F
Hej

Har skissat mig fördärvad och vill ha lite konstruktiv feedback på planlösningen.
 
Men är det inte bättre att du sätter den under rubriken planlösningar...
 
Håller med om att den passar bättre under planlösningar, så kanske en moderator kan flytta tråden?

Totalt tycker jag att planlösningen ser bra ut. Men, några mindre kommentarer har jag:
- Det finns många garderober, men jag skulle försöka få till ett större förådsutrymme där man även kan ställa in lite större saker.
- I tvättstugan skulle jag byta plats på garderoberna och TM och TT. Detta ger en längre arbetsbänk.
- I köket är avståndet mellan spis och ho ganska kort. Om ugnen skall vara upphöjd kommer det att saknas en direkt avställningsyta vid kylskåpet (ev kan köksön funka). Men jag skulle fundera på att flytta K och F till hörnan "längst ned till vänster", och flytta spisen till där U är idag.
- Utgången till altanen från sovrummet skulle jag fundera på att slopa.
 
Har heller aldrig förstått vitsen med att kunna springa direkt från sänghalmen ut på altanen, även om det sysn i många planlösningar.

Hörnbadkaret tycker jag förstör både badrummet och arbetsrummet. Med ett vanligt rakt badkar får duschen plats utan nishen i väggen och arbetsrummet blir lite rejälare med möjlighet att omvandla till ett extra sovrum.

Förådsutrymmet som Pepparkaka efterlyser går att klämma in om man skippar den onödiga vinkeln på lilltoan och slopar några gaderober utanför den väggen. Eller fanns det någon självklar anledning till lilltoans utformning.
 
Mellanbarn skrev:
Har heller aldrig förstått vitsen med att kunna springa direkt från sänghalmen ut på altanen, även om det sysn i många planlösningar.
Tycker det är mysigt att kunna gå direkt ut från sovrummet, om altanen ligger bra insynsskyddad. Det är också bra att då och då enkelt kunna kyla ned sängkläderna och vädra bort "ohyran".

Däremot kommer du att få en köldbrygga mellan kök/vardagsrum och övriga hust. En stor yta som vetter mot kallvind avskiljs endast med en innervägg.
 
F
stenene skrev:
Tycker det är mysigt att kunna gå direkt ut från sovrummet, om altanen ligger bra insynsskyddad. Det är också bra att då och då kunna enkelt kunna kyla ned sängkläderna och vädra bort "ohyran".

Däremot kommer du att få en köldbrygga mellan kök/vardagsrum och övriga hust. En stor yta som vetter mot kallvind avskiljs endast med en innervägg.

Den väggen kommer naturligtvis att fullisoleras på vind så nån köldbrygga blir det inte.

Är medveten om problemet som hörnbadkaret ställer till med i badrum/allrum och har försökt lobba för ett mindre kar utan framgång.

Tvättstugan får jag titta över igen. Tror att värmepumpen skall flyttas ut i garaget och att TM/TT och vask hamnar på samma sida mot entrén istället.
 
Jag skulle försöka byta plats på entrén och tvättstugan.
Som det ser ut på fasadritning så är dessa ytterdörrar lika, undra hur många som går in i tvättstugan första gången de är på besök. Sen har vi köksön, kommer det att vara något speciellt i den eller är den bara där.
Om man tittar på lill toan så tycker jag att dörren går åt fel håll, den kommer förmodligen användas mest från kök och vardagsrum.
 
Håller med om hörnbadkaret, det tar en massa plats och uppfyller inte den "vardagslyx" många eftersträvar. Vi slängde ut ett som vi hade. Finns ju fina och djupa (vilket är väldans skönt då man kan ha vatten upp till halsen) massagebadkar i vanligt utförande.

Men det jag spontant tänkte på då jag såg planen är att du har en möjlighet att skapa rundgång om du tar upp en öppning mot vardasgrummet utanför master bedroom. Rundgång skapar öppenhet och en känsla av fria ytor. Det kräver lite pusslande med flytt eller skippande av ngr garderober. Men de finns det mer än nog av och du har ett jättegarage med en massa förrådsutrymme.
Även om du tar rumsyta och gör det till gångyta kommer du att vinna på ett mycket öppnare hus med en friare känsla. Man kommer uppleva rymden som finns inne i kök och vardagsrum i en mycket större del av huset.
 
Med tanke på kökets/vardagsrummets utformning utgår jag från att ni gillar öppen planlösning. Ändå är hallen i det närmaste klaustrofobisk ;). Vi har en hall i den bredden och tro mig; det är trångt! Dessutom möts man av en vägg med garderober. Varför inte ta bort den (eller i alla fall en av garderoberna!) och ha fri sikt genom huset från entrén? Eller kanske en halvvägg, eller en nästan hel vägg med fönster och en hylla i! Det skulle göra stor skillnad och ni kan, om ni vill, flytta väggen närmare entrén och på så vis få lite större vardagsrum. Man skulle kunna ha en eldstad där, som syns från både entré, vardagsrum och kök. Mysigt, och lätt för värmen att sprida sig i huset!

Jag skulle antingen flytta duschen på lilla toan till nischen (och då göra den djupare genom att skippa en garderob och städskåpet), eller också ta bort nischen till förmån för en större garderob/liten klädkammare.

Kommer klädvården att användas som groventré? I så fall behövs avhängningsyta där!
 
