andersmc skrev:
Jag kan lägga till några poster som är lätt att missa:
  • Kommunen ska utföra utsättningen. Det tar de ca 5000 för.
  • Dra in el kostar ca 20000 i anslutningsavgift + elektrikerns arbete och material ca 5000
  • Avlopp. En trekammarbrunn kostar 30000
  • Anslutning till fast telefoni går på från 15000 och uppåt...
  • En kamin får du kanske för 20000. Men du behöver en skorsten också: 10000 till.
Ja, så där kan man hålla på...
* Utsättning - du menar ovanpå bygglovet ? Enligt den handläggare jag har pratat med i mitt fall tillkommer inget, då är iof min tomt på detaljplanerat område. Det där kan iof säker variera från olika kommuner. Vid avstyckn. kommer dock Lantmäteriet ta ut en avgift...
* VA måste man förstås räkna på, som sagt det vatten som kommer in måste också ut... En trekammarbrunn kanske kostar 30, men sen skall det grävas och fixas sandfilter el. dylikt. Krav varierar per kommun. Har du tillgång till den urspr. tomtens VA så funkar det förstås - skriv in det som servitut bara om dina föräldrar skulle sälja tex.
* Fast telefoni - vem ansluter det nuförtiden - iof skall man bo permanent och vill ha internet med hög hastiget kanske.
* Kamin går på mellan 2500-30000 kr, och skorsten på ca 1500-2000 kr per meter. Totalt räknar vi på 20000 + besiktning (800 kr?). Ett råd är att inte köra de kaminer som går på 2500-5000 kr - som är oftast bara i tunn plåt och håller inte värmen alls, så fort veden brunnit ned är den kall, och medans det brinner är den glödhet . . .:(

Men visst mycket småsaker blir det... får se om vår budget håller :)

/K

 
  • Gilla
frepe383
  • Laddar…

Ja, vad menas med utsättning? Kontaktade Lantmäteriet och han nämnde att jag skulle räkna på att avstyckningen hamnar på ca 16 000:-
Jag frågade om de tog ut reseersättning osv men det gjorde de inte. Tyvärr hade de otroligt mycket jobb framför sig så jag blir glad om avstyckningen kan ske till våren.

Ja, vatten ja. Grannarna har en gemensam brunn där det "hand-pumpas", när det börjades avverka och de fick brev från byggnadsnämnden ang min tomt så började de prata om servitut för vattnet osv. Vad jag vet har ingen där ute 3-kammarbrunn, finns det någon annan lösning som man kan göra?
El finns inte på denna halvö och inga planer på det heller, några använder solceller andra är helt utan.
Ja, kaminen ska man inte snåla på. Bättre att lägga ner några extra kronor på en som är bra.
Klas, visst va du också intresserad av CA-boden, såg att de skulle höja priserna inför nästa år. Vet du med hur mycket? Har du sett någon stuga "live"?
/// Eva
 
eerieva skrev:
Klas, visst va du också intresserad av CA-boden, såg att de skulle höja priserna inför nästa år. Vet du med hur mycket? Har du sett någon stuga "live"?
/// Eva
Ja jag tittar bla på CA Boden. Såg också att de skall höja priserna, det verkar iof många tillverkare annonsera. Tydligen går virkespriserna upp och det är därför. Hur mycket vet jag dock inte, vi hoppas dock på att beställa innan 2007 och inte drabbas :)

Tyvärr har jag inte sett någon av deras stugor i verkligheten, i en annan tråd nämde du att du ev skulle upp o titta på dem (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8)? Inget du har hunnit med eller ?

Vore ju kul att höra med någon som fått erfarenhet av dom direkt, men annars är jag nog beredd att chansa lite. Virkesdimensionerna står ju angivna, och de ger ju en liten ledtråd iaf. Jag har också pratat med dom och dom ger ett seriöst intryck iaf

Hittade en liten notis i vi i villa där dom testade bodar, iof utan direkta betyg, men mellan raderna såg betyget ut att vara bra: http://www.viivilla.se/marknadsoversikt.asp?mode=ShowArticle&articleid=2595
/K
 
Nu är det beställt iaf.
Innan jag betalar initialkostnaden skall jag bara slå en pling till skatteverket så att företaget inte står på ruinens brant :)
Inget som pekar på det, men ett samtal är en billig försäkring :)

/K
PS.
Vi har numer en blogg om vårt bygge på:
http://klasoida.blogspot.com/

kika gärna in och kommentera...
 
hej, får man fråga hur du beställde, har mailat och ringt 100 gånger men får aldrig något svar.. :p
 
  • Gilla
elilha648
  • Laddar…
swecul skrev:
hej, får man fråga hur du beställde, har mailat och ringt 100 gånger men får aldrig något svar..  :p
Det lät ju inte bra det.
Jag har alltid fått svar inom 2 dygn på mina mail.
Telefon har varit lite svårt att komma fram i, dom har tydligen haft grymt mycket att göra i slutet av November, men jag bad Christer på CA Boden att ringa mig i ett av mailen och det gjorde han dagen därpå - så jag har inte upplevt det som abnormt svårt från min sida att få kontakt med dom iaf.

/K
 
jaha...märkligt... får väl försöka igen då... :-/
 
eerieva skrev:
Ja, vad menas med utsättning? Kontaktade Lantmäteriet och han nämnde att jag skulle räkna på att avstyckningen hamnar på ca 16 000:-
Jag frågade om de tog ut reseersättning osv men det gjorde de inte. Tyvärr hade de otroligt mycket jobb framför sig så jag blir glad om avstyckningen kan ske till våren.
Utsättnig och avstyckning är inte samma sak. Utsättning innebär att kommunens lantmätare kommer ut till tomten och mäter in exakt var huset ska placeras och sätter ut profiler. Detta tar de sisådär 5000 för. Detta får man inte göra själv även om man skulle kunna.
 
