Vi ska smälla upp en gäststuga i vår. Det blir en Luoman lillevilla från bauhaus.
Har sökt på internet angående golvisolering men blir inte klok på hur vi ska göra...?
Bjälklagen i stugan är klent, enligt ritningen ska det plintas en hel massa plintar för att det ska bli stabilt.
Istället ska vi göra ny bjälklag under med 45x120 imp. virke för att slippa detta, dessutom ska vi använda lecablock istället för plintar. Marken är stenig sandblandad jord så det ska nog funka bra.

Har tänkt mig 16 st leca 12x19x59 på en yta av 3,9x3,9. Räcker det?

Detta innebär att bjälklaget blir dubbelt i rutmönster då vi lägger orginalbjälkarna på det nya.
Hade nu tänkt att sätta dubbel vindpapp mellan dessa bjälklag, hamnar i kläm där, istället för blindbotten av skiva.
Tror ni det kommer att fungera? Eller kommer pappen att börja hänga i rutorna?
Vill så klart komma undan med dels mindre pengar och dels mindre släpande, då allt ska ut till en ö. :rolleyes:
 
meea skrev:
Eller kommer pappen att börja hänga i rutorna?
Jovisst börjär den hänga innan det spricker sönder. Det är ju papper och inte någon skiva eller brädä. Varför måste man vara så snål. Det krävs inte mycket pengar att köpa några skivor. Hur ska nu släpä stugan dit förresten och hur har du kunnit betala den.
 
Nej, jag skulle inte använda vindpapp till blindbotten. Tänk när någon klantar sig under byggtiden och sätter en fot genom pappen. Blir väldigt bökigt att laga. F.ö är det väl ingen större prisskillnad, vindpapp är ju rätt dyr. För du tänkte väl på "vind-duk" typ Paroc, eller tänkte du sätta tjärpapp?
Låter lite som att ni krånglar till det också, det är väl mera jobb att spika ett till bjälklag som inte har någon egentlig funktion (isoleras väl inte antar jag) förutom bärigheten, än att gjuta några plintar.
Jag skulle i ditt alternativ till extra bjälklag lägga cellplast och plast i botten, annars är nog risken att du får mycket fukt i själva "extrabjälklaget".
 
Ställ dina 16 lecablock som plintar då. Hur många plintar kan det röra sig om på 4x4 m?
 
I och med att du kommer att ha dubbla bjälklag på varandra blir det ju jättenkelt att bara spika fast en blindbottenskiva över hela ditt nya bärande bjälklag. Sen smackar du på bjälklaget som kommer med stugan.

Hade du bara kört med det nya bjälklaget skulle du få spika upp lister i varje fack som håller upp blindbottenskivorna. Nu slipper du det momentet.
Sen tycker jag att du bör lägga in isolering i golvet på en gång, så kan du enkelt isolera väggarna i efterhand om du vill det (för att kunna hålla frostfritt senare).

/ Jocke
 
Pjohan - Tack för ditt vänliga svar. (Obs! läs in ironin!) Stugan levereras till stranden på fastlandet och därifrån med båt i mindre partier till ön. Sedan är det 400 meter från bryggan till tomten. Ett himla släpande med andra ord.
Snålhet handlar det egentligen inte så mycket om, men skillnaden är ändå över 2500:- med de priser jag kollat hos lokala beijerbygg. Har 7 mil till närmaste stad så tjänar knappast på att handla grejerna på tex. byggmax. När vi dessutom saknar dragkrok på bilen.

Ni andra, tack för svar! (Utan ironi)
Det handlar om 49 plintar enligt ritningen!! Sjukt överdrivet!! Marken är väldigt stenig med berg underst, olika djup beroende på vart man grävt. stenarna är allt från knytnävsstora till bumlingar man inte rubbar med spett ens, har under åren grävt här och där och många projekt har fått byta plats på grund av detta. Därför känns det inte särskilt lockande att gjuta plintar. Möjligheten att ta dit grävare är ju begränsad då det är en ö. Så att göra en starkare bjälklag känns som det enklaste valet, dessutom kommer botten på stugan en bit högre upp från marken.

Funderade på cellplast först, men så läste jag att det inte är bra då stugan aldrig kommer att värmas upp vintertid. Stämmer detta?