Jag håller med om den trånga hallen. Det är ett utrymme som få vill "slösa" bort kvadratmetrar på, men det är en jätteviktig plats där familjens ytterkläder och skor skall få rum, liksom cykelhjälmar, barnvagn och gästers ytterkläder etc. Ofta vill man kunna få plats att vara flera för att klä/klä av sig på en och samma gång, och då går det åt en större yta. Hallen är också det första man möts av som gäst till huset, och med en mer rejält tilltagen hall blir imponansfaktorn lite högre. I ert fall skulle jag fundera på att flytta kyl, frys etc till motstående yttervägg och öppna upp köket mot entrén, och på så sätt ha en delad köks/hallyta beroende på vad man använder mest.

Jag är lite skeptisk till att ha en tvättstugeentré blott en meter från huvudentrén. Vad skall den fylla för funktion? Däremot saknar jag i tvättstugan plats att hänga tvätt på tork. Efter några elräkningar brukar man sluta använda torktumlaren till all tvätt, utan hänger istället gärna lite på tork över natten.

Det är mycket garderober, men ingen klädkammare. Mycket får rum i garaget, och jag antar att vinden över sovrummen också kommer bli förrådsutrymme? Det kanske kommer fungera, annars är det rätt så skönt med ett "skrotutrymme" där julprydnader, vinterkläder, friluftsprylar etc kan förvaras då de inte används.

Är detaljplanen sådan att husen skall stå c:a 6m från gatan, eller finns det risk för att grannen slår upp sitt garage framför er altan med söderläget?
 
Håller inte med om storleken på hallen, så länge den inte möbleras med massa bord eller klädhängare så räcker 2 m bredd ganska bra. Om jag uppskattat bredden rätt.... Om man däremot har tänkt att hänga av sig saker direkt efter väggen, då tycker jag också att den är för liten. Jag skulle stjäla 70 cm antingen från tvättstugan eller från köket och göra en inbyggd skjutgarderob i någon av väggarna. Då tycker jag som sagt att 2 m i bredd räcker för golv eller "ståyta".

Däremot håller jag med om groventren. Helt förkastligt om jag får tycka som jag vill. Vad ska den vara bra för? För att inte tala om förvirringen för gästerna. Nä, den känns inte alls kul om jag uppfattat rätt att entren kommer ske i passagen mellan garage och huset?
 
C
Jag tar mig fräckheten och frågar vilket program detta är ritat i...
 
F
imported_Anders_S skrev:
Håller inte med om storleken på hallen, så länge den inte möbleras med massa bord eller klädhängare så räcker 2 m bredd ganska bra. Om jag uppskattat bredden rätt.... Om man däremot har tänkt att hänga av sig saker direkt efter väggen, då tycker jag också att den är för liten. Jag skulle stjäla 70 cm antingen från tvättstugan eller från köket och göra en inbyggd skjutgarderob i någon av väggarna. Då tycker jag som sagt att 2 m i bredd räcker för golv eller "ståyta".

Däremot håller jag med om groventren. Helt förkastligt om jag får tycka som jag vill. Vad ska den vara bra för? För att inte tala om förvirringen för gästerna. Nä, den känns inte alls kul om jag uppfattat rätt att entren kommer ske i passagen mellan garage och huset?

Klart att du får tycka som du vill, annars hade jag inte frågat efter synpunkter. Anledningen att det ser ut som det gör är att tomtens begränsningar och vädersträcken inte är mycket att göra nåt åt. Sen har vi vissa önskemål som vi inte vill göra avkall på: Enplanshus med skapligt garage.Vardagsrum åt baksidan i väster och vi vill ha en huvudentré där man inte behöver passara igenom en stökig "bodel" för att nå vardagsrum och kök. Vi vill ha en tydlig delare mellan "bodel" och "umgås del". Vi vill ha en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Därav den långt ifrån optimala placeringen av tvättstugan och huvudentrén. Detta gör det svårt att placera entréerna nån annan stans än mellan garage och hus. Det är 2m mellan byggnaderna och garaget blir skapligt lågt med flack taklutning och korta överhäng. Hoppas inte att det skall kännas trångt. Jag räknar med att tvättstugeentrén kommer att användas som vardagsentré (dvs ca 99%) därav storleken på entrén vs. tvättstugan. Det som stör mig mest är det faktum som många påpekar, att tvättstugedörren kommer före huvudentrén.

muskifjordis förslag på rundgång förstår jag inte riktigt? Menar du att jag skall ha två öppningar mellan bodel och vardagsrum? Känns som lite väl mycket slöseri av dyra kvadratmetrar? Jag tycker att vardagsrum som trycks in i mitten av husen och fungerar som en jättehall med mängder av dörrar på alla väggar blir lite förstörda så jag prioriterar att försöka hålla dom få väggar som finns kvar i vardagsrummet dörr- och öppningsfria. Garderoberna räknar jag med att behöva, garaget är tyvärr redan en kompromiss som det är och skall inte användas som förråd. Vi har två bilar, en räserbil och en gokart och lite övriga leksaker så det skulle nog ha varit 15-20m2 till för att göra mig riktigt glad.
 
F
cheetah1 skrev:
Jag tar mig fräckheten och frågar vilket program detta är ritat i...
Ritat i vanlig Autocad 2007. Tänkte 3d rita det med i antingen Pro/E eller Catia V5 för att se hur det ser ut i 3D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.