Hej!
Jag planerar att sätta ny träfasad i sommar på mitt putsade hus från 1940. Innifrån och ut består väggen av timmer, vass och puts. Jag tänker regla cc 60 och isolera 45mm, sen vindduk, distansregel och läkt på det.

Min fråga är hur jag ska fästa 45x45 reglarna mot den putsade väggen på bästa sätt? Vad ska man använda för skruv och vilket mellanrum bör man ha mellan skruven?

Nån som har ett bra tips?
 
I
Ett putsat hus från 1930 kan ha allt från sten till annat bakom putsen.

I bästa fall är det en trästomme (timmer: liggande eller stående, stående plankvägg på en liggande bottenregel med hammarband upptill och ett eller flera regelvarv på 'mitten') som är reverterad med vassmatta i vilken putsen hänger, eventuellt kompletterat med träplugg eller ej helt islagna spik för ytterligare fäste eller enbart yxhuggen yta). Då är det ganska lätt att borra genom putsen och in i trävirket och dra långa skruv genom regeln och in i stommen. (Gäller i ditt fall.)

Är det sten (tegel, askeplattor/slaggplattor eller annat ej brännbart material) sitter putsen direkt på stenen. (Du kan lätt konstatera vilket om du slår bort ett hörn nere vid sockeln då du ändå ska klä över fasaden efteråt.) I så fall är det skruvplugg som gäller. Helst Fischer fasadplugg. Även här med skruv genom regeln i förborrat hål i regel och sten.

Om du ska ha stående panel är det cc 60 cm på reglarna från takfot till sockel som gäller. Vågrätta reglar och på varje regel en fästpunkt, oxå cc 60 cm. Liggande panel samma, men med reglarna lodrätt från takfot till sockel.

Glöm inte heller att rikta fasaden. Dvs. spänn ett snöre i ytterkant ny regel på hushörnen och lägg märke till om avståndet till bef. putsyta är densamma hela väggen (vilken den med stor sannolikhet inte är). Då får du palla med olika tjocka skivor bakom regeln för att få en plan fasad, alternativt använda motriktade Knutssonkilar av plast. Smygar kring fönster och dörrar får du bygga i efterhand med passning mot bef. karm om du inte väljer att flytta ut dem i ny fasad (50 mm från ytterkant) för att in mer ljus (annars blir det väl mörkt inomhus), i.s.f. får du bygga nya smygar på insidan istället.

Lycka till!
_____________
Byggaren
 
Tack så mycket för svaret!

Ja, vi har byggt på en övervåning på huset och vill nu helt klä in huset i trä för ett enhetligt utseénde.

Just nu jobbar jag för fullt med insidan på övervåningen, men till sommmaren kommer jag börja ägna mig åt fasaden.

Mycket jobb är det, men också kul :)

Här kan dom som är instresserade se allt om hur vårt husprojekt fortlöper... :)

http://villaelvin.bloggspace.se/


Mvh
Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.