Jag letar info om Skånska Miljöhus. Hittar bara några få äldre inlägg här på forumet. Är det någon som byggt nyligen eller överhuvudtaget känner till något om dem?
 
Min bror bor i det första huset som företaget byggde. Ett väldigt välbyggt och fint hus. Ena ägaren till företaget bor granne med min bror. Mycket trevlig kille och väldigt skicklig snickare.
 
Vi har varit i kontakt med dem då vi också föll för deras design. Men har nu valt att gå vidare med andra istället.
Mest pga av priset, stomrest för ca 1,9, nyckelfärdigt för ca 2,4.
 
Vi var också intresserade av deras hus från början, och var på en visning av typhus 2 med vinkel. Vad jag inte tyckte om var att golvet till övervåningen bara bestod i tjocka träplank och inte ett golv med isolering, annars rätt så trevliga hus, kanske kändes de lite primitiva. Men det som vi föll på var den långa väntetiden att få sitt hus, då 2005 var de uppbokade mer än ett år framåt.
 
Oj, flera svar på ett fem månader gammalt inlägg. Kul!

CCPusher - jodå, jag vet hur man söker på google. ;-) Deras hemsida var faktiskt anledningen till att jag skrev inlägget här. Var inne på den långt tidigare och tyckte designen var härlig. Ett bra tag senare när det började närma sig att vi skulle få mark att bygga på så gick jag in där igen och då var inget uppdaterat på referensobjekt. Fanns heller ingen adress utan bara mobilnummer. Eftersom referenser och människors erfarenheter av hustillverkare är så viktigt chansade jag och slängde ut en fråga här.

Nu blev det tyvärr inget med marken och bygget den gången men det hade ändå varit roligt att höra från någon som byggt med dem. Vet aldrig när det kan bli aktuellt igen.
 
maggan9 skrev:
Vi var också intresserade av deras hus från början, och var på en visning av typhus 2 med vinkel. Vad jag inte tyckte om var att golvet till övervåningen bara bestod i tjocka träplank och inte ett golv med isolering, annars rätt så trevliga hus, kanske kändes de lite primitiva. Men det som vi föll på var den långa väntetiden att få sitt hus, då 2005 var de uppbokade mer än ett år framåt.
På vilket sett tyckte du dom var primitiva?
Vad blev det för er del istället? Vi har letat efter liknande men inte lyckats hitta ngt i den stilen.
 
Primitiva menade jag bara 45 mm tjocka bräder på hela övervåningen, inget innertak/golv! bara bräder!! man kunde inte direkt smyga utan att det hördes i hela huset. Jag fick känslan att det skulle vara jättesvårt att hålla bräderna rena och jag vill inte heller ha stickor i fötterna. Huset vi tittade på hade inte heller något kök, eller trappa till övervåningen. ( det skulle komma när någon köpte huset, men det fanns inte plats för många skåp/lådor). Putsen på innerväggarna var av den grövre sorten oregelbunden, och där det skulle vara svårt att hänga upp tavlor.
Då använde man sig av en väggtyp: puts,lecablock mineralull, lecablock puts, jag tror att man har gått från den konstruktionen idag.
På utsidan hade detta hus betongpannor inte vasstak som deras hemsida visar.

Vi har själv byggt ett putsat lättbetonghus i vinkel, där vi tagit målade släta väggar med golvvärme på både över och nedervåningen. Kanske inte lika miljövänligt men i min smak lättare att hålla rent och värma upp till behaglig temperatur.
 
maggan9> Vilka lät ni bygga ert hus istället?
 
Vi byggde med roxistenhus och den resan har inte varit lätt lätt. Takstolarna blåste ned och tog med sig en stor del av huset i som ramlade ned på vår Carport. Husbygget stod stilla i 11 veckor innan vi fick nya snickare och vi fick tak på huset. Troligast har vi idag problem som kommer av att takstolarna innehöll fukt. Golvet på övervåningen har på vissa ställen krymp så att det nu är en glipa på 9 mm mellan golv och golvlist. Vi har svikt( >3mm) i en stor del av övervåningen och vi har hemskt knarr i de mindre sovrummen. För att fixa allt måste man troligast börja bryta upp golvet med golvvärmen och riva ned tapeter på stora delar på övervåningen. Vi får se hur Roxi löser problemet, de var här i onsdags och gjorde den sista mätningen för att se att det inte hänt något mer med golvet under eldningssäsongen... Vi flyttade in i huset den 19 dec 2006, och fixandet av tvättbänken som i besiktningsprotokollet skulle vara klart senast den 31 dec 2006 gjordes i slutet av februari, vilket ex medförde att vi var tvungen att hålla fast tvättmaskinen varje gång den centrifugerade och det gjorde den 5 ggr per tvätt..
Vi hoppas att Roxi sköter vårt golv bättre denna gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.