Försäkringsbolagen har ju blivit kinkiga när det gäller att dra vattenrör dolt i väggar, men hur är det med värmerör? Kan inte hitta någon info trots idogt "Googlande". Kanske betyder att det är fritt fram?
 
Det där 'Säkert Vatten' gäller inte värmesystem. Tror inte försäkringsbolagen bryr sig. Kanske för att di bara är några 100 liter som rinner ut, du tömmer ju inte vattentornet på din parkett... :)
 
Dolt rördragning är inte förbjudet utan dolda skarvar. Förbjudet är väl fel ord förresten.
 
-MH- skrev:
Det där 'Säkert Vatten' gäller inte värmesystem. Tror inte försäkringsbolagen bryr sig. Kanske för att di bara är några 100 liter som rinner ut, du tömmer ju inte vattentornet på din parkett... :)
för mej är det "bara" några kubik vatten som rinner ut, drygt 5m³!
 
-MH- skrev:
Det där 'Säkert Vatten' gäller inte värmesystem. Tror inte försäkringsbolagen bryr sig. Kanske för att di bara är några 100 liter som rinner ut, du tömmer ju inte vattentornet på din parkett... :)
Kanonbra! Dessutom har jag "självdränerande" golv, dvs grova plank med gud-vet-vad under i den 99-åriga grunden, troligen sand :D
 
pellefant skrev:
för mej är det "bara" några kubik vatten som rinner ut, drygt 5m³!
De flesta har sina acktankar i en källaren - tex pannrum - och de brukar inte ställa till särskilt stor skada. Sen så är det inte alls samma tryck heller.

Det tror jag är anledningen till att värmerör kan skarvas lite varsom.
 
Ska själv på och riva ut badrummet. Elementet ska ut, och rören ska dras om till handukstork.
Är det så att man får skarva i väggen????
Pressa eller löda???
 
jag vet inte om man får skarva i väggen, men även om man får det så kan man ju försöka undvika det...
 
Helt rätt pellefant. Men........ Som vanligt finns det ett men...... Så kommer rören upp från golvet, inne i väggen.:(
 
skulle jag skarva dolt så skulle jag löda och provtrycka-presskarvar litar jag inte riktigt på...
 
Tackar för det!
Lödning blir det.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.