Hejsan

Kan det verkligen vara så att det är helt omöjligt att skarva en ledning i ett golv. Jag har en stamledning som går 0,5m ut från ena väggen i köket. Denna skulle jag vilja flytta in till väggen, dvs bila upp sätta skarv och dra vidare jämte väggen istället. Rörmokaren sa att det inte var tillåtet, men kan det verkligen vara så, finns det inte något sätt att säkerställa att det blir ok att skarva i ett golv??? Är det förresten försäkringsbolaget som säger nej eller är det någon myndighet eller är det någon rekommendation bara....

/Sven
 
om det inte är värme så går rören under (säker vatten) och i den säger det att det inte får finas några dålda skarver kan ju vara det han syftar på men om man vill skarva ett rör så kan du göra det om du har inspektionslucka och lekars indikering
 
Pratar vi vatten eller värme? Är lite osäker vad du avser med benämmningen stamledning, antar att det är vatten?
 
Du ska inte skarva i dolda utrymmen. Vad tror du händer om det blir otätt?

Man kan diskutera om presskopplingar är bombsäkra, men jag har bevis för att det inte är det. Rörisen hemma drog säkert 20 presskopplingar, av dessa står en och droppar för fullt.. Dessutom sitter det o-ringar i dem, vad händer med dem när gummit åldras egentligen?
 
Lödning är väl ok dolt ?
 
Röret är en vattenledning, varmvattnet...

Men samma fråga gäller iofs också värme..., observera att detta inte är ett badrum utan ett kök det handlar om

/Sven
 
Lödning är väl ok dolt ?
Nej det har väl diskuterats tidigare här, ingen typ av skarv är godkänd för dold montering.
 
enligt säker vatten så får amn inte ha några dålda skarver oavset typ om det är för kallvaten eller varm vatten men om det är värmerör så får amn ha dålda skarvar för där säger säker avtten inget om läs på www.sakervatten.se om ni är osäkra angående dena frågan
 
Ok, jag har läst lite där, detta är saxat....

A.4 Fogar på rör

Fogar på rör ska vara placerade så att de är utbytbara och så att ett eventuellt läckage
från fogen kan upptäckas omedelbart. Detta gäller oavsett om fogen är typgodkänd för
icke utbytbar förläggning.
Fogar i lägenheter eller motsvarande ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda
inbyggnader eller i kopplingsskåp.
Utrymmen för rörkopplingar i inbyggnader, installationsschakt eller kopplingsskåp ska ha
vattentät botten och vara försedda med dränering med tillräcklig kapacitet. Dräneringen
ska mynna på plats där man omedelbart kan upptäcka ett eventuellt läckage och där
utläckande vatten inte direkt orsakar en skada. Installationsschakt med utrymme för rörkopplingar
eller kopplingsskåp ska ha serviceöppning som är tillräckligt stor för reparation
eller byte av fogar. Serviceöppning ska inte vara placerade i en våtzon (se avsnitt C1, sid 10).


Mitt problem är ju att det ligger en balk mellan vattenledningen och väggen, fårgan är om man kan ta bort lite av balken och böja röret ovanpå balken och sedan göra skarven i väggen med inspektionslucka... Frågan är bara om man vågar böja ett befintligt kopparrör, vilken diameter måste man ha tror ni ungefär, dvs hur skarpt vågar man böja kopparrören?
 
Jag använder mig av bockfjäder och radien på bocken ger sig själv.

Vad talar vi för dimension på rör?
 
Inspektionslucka hjälper inte om den inte har ett tätskikt under, alla anslutande rör tätade mot utrymmet, samt en avrinning ut till säkert våtutrymme.

Sorry.

Mitt hus byggdes på den tiden det var "OK" att skarva i vägg bara det var inspekterbart. Inspekterar gör man ju knappast varje dag så vad hjälper det? Idag återstår bara alternativet att dra om rör på lämpligt sätt så att dold skarvning undviks. Verkar faktist vettigt med tanke på hur många skarvar som står och droppar där ute.
 
om man tar exemplet med press koppling så kan dem vara tät fast man inte har prässat dem dem kan vara täta tils det kommer en tryckstöt så att dem flyger isär och då får amn mycket vatten :)
 
Staffans2000
Ett alternativ är: du är väl medveten om att det är förbjudet, men struntar i det och hårdlöder dit en lämplig skarvkoppling i ditt golv. Vänta några veckor för att utesluta läckage. Skydda de bara ytorna med tjock tejp e.dy. Gjut igen!

Under min tid som rörläggare och även senare har jag hittills ej sett en lödskarv som börjat läcka efter ett tag. Viktigt är dock att lödytorna rengöres nogsamt.

Många handlingar är förbjudna: exvis. att backa ut bilen ur garaget utan att använda säkerhetsbältet. Sensmoralen är följande: många regler och förbud är skrivna för att skydda även den oansvarigaste medborgaren. därför kompliceras livet för majoriteten, som är utrustade med normalt "bondförnuft" och självbevarelsedrift.

Ett skräckexempel. På en resa mellan Wales och Dublin ropades säkerhetsinstruktionerna ut - När sirenen ljuder skall ni gå till närmaste samlingsplats. detta gäller dock inte om ni redan befinner er på en samlingsplats.

En på moteld beredd: Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Sensmoralen är följande: många regler och förbud är skrivna för att skydda även den oansvarigaste medborgaren. därför kompliceras livet för majoriteten, som är utrustade med normalt "bondförnuft" och självbevarelsedrift.
Problemet är ju att många inte har klart för sig vilken kategori de tillhör. Få skulle erkänna ens för sig själv att de tillhör kategorin "oansvarigaste medborgaren".
Det finns fler kategorier som behöver regler: "okunnigaste medborgaren", "klumpigaste medborgaren" etc. Vi som inte tillhör dessa kategorier (host host) måste hålla god min och följa reglerna.

Exempel: Innan jag går mot röd gubbe så ser jag mig omkring så att det inte finns några barn i närheten.
 
Staffan2000 skrev:
Många handlingar är förbjudna: exvis. att backa ut bilen ur garaget utan att använda säkerhetsbältet.
Det är faktiskt tillåtet att backa utan bälte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.