Hej!

Har i princip bestämt mig för att bygga följande anläggning:
Pannrun i garage ca 30m från bostadshus (150m2 1,5 plan dåligt isolerat) vilket innebär någon form av kulvertlösning.
Vedpanna Effecta lambda 35kW.
Accumulatortankar 2x1500 liter i pannrum.
Systemet kopplas på befintligt vattenburet system med gamla sektionsradiatorer.
Tänkte köra öppet system med exp.kärl på vinden ca: 2m över högsta radiatorn.

alt1:
4-vägskulvert med shuntad värme + tappvarmvatten. vvattenberedare i tank i pannrum.
+enkelt system
-vänta länge på varmvatten
-dyr kulvert

alt2:
2-vägskulvert som matar 500 liter tekniktank i bostadshus. vvattenberedare i tekniktank
-tar plats i bostad
+billigare kulvert
+tappvarmvatten produceras nära tappstället.

Vilket system ger minst värmeförluster tro? värmen från den eventuella tekniktanken kommer
ju bostaden tillgodo.
Vilket system blir billigast?
Om man har tekniktank, måste man ha värmeväxlare i den då eller kan man köra samma
vatten i hela systemet?

Tacksam för synpunkter och andra alternativ...
Ingemar lindell, Årjäng
 
jag har ett liknande system som du, calmar v65 +4250 liter i garaget,2-rörskulvert tilltekniktank 750l i huset med dubbla varmvattenslingor. först var jag inne på calmar v33 men insåg att det blir ett mer flexibelt eldande med större panna och större tankar. jag skulle rekommendera 2-rörskulvert. komplettera gärna tekniktanken i huset med solvärmeslinga eller med x-tra anslutningar för att kunna ansluta sol via plattvvx i framtiden. jag har kopparkulvert så jag kan behöver inte shunta ner vattnet innan jag kör över det. jag byggde en laddautomatik för laddning mellan tankarna, funkar perfekt. man kan köra samma vatten så länge t.t. inte står högre än expkärlet. om man har vvx för pannvattnet i t.t. så tar det längre tid att ladda.
 
Ja, inte blir man mindre förvirrad av den tråden...:)

Känns som 4-rörskulvert med liten elberedare för varmvatten i bostadshuset blir den enklaste lösningen.
Dessutom har jag egentligen inte plats för en tekniktank inne.

Synd bara att kulvert är så fruktansvärt dyrt!

/IL
 
inli12 skrev:
Ja, inte blir man mindre förvirrad av den tråden...:)

Känns som 4-rörskulvert med liten elberedare för varmvatten i bostadshuset blir den enklaste lösningen.
Dessutom har jag egentligen inte plats för en tekniktank inne.

Synd bara att kulvert är så fruktansvärt dyrt!

/IL
Det funkar jättebra hos mig!
För övrigt är det Du tänker dig väldigt likt det jag byggt!
 
inli12 skrev:
Tänkte köra öppet system med exp.kärl på vinden ca: 2m över högsta radiatorn.
Detta kanske inte är så enkelt som det verkar. Du bör ha möjlighet för ånga att lämna pannan vid ett kok. Det blir svårt om du menar vinden på bostadshuset.
 
Räcker det inte med en övertrycksventil vid pannan? Den borde väl släppa ut det som ev.
inte kommer ut vid expansionkärlet på vinden.

eller tänker jag fel...

/IL
 
Ett öppet expansionskärl på vinden med rejält tilltagna rörledningar bör fungera utmärkt. 1 1/4" både till expansionskärlet och svanhalsen.

Det man måste tänka på är att isolera det väl och se till så att det hålls frostfritt.

En övertrycksventil är väl aldrig fel, men sannolikheten att du kommer få upp tanken i så häftigt kok att ovan nämnda konsept inte skulle räcka är minimal.

