Nu skall grannen borra för bergvärme. Hur nära tomtgräns får han borra? Hur nära min resp övriga grannars fastigheter? Borrhålet blir troligen över 100m djupt..

Finns det styrande lagregler?
 
Mitt hål ligger 2 meter från tomtgräns så jag gissar att så länge alla är överens får hålet ligga var somhelst.

Om du oroar dig för att hålet kommer nära ditt hus (varför?) be grannen få sitt hål borrat med vinkel in under hans eget hus, bort från ditt. Då spelar det ingen som helst roll hur nära tomtgräns hålet ligger i praktiken. Vill du borra ett hål i närheten är det ju bara att vinkla det åt motsatt håll.
 
Hemmakatten
Har för mig att det finns nån regel/rekommendation om att brunnshål inte får ligga närmare varandra än 20 meter. Har man en liten villatomt finns då risken att man inte själv kan borra för bergvärme om grannens hål ligger precis på tomtgränsen.
 
A
Olika kommuner har olika regler. Kolla med kommunen, i vissa fall står det på deras webbsidor.
 
Myrlejon skrev:
Det finns inga lagar som styr detta men branschnomer och olika kommuner kan sätta egna normer också.

Brunnen skall inte borras närmre huset än 4 m. Info om riktlinjer finns i doukumentet Normbrunn 97 utformad av SGU (Sveriges Geoslogiska Undersökning), ex här:
[länk].
Det skall i dagarna komma ut en uppdaterad version (Normbrunn07).

Ex Nacka kommun har sina riktlinjer utlagda här.
[länk]
Skall hålla ögonen öppna och se den senaste versionen när den dyker upp; tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.