Hej

Vi har skrivit på för ett Eksjöhus Kvadraten (110 + 58 kvm) . Har lite funderingar på tidsåtgången då man gör saker och ting själva. Vi har tänkt attl lägga golven själva och göra det invändiga samt det utvändiga målarbetet/tapetseringen samt listningen. Vi kommer att arbeta själva under dagarna fast vi har två kompisar som kommer hjälpa oss på kvällarna som är snickare dessutom blir det kanske ytterligare lite folk under tiden som kommer hjälpa oss typ pappa, brorsan osv.
Ni som har gjort en del själva hur lång tid tar det?

Vi skall sätta upp lister och sånt men snickeriarbetena såsom innverväggar och sånt skall vi inte göra. Vore tacksamma för att få lite information om detta, det är ju en hel del pengar att spara så det är kul om man kan jobba lite själva för att hålla nere kostnaderna men man vill ju ändå ha lite koll. Vi kommer bara görra iordning bottenvåningen och ha vinden oinredd.

:-/

 
Optimist skrev:
Hej

Vi skall sätta upp lister och sånt men snickeriarbetena såsom innverväggar och sånt skall vi inte göra.  Vore tacksamma för att få lite information om detta, det är ju en hel del pengar att spara så det är kul om man kan jobba lite själva för att hålla nere kostnaderna men man vill ju ändå ha lite koll. Vi kommer bara görra iordning bottenvåningen och ha vinden oinredd.

:-/
Tänk om. Sätta upp innerväggar och hänga dit innerdörrar och sånt är jättelätt och dessutom syns inte misstagen man gör som amatör när allt är målat..

Listerna tar en satans tid och är faktiskt inte helt lätt att få till riktigt snyggt om man inte är van.

Jag talar av erfarenhet eftersom jag gjort alla moment själv. Skulle jag tagit hjälp med något så hade det blivit den här rangordningen:

1. Spackling av gipsskivor. Aldrig mer. ALDRIG MER!
2. Tapetsering. En målare gör det dubbelt så snyggt, dubbelt så fort.
3 Lister & finsnickeri. Bökigt pilligt. Se ovan.

Det är jätteviktigt att det "översta lagret" blir bra. Och att det blir gjort...
 
OK...hrm vad ska man göra själv då? Lägga golv bara? Ingen tapetsering och sånt med andra ord är att tänka på...Gjorde du allt precis själv utan hjälp? Vi har ju två snickare också som skall hjälpa oss.

Vad har ni andra valt bort som ni inte skulle valt bort om ni fick göra om ert val idag? Det är så himla bra att veta!
 
KarlXII du som har träning, vad tar du i timmen för att spackla? ;)
 
Aktare för honom han gör ren toan me högtrycken...vad han använder för att få på spacklet vågar ingen ens tänka på.... ;)
 
...snöslunga...kanske... ;)
 
Jonas_O skrev:
KarlXII du som har träning, vad tar du i timmen för att spackla?  ;)
Morr!
 
Lill skrev:
Aktare för honom han gör ren toan me högtrycken...vad han använder för att få på spacklet vågar ingen ens tänka på.... ;)
Morr igen!
 
Gör du en pudel Kalle.. :D
 
Kalle och Lill låter ju nästan kära i varandra som de gnäbbas...
 
Nä du Byggar Babe om det är kärleksgnabb du letar så kolla Jordborr under Trädgård.. så får du se att den Kalle fallit pladask för är GF ;D ;)...hmmm undrar om GF märkt det....hhmmm 8)

Själv är jag bara en liten retsticka som gnabbas med den som råkar vara i vägen.. ;) Kalle råkar bara stå i vägen en del.... :)
 
Hej jag undrar om det är någon mer som har något att se om tidsåtgången....
trevligt med lite kärleksnabb men back to work va ;)

Det regnar idag usch och fy, var är sommaren???
 
Vi har 2 små barn och ingen barnvakt, men vi försöker göra vissa saker själva iallafall. Lägga taktegel. tog ca 16 timmar av 2 helt oerfarna grabbar. Snyggt och framförallt rakt blev det. Vi skruvar alla gipsskivor. snickarna fäster upp dom och sedan skruvar vi klart.Får låna snickarnas skruvdragare. Försök inte med någon clas Ohlsson variant!! Mycket skruv. Målning utvändigt och vi lägger parketten själva. Spikar även granpanel i ett ryggåstak..Vet inte exakt hur mycket vi tjänar in, men åtskilliga tusenlappar. Taket 6500:-, Gipsskivor ca 7000:-, läggning parkett 120:-/kvm. allt räknas ju i timmar. Allt går om man vill, och om självklart har en sambo som och tar hand om barnen....
 
Ok! Det var inte meningen att skriva ner Clas Ohlssons. Vi har köpt alla våra verktyg där. Däremot var det en enorm skillnad på snickarnas proffsverktyg om man ska vinna tid i att skruva gipskivor. Vet inte vad deras märke heter (kan kolla det) men alla skruvar sitter fast på ett plastband (ser mer ut som en kulspruta..) så man skruvar bara på tills alla skruv är slut. Den fungerar mer som en häftpistol. 1 gipsskiva med 15 cm mellanrum mellan skruven tar kanke 30-40 sek. Iofs inte sladdlös, men man behöver aldrig vänta på att den ska laddas. Än så länge har vi bara gjort övervåningen, men kan tänka mig att taket blir smidigast så man slipper att tappa hälften av skruvarna. Självklart funkar det med vanlig skruvdragare oxå, men troligtvis har snickarn som sätter ihop eksjöhuset sådana här skruvdragare så be om att få låna.
Buffy
 
Jag funderar på en annan sak som gjorde mig lite förstummad idag då jag pratade med en lokal entreprenör som gör plattor på mark. Han sade att han hade gjort en platta på mark i oktober och de kunde lägga in golvet först nu i april :surprised: och de hade haft värsta fläktarna på som gjorde 50 grader invändigt.
Hrm är det så?

Jag hade ju räknat med att när huset blir stomrest så kan man börja lägga golv efter typ 2-3 veckor. Helt blåst eller?
:-/

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.