Är i planeringsstadiet av ett carport bygge. Det kommer att stå intill huset med taket sluttande ut från huset. Iom att det är så mycket som 6m brett så blir lutningen inte så stor. Dvs taket måste dimensioneras för mer last.

Har letat hos "alla" leverantörer av carport/garage men ingen har något liknande. Kan det vara så att ingen bygger med sluttande tak och den spännvidden?

Någon som har ritningar på något dyligt? Eller vet någon som kan rita och beräkna för att jag ska kunna få bygglov?

Förslag? Funderinga?

/Magnus
 
Hejsan,

I papprena för en slutbeställning jag nyligen gjort hos Myresjöhus fanns olika takalternativ med för vår carport. Jag valde dock inte sluttande tak utan sadel, så vet därför inga detaljer om ev. sluttningbegränsningar, men möjligheten finns iaf.
 
Du ska alltså ha "pulpettak" med lutning mot carportens ena långsida? Inte nog med att denna modell sannolikt är sällsynt som hönständer. Dessutom letar du säkert efter en byggsats som råkar matcha ditt hus. Mitt handfasta tips är att sluta leta prefab. byggsats. Precis som du själv verkar var inne på är det enda raka att rita skräddarsytt och bygga i lösvirke.

Vem ritade villan? Fråga samma arkitekt! Alternativt visa oss andra på listan tomtkarta och fasadritningar på villan, så kanske någon frivillig kan rita förslag.
 
För att få till det med ett pulpettak, får du använda limträbalkar med måtten 95X270mm och uppåt, beronde på i vilken snözoon Du befinner dig. Måttet efter 10 graders lutning. Som billy_baver nämner, går det nog inte att finna något vettigt i halvfärdigt, utan bättre att få förslag från någon Arkitekt eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.