Jaha, efter att det kaklade badrumsgolvet sprack för ett halvår sedan så bestämde jag mig för att riva badrummet.
Sedan detta hände har vi inte använt duschen alls, den elektriska golvvärmen har varit påslagen hela tiden för att torka ur eventuell fukt.
Jag vill alltid vara på den säkra sidan och göra allt grundligt från början.
Såhär såg badrummet ut för några dagar sedan:
20080109_5238.jpg
20080109_5239.jpg
Dessvärre hade jag redan rivit duschkabinen och lite klinker i duschutrymmet.

Såhär ser det ut idag 20080115:
20080115_5250.jpg

Planerna är att lägga in vattenburen värme i badrummet. Rörkrokaren vill ha en shunt och cirkpump men jag tycker det känns lite overkill för 4,5m2.
Jag ska försöka få tag på en Lagerstedt-krantz LK Minikretsventil M5:
269.jpg
http://produkter.lagerstedt-krantz....?Profile=se&path=0:0:0:10&style=ProductToHtml
 
Såhär hade jag tänkt mig:

Badrum1.jpg
Badrum2.jpg
 
Lite framsteg, avloppet har bytts ut och vattenledningarna har dragits om med rör-i-rör:
20080320_5433.jpg
Isolering lagd på plats:
20080320_5439.jpg
Taket har sänkts 15cm för att säkert rymma spotlights:
20080320_5443.jpg
Det blev 230V spottar på 50W denna gång.

Följande är nu beställt:
Gustavsberg inbyggnadsfixtur för WC
Villeroy & Boch WC skål:
6604.10.00.gif
Aspen Viskan, svart underskåp med vitt handfat.
 
Bra att du ligger före mig, så kanske jag kan få inspiration/stjäla idéer.. :)
 
Jag har inte köpt några vändskivor utan avser fräsa vändspår själv i de vanliga skivorna. Efter lite studerande av olika fabrikats monteringsanvisningar så kom jag fram till att det är smart att montera kortlingar där vändspåren går. Detta för att inte försvaga skivorna för mycket. Kortlingar monterat i vänster i bild:
20080321_5455.jpg
 
Har du ett foto på minikretsventilens rumstermostat? Har själv funderat på det systemet, men tycker den ser grotesk ut!
 
Rikard Ågren skrev:
Har du ett foto på minikretsventilens rumstermostat? Har själv funderat på det systemet, men tycker den ser grotesk ut!
Nä, jag kommer inte köra med rumstermostat utan en sådan här:
http://varme.danfoss.se/xxTypex/20052_MNU17399040_SIT60.html
Då kan jag ställa in önskvärd framledningstemp istället och slipper en synlig termostat i badrummet.
 
Vart gömmer du den? Fungerar den ihop med minikretsventilen?
 
Hmm, svart golv. Tänk dig för, jag lade in det i mitt badrum för ca 4mån sedan. Visst är det snyggt, men damm och annan smuts syns jätte tydligt. Spelar nästan ingen roll hur mycket man städar. Jag gör aldrig om det, det svarta golvet alltså...
 
Rikard Ågren skrev:
Vart gömmer du den? Fungerar den ihop med minikretsventilen?
Jag kopplar in den i rummet under. Minikretsventilen behövs inte. Min värmepump reglerar innetemperaturen automatiskt så jag vill inte ha separata rumstermostater.
 
Kave,

Jag är nyfiken på din golvvärmelösning eftersom jag håller på att planera vår badrumsrenovering. Den lösning jag har valt är ett system med en shuntgrupp. Shunten är utrustad med en separat elpatron för att vi ska ha golvvärme även under den tiden då pumpen endast värmer varmvattnet.

Hur ser du på den lösningen kontra den du har valt?
 
Badrum2008 skrev:
Kave,

Jag är nyfiken på din golvvärmelösning eftersom jag håller på att planera vår badrumsrenovering. Den lösning jag har valt är ett system med en shuntgrupp. Shunten är utrustad med en separat elpatron för att vi ska ha golvvärme även under den tiden då pumpen endast värmer varmvattnet.

Hur ser du på den lösningen kontra den du har valt?
Ja du, vill man har uppvärmning året om så, är inte en sådan shunt väldigt dyr, ligger väl på 8000:- eller så va? Lite dyrt för att få värme på sommaren. Hade det inte varit billigare med elslingor som komplement istället? Jag vill dessutom helst inte ha en cirkpump som drar runt vattnet i badrummet så jag ska prova utan först.
 
Avlopssventilationen inklädd, 30cm bred, precis som skåpet som ska stå framför, innertak monterat med spotlights:
20080406_5491.jpg

WC fixturen monterad stadigt i 120mm reglar:
20080406_5493.jpg

Imorgon kommer röris och ska koppla in golvvärmen, ska bli intressant att se hur det fungerar utan cirkulationspump.
 
20080421 Flytspackling och väggskivor klart:
20080421_5595.jpg
Tätskikt och ångspärr pårollat:
20080422_5598.jpg
Brunnsmanchett monterad:
20080424_5599.jpg
Kakling påbörjad:
20080426_5626.jpg
 
Redigerat:
Körde allt på frihand:
20080428_5598.jpg
Kakling färdig:
20080501_5603.jpg
20080502 Montering av WC-skål:
20080502_5607.jpg

Återkommer med mer bilder med färdigt resultat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.