Hej alla däckbyggare,nu har jag byggt trädäck runt poolen,ett soldäck på på ca 25kvm vid poolen och ett stort däck framför huset på ca 85kvm.Nu är frågan vad skall jag göra..olja eller lasera.Trädäcket runt poolen var jag lite för snabb med att olja(1a året)Det ser för d..j ut så det måste jag göra rent med tralltvätt.Soldäcket var jag lite mer ordentlig med och väntade tills året efter,men i höstas ramlade det ner några röda bär från grannens barr träd(vet inte vilket) och dom låg kvar under hela vintern och till våren hade det blivit svarta fläckar på däcket,vilka jag försökte ta bort med alla medel utan att lyckas.Så vad göra...Jo det blev till att ta upp plankorna och vända dom så jag fick en fin sida upp.
Så nu skall jag lasera mina däck,jag tänker börja med soldäcket och då tänker jag använda mej av trebitt terrasslasyr så får vi se om det blir bättre,för sämre kan det inte bli.

Nu kommer jag att vänta tills det blir vackert väder (ca 3 veckor)sedan blir det laserande av.
Jag kommer att skriva och berätta om hur det har lyckats.
Om det är någon som är intereserad får ni gärna höra av er.

Mail thomas.nilsson2@telia.com
PS Jag är inget proffs utan en glad amatör som vet hur man håller i en hammare.
 
Har du laserat däcket?
Blev det bra??
Det vore kul att se ett foto, då jag också är inne på att lasera.
(kommande altan projekt)
mvh Mats.
 
Hej,nu har jag laserat in mina altaner,på mitt soldäck använde jag jotuns lasyr,den var bra men dyr ca 250 kr litern,till däcket runt poolen och däcket framför huset använde jag cuprinol lasyr ca 146kr litern.

Jag gjorde som så att jag laserade in 3 st brädor på ca 1m för att sedan efterdra med en svamp så jag fick fram trästrukturen,möjligt att det blev tunnt men hur bra som helst.Nästa gång jag laserar kommer jag att använda färglös lasyr för nu
har jag fått grundfärgen.

Ett liter problem uppstod när jag laserat soldäcket och det var att gummihjulen på solstolen lämnade efter sig svarta märken på lasyren(grå)
jag har varit i kontakt med jotun och solstols fabrikanten men inte fått reda på vad som orsakar detta problem.Möjligen att det blir
bättre när lasyren legat på ett tag.Det blev lite irriterande att varje gång ligga och torka bort gummifläckarna varje gång vi använt stolarna,så jag tog isolerings tejp och virade om hjulen och det fungerade bra.

Nu får vi se efter vintern om det fungerar annars blir det aska utav altanerna....
 
Hej och glad Påsk,tänkte bara berätta hur mina trädäck ser ut efter vintern,bara bra, resultatet blev över förväntnngarna,behövde bara ta med en borste och såpa sen blev dom fina igen lätt som en plätt.Men jag kommer nog att lasera dom nästa år igen.Men som sagt resultatet blev bra och jag ångrar mej inte.
 
Har du sågat ner grannens träd än då? ;)
 
Det gjorde han själv,så nu är det problemet ur världen.Annars hade han inte fått dricka pilsner på mitt däck.
 
  • Gilla
Finspang
  • Laddar…
Tack, jättebra att du skriver om resultatet. En fråga var det någon skillnad på jotun och cuprinol? Det skiljer i alla fall lite i pengar. Har du inga bilder?
 
Har tyvärr inga bilder,men resultatet blev nästan lika bra,cuprinolen är billigare än jotun och skulle jag målat det i dag hade jag nog tagit cuprinolen.Men det har kanske betydelse hur mycket man läger på,jag var lite försiktig med lasyren för jag har gjort misstaget att ösa på med lasyr och det blev katastrof,så till nästa år om jag lägger på lika mycket så blir det lite fylligare.Men jag är kanon nöjd med resultatet.
 
  • Gilla
Mildredemil
  • Laddar…
Använde du cuprinolen på tryckt virke eller otryckt? Det står inget om tryckt virke på deras hemsida, men det kanske är självklart då det är trädäck? En fråga till, flagnar lasyren eller hur slits den?
 
Jag använde tryckt virke och laserade det efter ca 2 veckor,det har inte flagnat men det är ju bara 7 mån sen jag laserade däcket.Men jag tror inte det flagnar eftersom man laserar så tunnt.Jag har ett bra exempel på hur länge tryckt trä håller,jag byggde en friggebod för 25 år sedan och den har jag inte laserat eller målat på alla dessa år och den ser inte så anskrämlig ut.Vi får väl se hur länge den står rycket...
 
Nix den gröna färgen lyser inte igenom.Skall fråga frugan i morgon om hon hjälper mej med bilder.Nu skall jag äta sil och dricka snaps .Hallands Fläder....vi hörs i morgon...
 
Hej!

Byggde en altan förra sommaren på ca 85m2.
Vi funderade fram och tillbaka på vad som kunde vara den bästa
lösningen för att skydda altanen samtidigt som vi ville behålla den ursprungliga
solblekta färgen.
Provade ett medel som i skrivande stund verkar att fungera alldeles utmärkt, Sioo!?

Skickar med en länk till deras hemsida.

Hälsn

/Mikael//

http://www.sioo.se/index.html
 
  • IMG_3119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej nu har det gått lite mer än 1 år sedan jag laserade min altan.Det har fungerat kanonbra.Inga som helst problem,jag laserade det tunt i fjor och till nästa vår kommer jag att lasera det för andra gången.Detta kan jag rekomendera.
 
Hej alla altanbyggare,nu är det den 17/4 2009 och jag har börjat kolla mina altaner.Soldäcket ser bra ut,men jag skall lasera det igen.Jag tvättade av det med en bilborste,tog inte så hårt men jag fick bort det gröna.Jag är nöjd med resultatet.
Terassen framför huset skall oxå laseras,lite av lasyren har nog slitits bort men det ser inte så farligt ut.

Trädäcket runt poolen behöver oxå laseras,ser lite blekt ut men har oxå klarat sig bra.

Mitt nya projekt blir att olja in min altan på södersidan,det har jag inte gjort på 13 år,så nu tänker jag att använda träolja som jag bryter till svart.Det skall bli kul att se.,Om det inte blir bra kommer jag att bryta upp golvet och lägga nytt.
Så enkelt är det...
Saken är det att altanen på södersidan har vi inte använt mer än att sätta ut soperna på,men nu är det annat ljud i skällan.
Har ni vägarna förbi Mölle i nordvästra skåne titta in så får ni se.

Nilsson med penslen
 
  • Gilla
Finspang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.