Hej!

Bor i ett relativt nybyggt hus i celcon lätt betong som jag är väldigt nöjd med... huset är byggt i nyfunkisstil och nu funderar jag på att bygga ett garage i liknande stil...

Jag har tänkt att ta hjälp av släktingar men då kommer vi till ett problem, dom vill/kan inte limma lättbetong utan vill i såfall hjälpa mig att bygga det i lecablock!!
jag har läst och läst på det här forumet och vridit och vänt på begreppen men blir ändå lite osäker.

Nu till mina frågor:
Hur tjock sten behöver jag för att hålla en dräglig innetemperatur ( ca 17-18gr) om jag har tänkt att enbart slamma/måla insidan.
Vad behöver jag göra med utsidan (billigast) räcker det att slamma där med eller måste jag näta/putsa? , vissa ytor har jag tänkt att ha träpanel på,räcker det då bara att regla utsidan och spika panel eller måste det putsas där med...?

Uppvärmning har jag tänkt antingen 3 meter kulvert från huset (har en 5kw frånluftsvärmepump) eller så blir det en luftvärmepump på utsidan av garaget

Något annat jag bör tänka på ? tacksam för svar!!

bifogar en bild på hur jag tänkt det se ut.. Obs! en snabb skiss gjord i paint :)
lfpqv.jpg
 
hej,

Har inte direkt svar på din fråga men vill nämna att för en nybörjare är det i mitt tycke lättare och snabbare att montera lättbetong med tunnfogsbruk än att mura med vanligt bruk och Leca.
Sedan har lättbetong bra isoleringsvärde vilket förenklar byggandet, 20 cm block hade jag valt för ett garage.

Mvh
 
Håller med föregående inlägg, jag hjälpte precis en granne med en liknande konstruktion och det blev superbra.

//Byggman
 
Men räcker det verkligen med 20 cm block...? boningshuset är i 365 mm:s block , huset är även nätat/putsat på både insida och utsida...
och hur blir det med lättbetongsblock om man bara slammar dom t.ex. , funkar det ? och håller byggnaden värmen ?
 
Vi har 20cm lättbetongsblock i förrådet vårt som är 12 kvm. Vi har ett litet bauhaus element som värmer upp rummet i ena delen. elementet har vi inte haft igång de sista 3 veckorna, och förrådet håller nu ca 8 grader längst bort från elementet..( utomhus +2 grader) . Jag tror att det fungerar utmärkt att ha ett garange med 20 cm tjock lättbetong, allt beror väl på värmekälla och vad du ska göra i garaget.
 
Om du bara slammar ser det ut som sk*t.
Putsa är det som gäller eller vilket gud förbjude träfasad.
Dock ser slammad lättbetong bättre ut än slammad porig Leca men bägge är likväl fula som stryk.

20 cm lättbetong byggde man bostadshus av för inte så många år sedan.
Borde funka i ett mindre garage med lägre temperatur och i synnerhet med billig luftvärmepump på garaget.

Kolla prisskillnad, isoleringsskillnad, transportkostnad och allt så hittar du nog en lämplig brytpunkt för vilket block du ska välja.
 
invändigt är det ju inte så kinkigt med utseendet där borde det väl funka med tunnputs ? bredspacklar man på den smidigast ?
Men utsidan förstås är det ju desto viktigare... frågan är då om den behöver nätas, jag har ju sett garage i leca som har sett förskräckliga ut när det har regnat och man ser varenda sten... det problemet uppstår väl inte i lättbetong eftersom man använder sig av tunnfogslim eller ??
en annan tanke som dyker upp är ju att jag har ju köpt block via återförsäljare av hh celcon... någon som vet skillnaden på dom och yxhult/svesten i örebro både pris och kvalitetsmässigt ...?
 
stenman skrev:
en annan tanke som dyker upp är ju att jag har ju köpt block via återförsäljare av hh celcon... någon som vet skillnaden på dom och yxhult/svesten i örebro både pris och kvalitetsmässigt ...?
Kanske prisskillnad men knappast nån nämnvärd kvalitetsskillnad vad jag vet.
Både Celcon och Ytong har funnits i 60-70 år och är globala multinationella aktörer av toppkvalitet.

Finns däremot många mindre lokala tillverkare i en mängd länder som kan vara av skiftande kvalitet.
Om du köper importerat så är Solbet och Aeroc helt ok och billigare än de två stora.

Mvh
 
ktm250 skrev:
[länk]

Kanske kan vara nåt? Blocken finns även i 40 bredd. Man torrstaplar och putsar in och utsida.

joo jag har sett de där blocken, verkar vettiga...jag har inte kollat priser på dom.

jag tänkte höra om någon har putsat lättbetongväggar utan nät.. jag har ju som sagt stålnät invändigt och glasfibernät på ytterväggar på boningshuset.. frågan är "om det behövs" då man har en besgränsad budget på garaget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.