Hej!
Har i några dagar känt en svag lukt av kattkiss i ett av rummen här hemma. Man går o sniffar o känner efter, men jag kan nog konstatera att det inte är våra 2 katter som är problemet då dom är ute katter. Har även testat att stänga dörren till det illaluktande rummet, och upptäckt dagen efter att lukten är borta. Så går det ngn dag och sen är lukten tillbaka.

Lukten verkar även sprida sig i huset, men är ganska säker på att det kommer från det omnämda rummet.

Frågan är om det är mögel, hur vet jag det?

Tacksam för svar:D
 
Har för mig att vanlig issolering som är blöt kan avge amoniak-liknande doft, men låt inte mitt svar resultera i att du river en massa. Kolla med en fackman först. Mögel i hus luktar oftast som en gammal sommarstuga eller jordkällare.

//nilhen
 
"Om det ser ut som en anka, och låter som en anka, är det troligen en anka." :)

När du nu har katter, känns det som en inte alls otrolig anledning till att det luktar kattkiss. Nu är det mars, och katterna springer omkring och bråkar och skvätter. Kanske har du fått in en annan katt?

Mögel brukar lukta som nilhen beskriver, och sprids sällan särskilt fort mellan olika rum, som du beskriver att det har gjort. Har man dessutom stängt dörren till ett rum där det luktar mögel, brukar det lukta ännu mer, inte mindre, eftersom koncentrationen där inne ökar. Att vädra ett rum brukar minska de flesta oönskade dofter (dock inte orsaken).

Har du anledning att misstänka att du kan ha mögel, bör du kanske ta kontakt med någon som kan hjälpa dig. Det brukar vara svårt att hitta om man inte ser tydliga tecken, och då kan det vara för sent...


Lycka till!
 
Först ett tack till er som svarat.
En liten lägesrapport:)
Idag när min fru kom hem möttes hon av en välbekant "doft" innan hon gick in i huset, och mycket riktigt inne i huset stank det i stort sett. Om man kan dra någon slutsats så kan det ju vara som så här:
I ena delen av huset luktar det, men i den andra delen inte alls. Utanför den delen av huset som luktar illa finnns det en rabatt. Trodde då att "aaahh..dom kissar i rabatten det är därifrån lukten kommer!!!" men har sniffat o sniffat i rabatten men utan att känna något. Något annat som är mycket mysko, är att det kan gå flera dagar tom veckor utan att det luktar alls, visst det kan vara en o annan "marsian" som kommer o pinkar revir, dock går min ena katt på p-piller och den andra är kastrerad....så hmmmm....gärna fler förslag:)
Får väl spendera påskhelgen med att skura utomhus....kattkräk:)
 
Tror faktiskt att jag har lokaliserat var det kommer i från....källaren....Blir till att skura imorn...det är ingen som vill ha ett par katter? ;)
 
Nu är ju bara frågan vad skall man använda för rengöringsmedel?
 
En fråga bara!

Vad fasen har denna kattpisstråden med byggnadsvård att göra?
 
Började som en fråga om mögel. Mögel som i svamp i en byggnad, som luktar illa.....exempelvis möglad gullfiber, luktar efter vad jag förstått kattpiss...
 
Jadu Snurre vad gör din (och nu min) frågeställning i denna tråd?:surprised:
 
Tja som du själv påpekar ;-)

En smiley efter min kommentar hade kanske givit den ett annat uttryck! Där ser man vad som händer när man ger tankar ett uttryck i skrift!
 
Vi fick problem med samma typ av lukt i min smabos bil och eftersomhunden varit dålig trodde vi först att han pinkat i bilen MEN efter lite "felsökande" så märkte vi att det var mycket blött på mattan nere vid fötterna där bak...
Bilen läckte som ett såll i höger bakdörr och hela inredningen plockades ur och jag lovar att det luktade kattpiss av isoleringen unde mattan.

Nu efter en ny tätningslist i dörren, inredningen torkat ordentligt och en rejäl urstädning så luktar det gott igen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.