Jag har eldat tills pannan har stängt av sig några gånger, den stänger av vid 95 grader och därefter är det eftervärmen som värmer på de sista graderna. Med en 3m3 tank klarar du dig utan "stormkok".
 
inli12 skrev:
Räcker det inte med en övertrycksventil vid pannan? Den borde väl släppa ut det som ev.
inte kommer ut vid expansionkärlet på vinden.

eller tänker jag fel...

/IL
Säkerhetsventilen kommer inte att öppna förrän det blir stopp i kulverten. Skulle pannan stå och koka trycks mängder av vatten ut via kulverten innan ånga börjar gå den vägen.

Det finns några alternativ.

1 Låta bli att koka pannan
2 Sätta tryckkärl och säkerhetsventil i pannrummet
3 Bygga ett lågtryckssystem, dvs sätta expansion så högt som möjligt i pannrummet och bygga upp resterande övertryck till huset mha pumpen
4 Sätta öppen expansion ovanpå pannrummet, högre än högsta element
5 Värmeväxlare mellan kullvert och tank

Alla alternativen har (som alltid) sina nackdelar
 
_ap_
Matss skrev:
Säkerhetsventilen kommer inte att öppna förrän det blir stopp i kulverten. Skulle pannan stå och koka trycks mängder av vatten ut via kulverten innan ånga börjar gå den vägen.

Det finns några alternativ.

1 Låta bli att koka pannan
2 Sätta tryckkärl och säkerhetsventil i pannrummet
3 Bygga ett lågtryckssystem, dvs sätta expansion så högt som möjligt i pannrummet och bygga upp resterande övertryck till huset mha pumpen
4 Sätta öppen expansion ovanpå pannrummet, högre än högsta element
5 Värmeväxlare mellan kullvert och tank

Alla alternativen har (som alltid) sina nackdelar
Vad exakt Matss är det du inte gillar med tryckkärl?
 
Jag gillar inte att:

1. Att anläggningen inte funkar för att man inte dimensionerar och monterar kärlen rätt. Är egentligen inte kärlens fel.
2. Ingen naturlig väg ut för luft och ånga
3. Begränsad livslängd.

Men i det här fallet är det väl en av de bättre alternativen tycker jag.
 
_ap_
Livslängden är något jag oxå funderat på utan att riktigt komma fram till något klokt.
Jag har tänkt så här, har man syrefritt vatten som man ska och "andra sidan" av kärlet är fyllt med kvävgas inte fuktig tryckluft, vad kan då gå sönder och på hur långsikt? Blåsan?
Har man däremot ett system som man ständigt måste fylla vatten i och inte riktigt kan koka ur det (värmepump) samt grejat
mycke med förtrycket alltså fyllt vanlig fuktig luft då ser jag mer orosmoln.
 
Ja gummimembranet går ju sönder till slut, men monterar man kärlet så att det i huvudsak tar emot kallt vatten bör det ju hålla en 10-15 år i alla fall.
 
jag har mina emellan pannan(laddomaten) och acktanken (bottenanslutningen) på en förgrening. dom blir varma när jag eldat upp alla 5m³ i 90°
 
Vi bygger nytt hus med 185kvm i två plan med vedpanna i kombination med golvvärme o FTX-vent

Vi valde följande konfiguration:
45 kW vedpanna + 2500 l acktank + dubbla vv-slingor i garaget. + solslingor
Matar bostadshuset med 4 rörs kulvert med shuntautomatik med timerstyrd tappvarmvattencirkulation.


Sätt denna på cirkulation mellan tex 06-08 17-21, så får du tillgång till varmvatten utan fördröjning när så önskas.

700 kr/ m kostade kulverten , jag har 20 m mellan = 14 000:- det är värt det, för att få mer plats i bostadshuset..

Vår energikalkyl (dvs hur mycket huset får dra i kWh ) hamnade på 91 kWh/m2 o år (max enl lag tillåtet 110kWh/m2 år) , utan FTX klarade vi det inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.