Hej!

Är det någon som fått in offerter från Sävsjö nyligen? Kanske till och med från Norrköpingskontoret? Jag försöker bilda mig en uppfattning om prisläget på deras hus.

Vi har hittills bara begärt in offerter från en tillverkare och det var för att vi hälsade på i deras nya visningshus (Eksjöhus Längtan i Lindö, Norrköping). Vi har ögonen öppna för en hög med tillverkare i nuläget och försöker läsa på här på forumet så gott det går om priser, referenser, säljare etc.

--
Jocke Andersson i Norrköping
(+ sambon Anna och två katter)
 
Jag har pris från Stockholmsområdet med Stockholmsbaserad entreprenör. Där ligger de på ca 14500kr/kvm. Det Sävsjö sålde in sig hos oss med var att vi fick börja med ett vitt papper och själva rita vårt hus tillsammans med säljkontorets arkitekt. De andra vi pratade med ville alltid utgå från något av deras kataloghus.

//Jocke i Södertälje
 
Aha, tackar för informationen. Jag såg precis att säljarna i Norrköping (Bo et. Bo) hade en "egen" sida hos Sävsjö med tomter, husförslag för tomterna och även prisexempel på fyra hus med byggsats och byggsats + entrepenad. Jag förbannar mig själv för att jag inte sparat mer och skaffat ett bättre betalt jobb ;) för jag misstänker att husen ligger bortom vad vi har råd med. Vi har börjat inventera i kontaktnätet för att se hur vi har det med hantverkare så kanske kan vi få snälla (och fortfarande vita) priser. Ska prata med första banken på torsdag för att få en bättre bild över ekonomin också. Att börja med ett vitt papper låter fantastiskt även om jag lätt hittar en handfull kataloghus hos dem som jag skulle kunna bygga.

Har ni någon sida/tråd/blogg där man kan få se mer av ert hus?
 
Nej någon sida/tråd/blogg har jag inte tid att underhålla. Dessutom är huset långt ifrån klart, grunden håller på att färdigställas och leverans av "huset" från Sävsjö blir i mitten av april.

Jag kan ge några råd så här i början av er urvalsprocess.
1. Granska verkligen offerter och leveransbeskrivningar på vad som ingår och vilken standardnivå de håller. Vi har snarare minskat "standarden" på konsumentprodukterna i huset än lagt på en massa tillägg.
2. När det är dax för entreprenadupphandlande är det att föredra att ha allt klart hur ni vill ha saker och ting. Och då menar jag allt, inklusive sånt som hussäljaren säger "det kan ni ta senare direkt med entreprenören" eftersom det då kommer kosta mer.

Det vi upptäckte var att det skiljer väldigt lite mellan husleverantörerna i slutändan när allt är inräknat och man verkligen jämför Granny Smith med Granny Smith. Tänk på att säljare alltid är säljare och inom husbranschen är det mer lockpriser och fiffel än inom många andra branscher. Det är troligtvis pga att köparen är oerfaren och oftast är en engångsköpare. Det är få som bygger hus mer än en gång i sitt liv. Det finns ett antal trådar om hur saker kommer till trots att man tycker att det självklart borde ingå.

Lycka till i djungeln.
 
JBa skrev:
2. När det är dax för entreprenadupphandlande är det att föredra att ha allt klart hur ni vill ha saker och ting. Och då menar jag allt, inklusive sånt som hussäljaren säger "det kan ni ta senare direkt med entreprenören" eftersom det då kommer kosta mer.
Det verkar som söderkontoret kör samma snack som Täbykontoret. Har hört samma vals från deras säljare så många gånger att öronen snart trillar av.

Kan bara instämma i vikten av att få med precis allt i entreprenadavtalet. För oss var det så illa att när det var dags, att som utlovat, ta sakerna med entreprenören så visade det sig att han i stort sett inte ger den blivande husägaren möjlighet att titta in i huset mellan stomresning och slutbesiktning ("jag bygger enligt det som står i avtalet/rumsbeskrivningen, punkt slut"). Känns ju inte direkt skitbra.

Vår räddning är att vi fört mötesprotokoll under alla våra "husmöten" som vi tvingat berörda att godkänna och signera. Mötesprotokoll är något jag starkt rekommenderar (om säljaren inte vill skriva under på det han lovar muntligen är det dags att dra öronen åt sig).
 
Tackar. Det där med mötesprotokoll var en bra idé.

Priserna på 14500/m2 låter väldans låga om man jämför med de priser som Norrköpingskontoret lagt ut på sin sida. De fyra exempel de ger ligger på 16424, 16859, 18077 och 18224 kr/m2 (byggsats+entrepenad). Det är klart det skiljer sig mellan olika delar av landet men 2-4000 kr/m2 är lite magstarkt. Var det Stockholm Norra eller Södra ni köpt av JBa?
 
Södra. Men till deras försvar så här långt så var/är ändå Sävsjö och deras säljare de som varit mest profesionell av de husfirmor vi var i kontakt med. Och jag har haft kontakt med många.
 
joaan787 skrev:
Tackar. Det där med mötesprotokoll var en bra idé.

Priserna på 14500/m2 låter väldans låga om man jämför med de priser som Norrköpingskontoret lagt ut på sin sida. De fyra exempel de ger ligger på 16424, 16859, 18077 och 18224 kr/m2 (byggsats+entrepenad). Det är klart det skiljer sig mellan olika delar av landet men 2-4000 kr/m2 är lite magstarkt.
Men i vissa av exemplen ingår väl även garage eller carport?
 
Ett av husen har vidbyggt garage angivet. Ett annat har garage på skissen men jag har inte kollat ingående så man kan hoppas att det ingår på detta också. Hur som helst ligger de en bra bit över 14500 per kvadrat. Jag har inga problem att tro på att de är värda priset för husen ser jäkligt fina ut och de ger ett bra intryck. 16-18000 per kvadra är dock en bra bit mer än vad vi har råd med. 14500 hade funkat. Ska ta kontakt med säljarna och fråga lite hur det funkar när vi kommer tillbaka från fjällen.
 
Tycker det verkar alldeles för billigt. Tror det tillkommer mer kostnader.
 
JK skrev:
Tycker det verkar alldeles för billigt. Tror det tillkommer mer kostnader.
Det är klart det tillkommer unika kostnader för speciellt grunden. Även unika lulltillvalen kommer vid sidan om. De kostnaderna kommer oavsett vilken leverantör man väljer även om jag personligen tycker att Sävsjö har en hög grundstandard vilket gör att det för oss inte blir speciellt mycket extra.

Det viktiga när man delar med sig av siffror och jämför är ju att man ger siffror som är hyfsat konstanta oavsett om det är en leråker, bergvägg eller grusplan man bygger på. Visst kan man få med alla kostnaderna i ett kontrakt för tex grunden för ett fast pris men då får man räkna med att kunna bli rejält blåst. Eftersom ingen riktigt vet vad som väntar under jordskorpan kommer priset du får inkludera en stor säkerhetsmarginal. Dessutom finns risken att om det blir du som gör en bra affär får betala genom att entreprenören stressar och kör det absolut billigaste för att minimera förlusten för honom.

När man bygger måste man ha marginal i kalkylen, helst 10-15%. Någon tusenlapp här och där blir många tillsammans......

J...a skitväder det är och varit. Kyla och snö kom när grunden skulle gjutas, när huset nu har kommit och kommer (två lass totalt) är det återigen snö. Det var bättre på Pohlmans tid. ;)

Lycka till i husjakten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.