Hej

Ska nu till våren sätt lite kantsten i jordfuktig betong.
Och skulle behöva lite tips och råd.
Spelar det någon roll om man använder färdigblandad cement eller grovbetong?
Grovbetongen är BETYDLIGT mycket billigare och man ska ju ändå blanda detta med sand.
Och då kommer vi in på sanden, vilken grovlek ska man använda?

Mycket tacksam för lite svar på detta
 
Cement är en av ingridenserna i betong.

Köper du färdigblandad grovbetong på säck skall du troligen bara tillsätta vatten, inte sand.
 
Helt rätt.
Betong gör man av grus sand och cement plus vatten
Grovbetongen är som sagt allt i ett förutom vattnet
 
okej, jag trodde faktiskt att man även när man köpte färdig betong skulle använda "extra" sand, för att dryga ut det hela.
Men då blir det hederlig grovbetong och ett billass sand/grus och en himla massa blandande... hehe
Något förslag på vilket slags sand/grus man kan ha när jag ska ha det till "plantera" mina kantsten i?
 
Jordfuktad betong gör man av en del cement (ren cement, ingen färdig betongblandning) och tre delar grus eller grov sand. S k gjutsand går t ex bra. Själv, där vi bodde förut, använde jag med framgång en sand- och grusblandning som anläggarna hade lagt på entrégången och som jag hade schaktat bort för att sätta gatsten - men tar man tillvara sånt måste den vara hyfsat ren, inte innehålla en massa växtdelar och humus och skit.
Inget vatten ska blandas i utan man sätter kantstenen i den torra blandningen. När man är klar kan man eftervattna försiktigt eller bara låta betongen brinna av den naturliga markfukten - det är därför den kallas "jordfuktad".
 
  • Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.