Ok, man blir ju inte bara klokare av att läsa om vindsventilation här på forumet och på isolerings/taktillverkarnas sidor.

1.) I ett normalt hus, alltså typ 40 cm isolering mellan/på/under takstolarna, ångspärr monterad, självdrag som huvudsaklig ventilation samt ingen direkt hjälp från någon murstock.
Hur ser den ideala ventileringen ut där? Enligt vissa (isoleringstillverkare samt takpannetillverkare) ska man väl typ som standard ha en ventil ut i underlagstaket från varje takstolsfack. Alltså en per sida om nocken vid 120 cm takstolsbredd.
Samt 3 cm mellanrum mellan yttertak och inre board där luft passerar från takfoten.
Är det helt fel de rekommendationer de ger?

2.) Finns det någon passande fast installerbar luftavfuktare att sätta i vindsutrymme? Eller funkar kanske inte en sådan vid kallt väder under vintern?
 
1. Är nog i alla fall den vanligaste varianten. Om det är den bästa vet jag dock inte - men frågan är om någon egentligen VET det..
 
hydrolift>Det är de råden som de flesta försöker följa. Jag t ex köper inte så mycket av andra argument såsom ingen takfotsventilation som jag hörde vid ett bygge och andra vansinnigheter. Det kan tilläggas att idioterna som låg bakom de kommentarerna nu gått i konkurs. Nog lika bra men trist för de som byggt med dem.

/Kent
 
Jo, det är väl så...

Men borde det inte fungera med en avfuktare som står och tuffar motsvarande det man har i hus med torpargrund nuförtiden? Som extra säkerhet då.
 
Skillnaden är bara den att varm fuktig luft stiger uppåt...
Jag vet inte hur den avfuktaren skulle vara dimensionerad för att ta fukten på vinden.

/Kent
 
För det första: att använda sig av kallvindar i vårt klimat är helt vansinnigt. Vi är alla lurade av hustillverkare som verkar vara ut efter snabb vinst på kort sikt. Kallvind är enkelt och billigt att producera, klimatvind är hållbart men dyrare (50-100kSEK per hus). I en klimatvind har man flyttat ut daggpunkten dit den inte kan göra ngn skada.

Sen var man sätter ångspärren är inte så petigt, bara den sitter på den varma sidan, dvs under isoleringen (då blir det ingen kondensering) samt att den är SNORTÄT.

För undertyck behöver man inga värmepumpar, det räcker med vanlig hederlig forcerad frånluft eller FTX.
 
Jamen försök att sätta diffspärr på ett hus som inte haft det från början då *mutter*
Det är liksom där problemen blir och knappast vid nybyggen,eller jo men inte om man vet vad man gör.

Jag formligen avskyr när man blandar ihop de här två helt skilda sakerna.

Nej man behöver inte frånluftsvärmepumpar (jag är inte idiot) men man behöver något mer avancerat än självdrag vilket inte finns i mer än i rätt moderna hus.

/Kent
 
Jag förstår din situation, mitt hus är heller inte nytt. Det har dock en snortät ångspärr och FTX, men likförbaskat växer det på vinden. Kallvindskonceptet suger luva i vårt klimat helt enkelt. *mutter*

Det är som nån skrev, att har man ett äldre hus så får man finna sig i att bo i det som man gjorde förr. Dvs, elda i öppna spisen eller i oljepannan så att murstocken är varm under eldningssäsongen, tilläggsisolera inte, duscha inte så mycket. Det blir förmodligen billigare än att krångla till det med plastfilm överallt.

Sen vill man göra rätt så är förmodligen den bästa investeringen denna --> http://www.thermisol.se/pdf/TH_tak broschyr_web2006.pdf
 
Vi bor i ett radhus från 1960-talet med kallvind.
Har inga problem med mögeltillväxt.

Isoleringen är kutterspån utan diffusionsskikt.

Vinden är ventilerad i takfoten bara (försöker rensa med den är ändå halft igensatt).

En sak som kan rädda vår vind är kanske att isoleringen inte är optimal, dvs 40-50 cm kutterspån släpper igenom en del värme underifrån. Det blir dock minusgrader på vinden på vintrarna - så kallt är det...

Jag kan förstå att mögelstoppers, eller egentligen ökad ventilation inte behöver betyda att problemen löses. MEN med tillräckligt bra ventilation så får man ju ändå bort den fuktiga luften, så en sänkt temperatur behöver inte vara dålig då - eller ?

När det gäller att kall luft bär mindre fukt - är det egentligen inte så att luften är som fuktigavgivarbegägnast kring 0-10 grader - över är den torrare och under så är den så kall att den inte avger fukten ?


/K
 
klaskarlsson skrev:
När det gäller att kall luft bär mindre fukt - är det egentligen inte så att luften är som fuktigavgivarbegägnast kring 0-10 grader - över är den torrare och under så är den så kall att den inte avger fukten ?


/K
Nix! Luft av en viss temperatur kan bara bära en viss mängd vatten. Med mer vatten än så passerar man punkten då vattnet kondenserar. Det är därför man tex får kondens mot kalla ytor eftersom luften kyls lokalt och då avger vattenmängden ovanför daggpunkten.

Läs här tex --> http://www.lfs-web.se/fukt.htm
 
Jag har själv ett äldre hus, har hittills varit utan fuktproblem.
Ska tilläggsisolera/isolera om vinden då vi har ett ofantligt svinn på värme i kåken trots vedeldad panna.
Så vi har tömt all gammal spån i det brutna taket som utgör snedtak på bostadsplanet och vindsbjälklaget där vi lagt förhydningspapp för att ge tröghet och inte en fuktspärr (av alla yrkesmän jag talat med har ingen DIREKT pekat på att det är bra/bättre med plast i en gammal kåk). På detta kommer det ekofiber som kan bära fukten och senare transportera den utåt under den varma tiden på året.
För att undvika fukt på vinden har jag införskaffat en så kallad trygghetsvakt för vind som mäter inne och uteluften. Sedan styr den en fläkt som flyttar den fuktiga luften.
Om det sedan visar sig att endast fläkten inte är tillräcklig kommer vi att komplettera med en värmeslinga men det visar sig om det ens är nödvändigt.

Det jobbiga med det här området är att det finns ingen som har ett svar som sedan håller i praktiken i och med att omständigheterna i huset med vanor, byggsätt, läge osv spelar in på hur det blir i slutändan.
Jag har ringt runt till olika yrkesmän och frågat ut hantverkare på mina jobb (arbetar som elektriker så man träffar hela flottan med yrkesgrupper) och sen tagit "roten ur" allting. Sen får man hålla koll på bygget när det är klart och fungerar det inte får man göra om och göra rätt.... inte det roligaste men bättre det än att kåken multnar itu.
 
Låt bli, det är förmodligen tack vare ditt värmeläckage som du har en så fin vind!

Ska du kosta på ny isolering så sätt den på utsidan om undertaket (á la Maco Dach eller Thermisol). Gå inte på lösullsföretagens linje. De sprutar din vind full med isolering, skickar faktura, men tar inget ansvar för efterföljande mögeltillväxt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.