Skulle vilja ha lite råd om att spackla med pappremsor!!

Drar man på spackel i skarvarna lägger dit remsan å drar sen med en tom spackel?

Ska man vänta ett tag innan man drar på spackel utanpå remsan??

För när jag spackla nu så släppte remsan på flera ställen:(

Vänligen hjälp!!!

MVH Linus
 
Jag har precis spacklat mina skarvar i taket ...( slipning idag ) .

Pappremsor är enkla att jobba med. Jag gör som så att jag matar på ganska rejält med spackel hela vägen, tar remsan och trycker dit den i spacklet med hjälp av spackeln som pressar fast remsan. det viktiga är ju att det blir spackel under hela remsan.
Sen drar jag ett tunt lager spackel ovan remsan som första lager. låter det torka och drar över brett och fint för att sen slipa, och finspackla , slipa, finspackla, slipa, finspackla tills det blir bra...skittråkigt jobb med nödvändigt för att få det snyggt och prydligt.

Nu är jag extremt petig på sånt där och gör säkert onödigt med jobb men som alltid, slutresultatet blir aldrig bättre än underarbetet!
 
Härligt!!

Ungefär så gjorde jag, lite dålig på att trycka fast remsan tyvär:((

Men det är bara at göra om å göra rätt:)))

Tack för svar!!

MVH Linus
 
Hoppas det gick bra! Som tack för hjälpen kan du få komma till mig och slipa spackel.....sjukt drygt att slipa o dona efter 100 skivor gips. För att tala ungdomars språk. Det suger!

www.viksbergsgard.se
 
åååå fy fan :) nä du ;-)

kan komma med ett nyt slippapper ;-)

MVH Linus
 
Jo..jag vill ju gärna ha en Giraff...men styva 10.000 för att fixa till skarvarna......Gissa om det blir svårförhandlat vid köksbordet?

Iofs kan man ju hyra men det gör ju bara att man vill ha den ännu mer!

www.viksbergsgard.se
 
Använd finspackel vis sista spacklingen så behöver du inte slipa så mycket.
Du kan oxå tillsätta lite vävlim i spacklet när du skall sätta fast pappersremsa. Det går mycket lättare.
Tips från målar´n
 
När jag var inne på K-Rauta innan idag (oohps, igår...) för att köpa en rulle pappremsa så tipsade säljaren om latexspackel. Enligt honom skulle det gå att fylla gipsskarvar med denna typ av spackel utan att använda remsa då den klarar ca 35% rörelse utan att spricka. Baksidan på myntet är priset, 189 riksdaler för 3 liter (Beckers) om jag minns rätt.

Någon som testat och har några erfarenheter att dela med sig av?
 
Målarna på bygget grovspacklar med lätt grov, limmar remsan med vävlim, finspacklar med lätt hand.
Inga problem med att remsan släpper från första spacklingen..
 
Ett tips är att lägga pappremsan i vatten ett tag innan du sätter upp den. Jag låter den ligga i vatten medan jag spacklar skarven. Sen är det bara att trycka dit den och spackla ett lager till. Har aldrig haft problem med att den släpper.
 
Jag satte den torrt - och det släppte på flera ställen, att blöta den är ju genialt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.