Bob_the_builder
Jag har hittills inte hittat någon avloppsslang på mina ändlösa byggmaterialirrfärder, men det kanske finns på någon obskyr rörfirma i Flen eller så. :)

PEM-slang är annars till för tappvatten. Skulle det inte vara möjligt att dra vanliga markavloppsrör (med diverse krökar i olika vinklar). Övergång från 75 till 110-rör finns (grått HT-rör).
 
Glöm slang. Det är pussel med rörskarvar, -krökar och -delar som gäller...
 
Bob_the_builder
"Få till övergångarna" är ju kanske inte så "bara", när allt kommer till kritan. Det är nog helt enkelt ingen som har tänkt på att tillverka en övergång mellan HT och PEM...

Men, egentligen förstår jag inte problemet. Är det just att det skulle vara svårt att lägga rör i bergssluttningen, eller vaddå? Det kommer gå åt en hel del krökar och kortlängder på rör, men det finns att köpa till ganska humana priser på tex www.tumstock.se

Här lutade det mindre, men principen är ju densamma:

jul03-27.jpg
 
Bob_the_builder
...och dessutom: normaldimensioner för oss dödliga slutar på PEM vid 63 mm. Det kanske inte räcker?
 
Bob_the_builder
jureit skrev:
Japp Bobban, ett litet rött kryss illustrerar principen bra.   ;D
Men vad i hela`"#&/(&Q%# ! >:( Det funkade ju när jag förhandsgranskade... Ska se om jag kan länka om bilden. Passagen är ju inte så medgörliga som bekant (din drake är också dold (?) bakom ett kryss för tillfället) ;)
 
Bob_the_builder
jureit skrev:
I min skalle förstår jag inte varför det inte skulle räcka?
Nej, det gör det förmodligen. Jag är inte så hemma på BDT-avlopp, men du har ju trots allt valt 75 mm tidigare i systemet.
 
Bob_the_builder
Bob_the_builder
Visst, det kan ju vara svårt att täcka ett rör i sluttningen, men det är ju i det sammanhanget ganska liten skillnad på 63 och 75 eller tom 110 mm slang/rör. Visst, med en tub silikon kan man säkert täta mellan PEM-slang och avloppsrör och brunn. Det håller säkert ett par år och sedan får man kosta på sig en tub till. En extra liten post i driftbudgeten, inte mer. :)
 
Bob_the_builder
jureit skrev:
Jäklar! Trodde jag hann få bort den misslyckade länkningen innan du hann se den   ;D.
Som den gentleman jag är så tog jag också bort min kommentar så att du inte behövde skämmas för att du gjorde en 404-länk till passagen. Nu vet ingen någonting. :)
 
Bob_the_builder
jureit skrev:
Har du mer bilder på bygget? Hittar ingen www...
De kommer kanske så småningom. På den adressen du just var inne på. Jag har dock fullt upp med annan, högt prioriterad verksamhet. Som att sitta och munhuggas mitt i natten.
 
jureit skrev:
Jäklar! Trodde jag hann få bort den misslyckade länkningen innan du hann se den ;D

Får skylla på att jag inte har tillgång till webmastern just nu ;)

Bilden längst ner på den här sidan var det jag menade: [länk]

Saken är väl den att det kommer bli så fruktansvärt mycket böjar och skarvar, alternativt en massa jobb. Jag gillar varken det ena eller det andra. Lat av naturen.

Har du mer bilder på bygget? Hittar ingen www...
Annars får du väl vända dig till hightech-landet USA:
http://www.dyersonline.com/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=plumbing-sanitation

Ska bli kul attt se hur de där prylarna sköter sig när det blir lite kallt ute...Och hur man kopplar in den till svenska 110- och 75-rör.:)
 
Jag skulle vilja påstå att det funkar alldeles utmärkt med PEM slang för avlopp, det har vi i vår LPS anläggning. Skillnaden är att vi har 110 fram till avloppsburken/kvarnen som kör ihop allt till en sörja, sen trycks det ut i en 40 mm PEM slang mot kommunens nät.

Det knepiga är som sagt övergångarna. Vi slipper det problemet då burken sitter emellan.

Du kan ju kolla med Skandinavisk kommunalteknik i Täby, de gör inte mycket annat än avloppssystem.

www.kommunalteknik.se
 
Bob_the_builder
Den är sannolikt 32 mm (om nu det skulle göra till eller från i sammanhanget).
 
32mm? För avloppet? Det är tunnare än slangen till toaletter på båtar, vilken brukar vara 36mm. Och där är det inte helt ovanligt med stopp.

Man vill inte ha stopp i avloppet. ;)
 
Visst 17! Ni kör ju mulle......
Då tar jag omedelbart tillbaka allt och tror att det ska funka. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.