Vad kostar filter och ev. service i genomsnitt/år för en luft/luftvärmepump?

Sånt brukar liksom inte inkluderas i fabrikanternas kalkyler och jag vill ogärna investera i en bara för att upptäcka att jag måste köpa nya filter för 1500 om året...
 
Dom flästa filtrena damsuger du med damsugaren, kostar väll en damsugarpåse / året, men det kan du räkna bort, då sama mäng skulle hamnat i påsen ändå.

servicen är lika kompiserad som servicen på dit kylskop.
= ingen
 
Tackar, det låter ju bra.
Jag avvaktar en vinter för att kolla hur mycket värme det går åt och hur mycket jag orkar elda i braskaminen, sen får jag se om det är läge att skaffa en värmepump.
 
Tänk på ventilationen med, den drar ca 1/3 av uppvärmningskostnaden, om man inte har ÅV.
 
poiu skrev:
Tänk på ventilationen med, den drar ca 1/3 av uppvärmningskostnaden, om man inte har ÅV.

Vi har FTX + luftburen värme. Jag räknar med att både braskamin och luft/luft-värmepump ska kunna utnyttjas effektivt p.g.a. systemet med returluft som gör att värmen sprids till andra rum. Det är främst ljudet som gör mig tveksam till värmepumpen så därför avvaktar jag ett tag.
 
Bigfoot,

Medan Du väntar : Passa på att notera Utetemp, Sol, Blåst, Elmätarställning, Framledningstemp (om vattenburen värme) under olika perioder på vintern
Då får Du en uppfattning om dimensionerande data (t ex behov som funktion av utetemp, blåstens inverkan, summa förbrukning värme + hushåll)

Gör samma sak på hösten eller våren när Du inte behöver värma huset särdeles mycket - då får Du en uppfattning om hushållselens nivå ( Kyl/frys kan öka behovet fraftigt under sommaren)
 
finns större sådana än filterkostnaden ;)
 
poiu skrev:
Tänk på ventilationen med, den drar ca 1/3 av uppvärmningskostnaden, om man inte har ÅV.
Och vad är ÅV undrar jag då?
 
Återvinning.

/ama
 
CarMan skrev:
Dom flästa filtrena damsuger du med damsugaren, kostar väll en damsugarpåse / året, men det kan du räkna bort, då sama mäng skulle hamnat i påsen ändå.

servicen är lika kompiserad som servicen på dit kylskop.
= ingen
Vad är en damsugare ;)....låter nästan perverst!
 
Calle Anka skrev:
Vad är en damsugare ;)....låter nästan perverst!
Just det, skärp er nu annars måste vi nog censurera bort hela tråden pga av allt snuskprat.... ;)

 
Glöm inte reparationerna. Min packar med ca 1 1/2 års mellanrum. Efter andra gången får den gå som varmvattenberedare och frånluftfläkt.
 
BAS skrev:
Glöm inte reparationerna. Min packar med ca 1 1/2 års mellanrum. Efter andra gången får den gå som varmvattenberedare och frånluftfläkt.

du pratara om en frånluftsvärmepump & en sån är inte värd pengarna, det kan jag hålla med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.