Jag har precis målat de råa betongväggarna i ett källarrum med silikatfärg med tanke på fuktgenomsläppligheten men hur är det egentligen med taket i källaren? Det är rå betong där också. Bör det också målas med silikatfärg eller är det någon annan slags färg som gäller där? På ovansidan av bjälklaget ligger det korkmatta och parkett om det spelar någon som helst roll. I vilket fall så blev det verkligen ett lyft för det gamla pannrummet som nu ska bli tvättstuga istället. :)
 
har du silikatfärg över så kan du måla taket med den också :). Tror inte att det kommer att bli så fuktigt där inne så att betongen transporterar fukt ändå till partettgolv ovan.
Ventilation ska vara god i ett tvättrum. När du upptäcker kondensvatten på insidan av källarfönster ...köp en liten kondensavfuktare :). Avfuktare gör stor nytta när man torkar tvätt på en lina i rummet. Dessutom håller den källaren torr nu när pannan åkt ut ( gissar jag)
gaia
 
Oh tack för bra svar. :) Det där med avfuktare ska jag kolla upp för jag har faktiskt oroat mig en del för fukten. Oljepannan är utbytt mot en ny gaspanna så det har blivit en massa plats för tvättmaskin och sånt där de gamla oljetankarna stod. Det allra bästa är att huset inte längre luktar apa av oljan när man kliver in genom ytterdörren :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.