Jocke R. Ditt råd med blindbotten mellan bjälklagen låter vettigt, blir nog så vi gör istället. Tänkte aldrig så långt. Har aldrig isolerat golv eller byggt hus för den delen heller, så mitt kunnande i området är begränsat. Men frågar man så lär man sig! :) Har tänkt att isolera redan från början, just av det skälet du anger.

Ang. priser. Vindskyddspappen kostar 243:- för 37kvm (en rulle). Trossbottenskivan kostar 81:-/kvm. Finns kanske billigare alternativ att ha? Tipsa gärna!
 
Då är det tjärpapp det handlar om, väldigt känslig för stötar. Risken är att den pappen har gått sönder när väl stugan ska på plats. Vet iof inte exakt hur ni tänkt göra bjälklaget eller hur ni lyfter dit stugan..
 
Plintarna på cc600? Det var som fan. Vad är det för dimension på bjälklaget 45x45?

Har du tummen mitt i handen? om inte. bygg eget i lösvirke. Är inte alls så svårt. köp takstolsboken så kan du göra dina egna takstolar. Blir billigare än bauhaus, bättre än bauhaus, snyggare än bauhaus plus att dy bygger efter din omgivande terräng. Jag byggde min 10 kvadratare för under 10 000:-. Byggd som en villa i litet format. isolerad och med riktiga takstolar. får jag fråga vad du betalar för din stuga.
 
imported_Anders_S skrev:
Då är det tjärpapp det handlar om, väldigt känslig för stötar. Risken är att den pappen har gått sönder när väl stugan ska på plats. Vet iof inte exakt hur ni tänkt göra bjälklaget eller hur ni lyfter dit stugan..
Kollat upp pappen nu på beijerbygg produktinfo.
Det jag tänkte ha var:
"Icopal Vesta Pro
Används som vindskydd i vägg. Den skyddar isoleringen från blåst men är samtidigt öppen för att släppa ut eventuell fukt inifrån genom ett diffusionsmotstånd på ca 10x103 s/m. Vesta Pro består av cellulosapapp som impregnerats med bitumen. Vikt ca 475 g /m2, vilket ger god rivstyrka. Det präglade mönstret tillsammans med ett praktiskt format, 20x1,25 m, gör den lätt att hantera."

Understa bjälklaget kommer att bestå av 45x120 virke. På det åt andra hållet (blir ett rutmönster) kommer stugans orginalbjälklag att vila. Mellan dessa kommer isoleringen, understa bjälklaget får ingen isolering som det verkar just nu. 45mm isolering på en stuga som endast används sommarhalvåret borde räcka antar jag.

Eventuellt kommer innerväggarna att isoleras senare, beroende på hur varmt det blir på somrarna där inne, isoleringen fungerar ju åt det hållet också.

Fein - Ingen aning om vad bjälklaget har för dimension, men så lågt som visningsstugan låg mot marken känns 45x45 inte alls omöjligt.
Har inte tummen mitt i hand, har byggt trappor och mindre kostruktioner efter egen konstruktion förr, men att ge sig på en stuga på 15 kvm kändes lite överkurs för mig. Visst hade jag säkert klarat av det med hjälp av ritningar... men nu blir det denna stuga då den redan är betald och beställd. Luoman lillevilla 70
Stugan kostar 18900:- + frakt 2700:- Då ingår allt utom isolering. Till och med yttertakpapp, spik och beslag och lås till dörren. 2 fönster med dubbel glas finns också med.
Räknade lite på virkesåtgång i vintras och kom fram till att en liknande stuga av lösvirke kommer att bli bra mycket dyrare. Det hade ju varit kul att ha gäststugan med fjällpanel som vår stuga har.


Det som tillkommer är isolering till golv, vårt extra bjälklag, lecablock och färg.
 
Jo, jag använde ju iofs gammal dörr och ett gammalt fönster. Panelen är väl det dyraste på stugan antagligen. Men man kan ju köpa begagnade fönster och dörrar.
 
JockeR skrev:
I och med att du kommer att ha dubbla bjälklag på varandra blir det ju jättenkelt att bara spika fast en blindbottenskiva över hela ditt nya bärande bjälklag. Sen smackar du på bjälklaget som kommer med stugan.

