Hej alla!

Har funderingar att bygga ett basturum med relax avdelning + dusch ute. Har någon byggt ett sådant?Kan man ta en färdig byggsats typ bod, och börja där? Men hur gör man om man ska ha vedeldat, då måste man ju ha en skorsten...???:eek:
 
Ska själv sätta ihop en bastu på 9,9 från Sorselestugan - Friggebod Friggebodar Lusthus Lekstugor Bastu och sätta in ett aggregat från harvia (20pro) med deras isolerade rör, vad jag har förstått så är det varken svårt eller tidsödande! Gå in Harvia Sauna och kolla på något aggregats produktbeskrivning för att se monteringen av kamin och rör.

Ett tips när du bestämt hur stor bastudelen ska vara, mät volymen på bastun så att du vet vilken storlek på kaminen du bör ha. Finns inget värre än klena kaminer!
 
Jamen titta så fint det ser ut!!! :) Men man behöver alltså inte ha ena väggen murad fast det är ved eldat? Det räcker med plåt under och bakom?? Hmmm, låter bra det isåfall :)
 
Har 2003 spickat ihop en bastu.

Notan ser idag ut så här :

Grund & väg dit (Material & Arbete ) : 4.000 (kompispris)
Friggebod i Byggsats (kompispris) : 9.999
Harvia bastuugn & kamin : 10.000 (ingen kompispris - tyvärr)
Harvia stralskydd runt ungen 5.000 (ingen kompispris heller)
Bastudörr hel i glas 3.000
Isolering, ångspärr, bastupanel, golvklinkers, virke
för mellanvägg samt dörrlås, lecablock, virke till en
liten bro med tack, spick osv : 25.000
Tackpapp -plåt och -tegel : 30000

Sammanlagt : 60.000 och då har jag kanske glömt en hel del
smågrejer.

Räckna med 3 veckors slit o släp för dig och en av dina kompisar.
Sen är den klar för första bastubad. Och så kommer sotarn och
säger ifrån och du kanske kan bygga om en del. Så håll avstånd
mellan vägg och rökrör som angiven i Harvia byggbeskrivning.
70cm tror jag var det - Inte 69 eller 69,5 som jag had då.

Lycka till

Hobbit
 
Tack för alla tips. Mycket värdefullt :)
 
Vad gäller plåtarbete och skorsten kan jag rekommendera att du använder den lokala plåtslagaren. Min bastu blev klar efter att sotarn besiktigat för 2 veckor sedan och jag gav 10.000 kr för skorsten, skyddsplåt, takstege till sotaren allt inklusive montering. Då hör till saken att min skorsten är helisolerad och över 7 meter lång! Och ja, jag fick kvitto på jobbet. :)
Mitt hetaste tips är att du ringer den lokala sotaren innan du kommer överens med plåtisen så slipper du göra om en massa.
/B
 
Att använda en byggsats till en av alla dessa stugor som säljs är väl ett bra sätt att spara tid på i bygget av en bastu. Ekonomiskt tror jag inte att man förlorar speciellt mycket heller. Jag rekomenderar Sorselestugan. Du kan ju kolla mina tidigare inlägg och bilder och bilda dig en egen uppfattning. Har du frågor som jag kan besvara så gör jag gärna det.
 
det fanns en gammal gisten sauna vid standen av en sjö i Kolmården. Byggd av de enklaste material och absolut inte isolerad och absolut inte tät. Det var den bästa saunan i världen.
 
Jag köpte en Hariva Keitele bastu stuga http://www.harvia.fi/products?lang=sv&gid=587, fick alltihopa från K-Rauta för strax över 40000, till det tillkom fiberduk, makadamm och leca block för grund. Efter det har jag byggt en ute dush på utsidan. Jag är mycket nöjd med min skogsbastu.

Det enda som jag kan klaga på är instruktionerna som följer med stugan för att sätta ihop allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.