Hej!

Jag ska bygga ut en källarlokal och ska slå upp en skiljevägg direkt mot betonggolv.

Kan jag använda mig helt utav träreglar eller måste jag ha plåtreglar?
Kan jag kombinera och ha liggande plåt mot golvet och sedan stående träreglar? Ska ha plyfa + gips utanpå.

Mvh Joen
 
Hej

Generellt brukar man undvika trä mot betong om det är en yta som ligger direkt på mark pga. fuktvandring.
Man kör då plåtreglar istället.

Men visst måste det gå att lägga en plåtregel på golvet och ställa träreglar ovan, det är väl bara att skruva genom trä´t
ned i plåtregeln?

Jocke
 
Tack för hjälpen!

Om man använder sig av tjärpapp under träytan för att slippa direktkontakt med betongen, uppnår man samma resultat då som med plåt?
 
syllpapp heter det då... typ samma sak som tjärpapp, fast en lagom bred remsa för träreglar.

jag renoverar för fullt i mitt sutteränghus. på nedervåningen blir det plåtreglar där det inte är bärande väggkonstruktioner. i bärande använder jag träreglar samt syllpapp. plåtreglar är rätt trevliga att jobba med...
 
Jag är en nykomling på det här med byggnation så har inte koll på alla olika namn, men det kommer väl med tiden. :)

Anledningen till att jag undrar är att jag helst använder mig utav syllpapp + trä om det är möjligt.
Det är ett förråd som ska byggas upp och det spelar ingen som helst roll hur det ser ut, därför vill jag komma undan så billigt som möjligt.

Joen
 
vete fanken om jag skulle säga att det blir SÅ mycket billigare med träreglar jämte stål... och inköpet av syllpappen gör nog att totalpriset blir högre med trä.... och säkrare för framtiden. =P hur stort förråd ska du bygga?
 
I
Det gäller att ha ett kapillärbrytande skikt mellan trävirket och btg.-en. Det klarar syllpapp som är asfaltimpregnerad. Det klarar t.o.m. två lager underhållsfri takpapp, men bäst är den tjockare syllpappen.

Att ha plåtreglar utan något skydd under direkt mot btg,-en är däremot inte så lyckat även om de är förzinkade. De rostar om det finns fukt i btg.-plattan.

Jag har själv använt underhållsfri takpapp som 'justering' mellan pelartopp (btg.) och rent trävirke (endast bestruket med rötskydd) utomhus. Ser inget som helst tecken till röta eller andra otrevligheter efter nio (9) år, inte ens m.t.p. att regn kan stå på pappen och sugas upp i trävirket sidledes. Jag har heller inte lyckats hitta röta under bottensyll i hus, byggda 1950 och framåt, där avskiljning skett med syllpapp. (Där det förekommit har vatten tagit sig in annan väg än underifrån.)

Plåtreglar är nog bra, men de är klart överreklamerade. Enda fördelen med dem är att de är raka och inte vrider sig som en träregel kan göra. Dessutom lätta och ger mindre brandbelastning i huset.
___________________________
Byggaren
 
  • Gilla
J.Liljedahl
  • Laddar…
nah...det finns lite mer fördelar än så tycker jag:
"plåtsyllarna" har inbyggd syllpapp påklistrad (iallafall de jag köpt).
det är lättare att bygga bort köldbryggor om de är i en vägg som ska isoleras.
det går skitfort att kapa reglar och det utan att få sågspån överallt.
det är färdiga hål för rördragning.

men så kan jag faktiskt lägga till en nackdel jag också:
jag tycker att de är vekare än träreglar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.