Vid den första målningen av en träfasad med linoljefärg, vanligt fram till före 1950, grundade man ofta med en blandning av terpentin och linolja, s.k. halvoljning. Efter flera ommålningar blir färgskiktet för tätt och vid värme kan linoljan ombildas till gas som expanderar och tränger bort färgen från underlaget i form av blåsor.
Taget från Beckers.se

Åk till Majorna, Göteborg, och titta hur Landshövdingehusen ser ut där. Där har man använt olika färger ovanpå linoljefärg, med miljoner blåsor som resultat.
 
5.2 racing skrev:
Sommartorparn; Karakorum; Kommer ej ihåg vad det var för fabrikat, Skall kolla med en kollega, nåt okänt för mig var det iaf.
Jo visst, det kanske finns ställen där linoljefärgen funkar bra, men om den inte gör det då? Om du få mögelangrepp på ditt hus när du har målat med linoljefärg, då måste du ju använda samma igen, eller hur? Om det kommer tillbaka då? Ska man byta hela panelen då? Man målar in sig i ett hörn tycker jag, (grymt ordspråk just här).

Ledsen om jag trampat nån på tårna ang. linoljefärg, men att stryka nåt en gång utomhus, känns väldigt riskabelt. Givetvis får Lilla_my stryka vad hon vill med vad hon vill, men min åsikt är att det är dumt att använda linoljefärg. Och det var Hon som undrade över metoden/resultatet.
Jo, precis! Det var Lilla_Mys staket det handlade om, inte hennes fasad. Jag har inte sagt något om linoljefärg på fasader. Jag har aldrig målat en fasad med linoljefärg och har inte några planer på att göra det heller. Men dina negativa erfarenhet av en linoljebaserad fasadfärg säger ju inte så mycket om hur Lilla_Mys staket kommer att bli med den metod hon har beskrivit. Och det var ju det som var frågan!
 
Lilla-My kanske kan återkomma när hon har målat sitt staket.
 
Jag har målat min söderfasad med linoljefärg från Ottossons färg förra våren mot alla "målarproffs" rekommendationer. Jag kan bara säga att jag är helnöjd!
Har inte provat några andra fabrikat än just Ottossons men deras vita linoljefärg innehåller så mycket pigment att gaveln såg färdigmålad ut efter enbart en strykning och jag målade totalt bara två strykningar. Man måste dock ha en stor pensel (helst svinborst) som tydligen håller mer färg än syntetpenslar, jag köpte pensel från Ottossons ihop med färgen.

Jag har också testat att måla sågad panel till uterummets insida med samma linoljefärg. Målade dock utan utspädning med linolja eller terpentin och resultatet efter en strykning blev mycket bra och precis som jag ville ha det. Panelen blir inte helvit utan mer vitpigmenterad om du förstår vad jag menar. Det blir ju ingen "slät" yta som med alkydfärg utan alla skiftningarna i träet syns. Till staket skulle jag nog rekommendera två strykningar för att få lite mera täckande kulör.

/Ingenjören
 
5.2 racing skrev:
Vid den första målningen av en träfasad med linoljefärg, vanligt fram till före 1950, grundade man ofta med en blandning av terpentin och linolja, s.k. halvoljning. Efter flera ommålningar blir färgskiktet för tätt och vid värme kan linoljan ombildas till gas som expanderar och tränger bort färgen från underlaget i form av blåsor.
Taget från Beckers.se

Åk till Majorna, Göteborg, och titta hur Landshövdingehusen ser ut där. Där har man använt olika färger ovanpå linoljefärg, med miljoner blåsor som resultat.
Men, hallå, beror problemet i Majorna på linoljefärgen som är underst eller på att man sedan har målat i för många lager med olika färger ovanpå den?

Texten från Beckers talar helt enklet om att man inte ska stryka linoljefärg för tjockt och i för många lager, för då blir det blåsor. Detta är grundkurs vad gäller linoljefärgsmålning.
 
Ingenjören skrev:
Till staket skulle jag nog rekommendera två strykningar för att få lite mera täckande kulör.

/Ingenjören
Vitsen med Ottossons utspädda 1-strykningsfärg är just att det inte ska bli täckande utan ha "slamfärgskaraktär".

