Hej!

Har idag 35A huvudsäkring. Det kostar en del har jag sett på elräkningarna...

Jag har idag följande:
En bergvärmepump som drar 5,8kW
En varmvattenberedare, storlek 150-200l. Okänd elförbrukning, men den är avsäkrad med 2x10A i pannrummet. (Ja, det är bara två säkringar, inte tre som jag tycker det borde vara).

Det finns också fantastiska 27kW värmepatron, fördelat på tre enheter á 9kW som kan sättas igång en och en. De är avstängda, men jag märkte i vintras att blir det tillräckligt kallt, tillräckligt längre, så kommer inte bergvärmepumpen räcka till utan det kommer behövas lite tillskott. Det finns en effektvakt till den där, som man säkert måste ställa om, ifall jag säkrar ned.

Sedan har vi som alla andra spis, dammsugare, vattenkokare, kaffebryggare, datorer, belysning, TV etc. Vi är två vuxna och ett litet barn, hittills.

Om jag räknar rätt så skulle jag med 25A kunna ha 17KW konstant belastning, utan risk för att säkringarna går om det är optimalt fördelat, och kanske 20-22kW under kortare peakperioder som en raid med dammsugaren samtidigt som tanten kokar tevatten med vattenkokaren.

Med 20A skulle motsvarande siffror kunna vara 13,5kW och kortare peakar på 15-17kW.

Vad är forumexpertisens samlade bedömning att jag skall ha för huvudsäkring?

(Kan ju säga att med 25A så sparar jag 1500kr/år och med 20A sparar jag 2300kr/år jämfört med idag).
 
Problemet är din 27 kW elpatron. Även om bara en enhet på 9 kW slås på,
så drar den ju drygt 22A. Då kan ju inte värmepumpen gå samtidigt om du säkrar ner,
och det är ju meningslöst att köra elpatronen med avstängd värmepump.

Enda möjligheten att säkra ner till 25A är om du kan Y-koppla din elpatron så att den ger 3x3kW,
men det behövs nog ändå effektvakt på den.

/Hasse
 
blir det inte (9kW/3 faser)/230V=13A per fas? + vvb ca 3kW+vpn5,6kW blir ungefär 30A per fas (2 av faserna, den tredje belastas ju inte med vvbn) är det ett jättehus eftersom det är 27kw elvärme?
100W/m² ger att huset är på 270m², men isåfall borde väl värmepumpen varit större?
det går ju att prova säkra ner genom att bara byta till mindre huvudsäkringar...innan man(elektrikern) gör ändringsanmälan.
 
Det är ett jättehus, drygt 500m2 boyta + 100m2 uppvärmd biyta i källaren... Med de förutsättningarna bor man ändå rimligt snålt här.

Det mesta el vi har förbrukat på en månad är 5200kWh, vilket är en genomsnittlig last på 7,2-7,3kW. Jag har tyvärr inga dygnsvärden. Tyvärr börjar det bli fel årstid för lasttest, i Februari förbrukade vi 3800kWh, och Mars ser ut att bli något liknande (vintern kom tillbaka).

Varje 9kW-element på värmepatronen består av 2st 3x1,5kW, så det borde gå att bygga om till endast 4,5kW utan allt för mycket mekande, alternativt, vad kostar en mindre elpatron? Jag tänkte bo här många år, och även om det tar tre år innan en investering lönar sig så är det bra. Borde annars inte effektvakten göra så att jag "bara" tar ut effekt motsvarande max vad min huvudsäkring har, dvs de 9kW matas bara med 6 eller 7kW eller så, beroende på att andra saker är igång?
 
pellefant skrev:
blir det inte (9kW/3 faser)/230V=13A per fas?
Jag trodde att hans 27 kW elpatron bestod av 3 st D-kopplade 9 kW element,
men det var tydligen fel. Det innebär att det kan gå med 25A om man kan få elpatronens effektvakt
att göra som man vill. Med en effektvakt även på vvb så borde det inte vara något problem.
Hur får man två st effektvakter att samverka på ett bra sätt?

/Hasse
 
Det måste kopplas till en gemensam effektvakt annars kommer det att stå och slå från och till mot vartannat.
Det enklaste måste vara att ha effektvakt på värmen, då går elpatronerna ner när beredaren värmer vatten.
Stoppa i tjufemmor med insatsporslin i huvarna, ställ ner effektvakten och se om du fryser.
 
Du har koll på att priset för överföring per kWh brukar stiga en aning om man sänker huvudsäkringen?
 
Söderhamn energi har samma överföringsavgift oavsett huvudsäkring, i vart fall så länge man pratar dessa storlekar.

Jag ringer ringer elektrikern i veckan och hör om han kan komma förbi och sätta in 25:surprised:r och ställa om effektvakten. Den är idag kopplad till värmepatronen. Frysa kommer jag inte göra förrän det i sådana fall blir 20-25 grader kallt ute under flera dygn. I år har värmeparronen varit avstängd med dess huvudbrytare hela tiden.

Tack för goda råd!
 
jag hade provat med samma råd som "fotografen" ger, byt till 25 A samt skruva ner effekt vakten till 25A
 
Eller så kan du byta till 25A PK men stoppa i 20A säkringar och se hur länge det håller...Då har du alternativet att stoppa i 25A igen om du vill.. Eller ändra till 20A efter nästa vinter..

20A x 657 ger 13140W.. Det kan ju gå.. värt att testa iaf tycker jag.. Du har ju som sagt inte behövt använda elpatronerna..

Har du ingen elmätare du kan se förbrukningen i W på? Då kan du starta upp det som drar energi och sedan läsa av..
 
Räv3n skrev:
Eller så kan du byta till 25A PK men stoppa i 20A säkringar och se hur länge det håller...Då har du alternativet att stoppa i 25A igen om du vill.. Eller ändra till 20A efter nästa vinter..

20A x 657 ger 13140W.. Det kan ju gå.. värt att testa iaf tycker jag.. Du har ju som sagt inte behövt använda elpatronerna..

Har du ingen elmätare du kan se förbrukningen i W på? Då kan du starta upp det som drar energi och sedan läsa av..
Vad fick du 657 ifrån?

20A trefas ger en tillgänglig effekt på 13,6kW vid cosphi=1 (resistiv belastning)
 
Sammanlagringen bör man räkna med. Hur hårt går alla grejor? Kör dom jämt på högsta effekt?
Troligtvis gör dom inte det, och jag hade satt en trestegs effektvakt som styr ner vvb och värmepatronen i den ordning man tycker blir bra.
Borde inte vara nån omöjlighet att få det att gå med 20A säkringar.
Spis, vattenkokare, damsugare, hårtork osv. kör man ju endast kortare perioder, och under den korta perioden klarar man sig utan värme utan att märka nått!
 
sverre skrev:
Vad fick du 657 ifrån?

20A trefas ger en tillgänglig effekt på 13,6kW vid cosphi=1 (resistiv belastning)
380*1,73...
 
Fotografen skrev:
380*1,73...
Ok, tänkte inte så långt, var ju ett antal år sedan man gick över till 400V!
 
Siffrorna sitter djupt inpräntade.. Du har självklart rätt:D
657 är ju annars rätt lätt att komma ihåg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.