Hade du bara kört med det nya bjälklaget skulle du få spika upp lister i varje fack som håller upp blindbottenskivorna. Nu slipper du det momentet.
Sen tycker jag att du bör lägga in isolering i golvet på en gång, så kan du enkelt isolera väggarna i efterhand om du vill det (för att kunna hålla frostfritt senare).

/ Jocke
Planerar också sätta upp en Lillevilla så lånar jag tråden. Vi funderar på möjligheten att i en avlägsen framtid isolera boden genom att lägga isolering utanpå och stående panel. I så fall måste vi redan nu för, säkerhets skull, lägga isolering i botten i samband med monteringen. :confused:
Frågan är om det verkligen är lönt att isolera en sådan bod? Dörren och fönstret ser oerhört smäckiga ut! Även taket måste i så fall isoleras. Då är man kanske snart uppe i samma kostnader som det hade varit att köpa en rejält byggt bod från början.......
Är det någon som har erfarenhet av att isolera en Lillevilla?

Meea, hur gör ni för att förhindra att boden blåser bort?:eek:
Hade tänkt ställa den på ett antal betonghålstenar som jag har kvar från ett rivet uthus, men hur förankra så att boden står emot stormarna?
 
P
Jag tar upp denna tråd igen isf att skapa flera liknande.

Hur ska man isolera en 15km2 friggebod?
Den är inte monterad ännu så allt går att göra.
Golvet är ju det mest akuta.
Är det någon som skulle kunna peka på en sprängskiss eller beskriva hur man ska göra. Tanken är att stätta stugan på lekablock. Vad har man sen? Papp? isolering? plast?
Och behöver man förankra stugan så den inte försvinner i en Gudrun repris?
 
Hut ser boden ut? Har du bilder du kan lägga upp under bygget? Gärna på hur många lean lock du använde o grunden o total byggnaden hur det blev? Funderar själv på o köpa lille villa 15 kvm för en del till vedbod och den andra delen till annan förvaring. Är du nöjd med boden? Är den klen eller tål den stormar? Har ett annat alternativ också dvs köpa jabo förråd som ser likadan ut men den är 5600 kr just nu via nätet bygg hemma. se annars ordinarie pris 34 000 kr. Tacksam för svar.

meea skrev:
Kollat upp pappen nu på beijerbygg produktinfo.
Det jag tänkte ha var:
"Icopal Vesta Pro
Används som vindskydd i vägg. Den skyddar isoleringen från blåst men är samtidigt öppen för att släppa ut eventuell fukt inifrån genom ett diffusionsmotstånd på ca 10x103 s/m. Vesta Pro består av cellulosapapp som impregnerats med bitumen. Vikt ca 475 g /m2, vilket ger god rivstyrka. Det präglade mönstret tillsammans med ett praktiskt format, 20x1,25 m, gör den lätt att hantera."

Understa bjälklaget kommer att bestå av 45x120 virke. På det åt andra hållet (blir ett rutmönster) kommer stugans orginalbjälklag att vila. Mellan dessa kommer isoleringen, understa bjälklaget får ingen isolering som det verkar just nu. 45mm isolering på en stuga som endast används sommarhalvåret borde räcka antar jag.

Eventuellt kommer innerväggarna att isoleras senare, beroende på hur varmt det blir på somrarna där inne, isoleringen fungerar ju åt det hållet också.

Fein - Ingen aning om vad bjälklaget har för dimension, men så lågt som visningsstugan låg mot marken känns 45x45 inte alls omöjligt.
Har inte tummen mitt i hand, har byggt trappor och mindre kostruktioner efter egen konstruktion förr, men att ge sig på en stuga på 15 kvm kändes lite överkurs för mig. Visst hade jag säkert klarat av det med hjälp av ritningar... men nu blir det denna stuga då den redan är betald och beställd. Luoman lillevilla 70
Stugan kostar 18900:- + frakt 2700:- Då ingår allt utom isolering. Till och med yttertakpapp, spik och beslag och lås till dörren. 2 fönster med dubbel glas finns också med.
Räknade lite på virkesåtgång i vintras och kom fram till att en liknande stuga av lösvirke kommer att bli bra mycket dyrare. Det hade ju varit kul att ha gäststugan med fjällpanel som vår stuga har.


Det som tillkommer är isolering till golv, vårt extra bjälklag, lecablock och färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.