Hej!
Har lackat efter att ha blivit debiterad 10 timmar för att koppla in vårt spabad. Då var det bristfälligt kopplad till en gemensam jordfelsbrytare, sladden hänger löst mellan spa't och JFB under golvet och ingen egen strömbrytare för service av spa't finns.

Kan någon hjälpa mig? Vilket slags strömbrytare behöver jag?
Spa't är en Hydropool 575 som matats med 2,5m2 trög 16A. Jag har köpt en vridströmbrytare (tycker det känns säkare än bara knappströmbrytare) som är 2-polig. Är det rätt? Målet är alltså att kunna stänga strömmen till badet om man behöver serva det.

Om någon vänlig själ också kan hjälpa mig lite schematiskt med hur man kopplar strömbrytare så vore jag SÅÅ tacksam. Är det som med en strömbrytare till en lampsladd i pricip? DVS klippa sladden och koppla brytare emellan?

Tack på förhand!!!!!
 
2-polig är rätt..
Du kopplar in nolla och fas på ena sidan och sedan ut till poolen på andra.. Jorden går obruten rakt igenom bara..

Oftast brukar det medfölja en bruksanvisning till badet vad som krävs för brytfunktion..
 
Vet inte om det krävs, men efter en liten upplevelse på Långfredagen skulle jag vilja rekommendera en säkerhetsbrytare.

Fick för mej att byta den ylande fläktmotorn i luft/luft-värmepumpens inomhusdel och slog av spänningen med den tvåpoliga IP44-brytaren som sitter väl skyddad utomhus.

Givetvis orkade jag inte gå upp för trappan och hämta spänningsprovaren.. jag hade ju brutit!

Medan jag höll på att skruva ner maskinen i små japanska molekyler kom jag åt en mikrobrytare och nu tändes till min förvåning ett antal statuslampor och maskineriet började dra igång.

Brytaren från Jula är mao kass på båda polerna! :mad: Ok, jag bar mej korkat åt, men i alla fall!
 
Tack snälla ni! Är nybliven husägare. Kan ingenting men inte helt tomt mellan öronen i övrigt (tror jag ;);)). Vill lära mig massor och har gjort det på detta forum!!!!

Hur ser en säkerhetsbrytare ut och hur kopplar man den?
Strömbrytaren ska ligga under golvet men vid servisluckan för spa't (som är delvis nedsänkt). Ska det vara IP44?

Tack igen!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.