Vet inte vilken kommun du tilhör men jag har hela tiden varit i kontakt med kommunens lantmätare, i mitt fall tillkommer inget utöver de 16 000 som jag nämner. Tror nämligen att de 5000 som du anger ingår i ovan belopp.
 
Jag bor i Kristianstad kommun. Naturligtvis kan saker och ting variera mellan kommuner. Om din avstyckning innefattar även husutstakningen är du bara att gratulera!
En sak att tänka på när man pratar med kommuntjänstemän är att var och en sköter sin lilla bit och det är ingen som har någon helhetsbild. Den får man själv stå för.
I alla fall, här i Kristanstad får man betala 16000 för avstyckningen (bilda ny fastighet, utom detaljplan): Prislista lantmäteriförrättning 2007
Detta är alltså för att få din fastighet avstyckad och har ingenting med eventuella kommande hus på tomten att göra.
När det är dags att bygga kommer lantmätarna och gör utstakningen (5760 för ett fritidshus): Mätningsuppdrag
 
Tänkte snabbkommentera en annan kostnad som jag nu (i hösta egentligen) kan bocka av:
El + elektriker för elinkoppling: ca 15000 kr.

Elinkoppling gick på 13800 kr, och elektrikern tog strax över 1000 kr för inkoppling + material för byggel (ett 16 Amp 3 fas uttag).

Sen tillkommer förstås dragning och inkoppling av el i huset - en post jag har räknat på ca 10000 + materiel, då har jag kollat med elfirman så jag kan dra VP-rören själv om jag samråder med dom ang. elritningen, så drar dom in kabel och kopplar in det hela sen. Detta pris kan säkert variera, men räknat på ca 420 kr ink. moms per h så har dom ca 24 timmar "på sig" - dvs tre arbetsdagar, vilket jag hoppas räcker.

/K
 
Klas!

Var in på din bloggsida och kollade. Tråkigt att du inte fick bygglov! Hoppas det löst sig nu.

Jag ska precis beställa CA bodens Björkbacka. Ska först bara få till en planlösning jag är nöjd med. Jag vill ha 2 sovrum och liten toa. Jag såg i dina bygglovsritningar att du hade just två sovrum och en liten toa precis på så sätt jag vill ha det, men hur stort är/var loftet tänkt att vara? Enligt CA boden är loftet 2.40m (två takstolar) långt. När jag ringde och frågade sa de att de kunde förlänga till 3.60m (tre takstolar) men i din ritning ser loftet ut att vara större än så. Skälet till att jag frågar är att jag inbillar mig att det blir konstigt att ha toan där det är öppet till nock vilket jag verkar tvingas till om jag "bara" har ett 2.40m långt loft, eller har du tänkt lösa det på något annat sätt?

/M
 
Maxen skrev:
Klas!

Var in på din bloggsida och kollade. Tråkigt att du inte fick bygglov! Hoppas det löst sig nu.

Jag ska precis beställa CA bodens Björkbacka. Ska först bara få till en planlösning jag är nöjd med. Jag vill ha 2 sovrum och liten toa. Jag såg i dina bygglovsritningar att du hade just två sovrum och en liten toa precis på så sätt jag vill ha det, men hur stort är/var loftet tänkt att vara? Enligt CA boden är loftet 2.40m (två takstolar) långt. När jag ringde och frågade sa de att de kunde förlänga till 3.60m (tre takstolar) men i din ritning ser loftet ut att vara större än så. Skälet till att jag frågar är att jag inbillar mig att det blir konstigt att ha toan där det är öppet till nock vilket jag verkar tvingas till om jag "bara" har ett 2.40m långt loft, eller har du tänkt lösa det på något annat sätt?

/M
Hej Maxen:
Nu med de omgjorda ritningarna eftersom detaljplanen bara medgav 30 gr takvinkel, så försvinner tyvärr loftet :(
Men från början hade jag planerat och beställt ett 4.8 m långt loft - det var inga problem för CA boden att leverera för en liten merkostnad - dom kunde förlänga loftet i princip hur mycket som helst, så länge man hamnade på "jämna" takstolar...

Björkbacka är ju lite mindre än Onsala, men det kanske kan funka med en lite mindre storstuga iallafall...

Jag har f.ö. lagt till en sak på bygglovet som inte finns på bloggen ännu - på 3d bilderna syns det dock: det är ett kallförråd på 6-7 kvm vid sidan av ingången. Bara som en kommentar :)


/K
 
Hej Klas!

Tack för svaret.

4.80 blir för stort för mig. Storstugan blir då för liten. Med 3.60 är det på håret att det går att få till tror jag. Med smala dörrar och smala sängar så kanske... Ska skriva en fråga i ett annat forum om hur litet en toa med dusch handfat och toa kan vara.

/M
 
Maxen: Du hamnar, vad jag har förstått det, med mellanvägg/toavägg ut mot storstugan - samt loft,mitt emellan takstolarna ?
Hur skall du då dra väggen/fästa loftet ?
Du kanske då får köra loftet i lösvirke, och inte ta detta via CA boden ? Så får du sätta in en extra bjälke mellan takstolarna för att fästa allt i på något bra sätt ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.