Tjenare!

Ska koppla vvc från pannhus till boningshus och undrar hur man kopplar egentligen för att minska förlusterna!?
Har sökt på nätet utan att finna svar!

Har hört att man ska ha så lågt flöde som möjligt för att inte tappa alltför mycket energi!

Har även hört att man kan koppla det i ventilröret!????

Hjälp med hur det skall kopplas samt vilka saker man ska ha från Rinkaby mottages tacksamt!

Jag ser hellre att ni som vet vad ni pratar om får komma till tals än de amatörer som jag pratat med tidigare!

MVH
//Warlock
 
Tjenare!

Jag ser att det inte är nåt större intresse för att diskutera vvc!

Jag tror att det var på detta forum som jag för längesen såg en ritning på ur man skulle koppla vvc så att man alltid skickade blandat vatten och när det blev för kallt så gick det via beredaren igen, är det nån som känner igen detta och har länken till ritningen?!

//Warlock
 
Vilket flöde du har påverkar inte förlusterna, Lågt flöde tappar mer i temp men färre litrar medans högt flöde tvärt om o en liten pump drar mindre el än en stor så det viktiga är kulvertens isolering..
vvc pumpenstyrs antingen via timer el rörelsevakter vid tappställena i huset, Billigast o enklast är ju timer..

Är det inte Roke som har vvc som vänder inne i huset innan elberedaren??
Det va ju mycket snack om vvc tidigare på forumet med många lösningar/ideer..
 
Tjenare!

Jo, det var nog Roke som hade så, jag kommer nog att hoppa över elberedaren så länge.

(Borde man inte kunna ha en såndär vattenvärmare som värmer vattnet när man öppnar kranen istället? Då värmer den ju bara vattnet tills det kommer varmt vatten utifrån pannrummet! Enkel lösning och man har inga förluster av elvärmt varmvatten i huset, bara då man av nån anledning behöver varmvatten och vvc:n inte är igång.)

Det jag skulle vilja veta är exakt hur det skall kopplas i pannrummet!

//Warlock
 
Rokes (Esbes) förslag är bra, dom har även lagt på en termostat som styr pumpen
 
http://www.grundfos.se/web/homese.nsf
Grundfos har en serie fiffiga vvcpumpar, tex:
UP 20-14 BXUT

Den har inbyggd termostat och timer, allt i ett.

(sök: -UP 20-14 BXUT- i länkens sök)
 
  • Gilla
Lustig
  • Laddar…
Tjenare!

Tack så mycket för alla svar!!!!!

Nu börjar det gå upp ett ljus över hur det skall kopplas men vad mer behöver jag? Visst måste jag ha en säkerhetsventil monterad också? Och kanske nån backventil?

Alla tips på utrustning är ju bra, men det vore bra om nån vänlig själ kunde ge en komplett lista på grejer som jag behöver för att få en fungerande vvc. Gärna grejer från Rinkaby då det är där jag handlar!
(Alla specialgrejer måste man ju vara rörkrökare för att få tag i!!!)

//Warlock
 
Jag har monterat en termostat under diskbänken som styr vvc pumpen och så har jag en knapp med indikering inanför dörren i groventren.
Jag slår på vvc´n när jag går upp ocn slår av på kvällen och då vi är på jobbet.
Sedan ser termostaten till att pumpen bara går då det behövs,duchsar man eller diskar behöver ju inte pumpen gå.
Termostaten är inställd på ca 40gr och det räcker för att det ska vara behagligt att tvätta händerna och börja duscha i,när man duschat en stund så kommer ju varmare vatten./Eddie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.