Kul att höra att du är nöjd med din fasadstrykning och att linoljefärgen även funkar på ohyvlat virke. Jag ska snart byta ut mina gavelpaneler och funderar på täckmålning med linoljefärg men avskräcks av att det är så dyrt med hyvlade panelbräder.
 
Sommartorparn skrev:
Men, hallå, beror problemet i Majorna på linoljefärgen som är underst eller på att man sedan har målat i för många lager med olika färger ovanpå den?

Texten från Beckers talar helt enklet om att man inte ska stryka linoljefärg för tjockt och i för många lager, för då blir det blåsor. Detta är grundkurs vad gäller linoljefärgsmålning.

Men du säger ju att man kan måla med vad som helst(utom slamfärg) utanpå linolja. Kan man måla med vad som helst utanpå linoljefärg? förutom slamfärg då.

Man kan ju inte ha en färg som du inte kan måla i för många lager, säger ju sig självt eller? Totalekonmin plus alla andra aspekter blir ju helt fucked up om du ska byta panel var 40:e år. Dessutom snackar ni om att man måste skrapa plast och oljefärger!! Givetvis kommer det en tid då man måste skrapa alla färger om man inte har underhållit en fasad. Men att säga att linoljefärgen skulle behövas skrapas mindre tror jag ej.

Tycker att ni är ute och cyklar allihop, men det är min åsikt och det behöver ni ej försöka ändra på.
 
Vilken debatt det blev bara för att man inte läser på några dagar...

Givetvis återkommer jag när staketet är målat eller i alla fall när vi prövat med Ottossons förslag enligt ovan. Vi funderade på att använda slamfärg och hade helst gjort det men eftersom vi vill ha ett grönt staket och den "slamfärgsgröna" färgen inte faller oss i smaken så fick vi kolla efter andra alternativ.

Vad gäller min husfasad så ska den på sikt bli kvitt all plastfärg som målats på under åren och sedan målas med linoljefärg i tidstypisk (1910-tal) färgsättning. Tror nämligen att panelen mår bra av att kunna andas även om besiktningsmannen sa att det inte var några problem med plastfärg då träet är av bra kvalité.
 
5.2 racing skrev:
Men du säger ju att man kan måla med vad som helst(utom slamfärg) utanpå linolja. Kan man måla med vad som helst utanpå linoljefärg? förutom slamfärg då.

Man kan ju inte ha en färg som du inte kan måla i för många lager, säger ju sig självt eller? Totalekonmin plus alla andra aspekter blir ju helt fucked up om du ska byta panel var 40:e år. Dessutom snackar ni om att man måste skrapa plast och oljefärger!! Givetvis kommer det en tid då man måste skrapa alla färger om man inte har underhållit en fasad. Men att säga att linoljefärgen skulle behövas skrapas mindre tror jag ej.

Tycker att ni är ute och cyklar allihop, men det är min åsikt och det behöver ni ej försöka ändra på.
Bara fakta är rätt så får du tycka vad du vill sen. Tjockleken som är viktig i linoljan är tjockleken på varje lager, inte den totala. Varje lager måste vara tunt, sen kan du måla på hur många du vill efter det. Anledningen till att man inte behöver skrapa linoljan är att den inte torkar på samma sätt som annan färg. Den bildar inte en hinna utan oljan försvinner succesivt tills dess att bara pigmentet är kvar, och den borstar man bort. Lite lätt sandpappring, tvätt och det är färdigt att måla om igen. Detta är också anledningen till att det går att underhålla en linoljad yta, en fin torr dag kan man tvätta av sina fönster och ge den en ny tunn linoljeuppfräschning med en sudd eller pensel. Färgen lyser som nymålad!

Men bråttom får man inte ha, varken när man målar eller när man väntar på att det ska torka. Men det blir en skön upplevelse när man gör det, om man är lagd åt det hållet. Kul att det finns en färg för varje personlighet =)

Det svåra med "kulturfärger" är att det år svårt att förmedla upplevelser med ord. Hur beskriver jag skillnaden i känsla att vara i hallen nu, när listerna är renskrapade från plastfärger och målade med tunn pärlgrå linolja? Även om det bara var den estetiska delen, om det inte var miljövänligare, roligare, lättare att underhålla och billigare, tom då skulle jag välja linoljan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.