Jag beställde en "FP 60101 väggavl grå 75x600 enkelt" (http://www.vvsinfo.se/db/db_default.aspx?RSK=8080806 ) och tänkte att den skulle vara i dimension 75 och bara att sticka i den 75 böj med muff som kommer upp från golvet. Väggavloppet som jag fått har dock inte dimension 75 utan 50.

Är det verkligen tänkt att jag skall använda en "gumminippel" även när avloppet kommer att gå innuti väggen? Eller har jag köpt fel produkt?
 
Efter ytterligare funderingar inser jag att jag inte vet vilket vattenlås som passar.
De pungvattenlås jag hittar har dimension 40 och avloppsröret är 50.

Suck har ingen bra dag idag :(. Hoppas att någon kan hjälpa mig.
 
då skafar du en guminipel 50/40 och säter i avloppet så akn du dra med 40 rör från pungvattenlåset till avloppet i väggen
 
Det finns även skarvdelar med 40 mm "hona" och 50 mm "hane" som kanske ser bättre ut?
Jag har tom sett det på Bauhaus som jag för övrigt måste ge en extra eloge för bra sortiment på avloppssidan (för att vara ett byggvaruhus).
 
Tack för er hjälp!

Fick tag i en rörkille och han sa att jag skulle köra på en gumminippel mellan vattenlås och väggavloppet.
När det gäller hur jag skulle gå från dimension 75 till 50 innuti väggen så föslog han en "förminskning" iställe tför gumminippel. Anledningen är att gummi har en begränsad livslängd så det är bra att undvika dem i dolda installationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.