Snart dax att dra igång sommarprojektet med att bygga ny altan.
Plintarna för bärlinorna är på plats och jag undrar om någon kan hjälpa mig med följande.
1: Dimentioneringen av bärlinor / reglar ? ( På reglarna kommer det att skruvas 120*28 mm tryckt trallvirke)
2: Finns det någon skillnad ur dimentioneringssynpunkt mellan reglarnas placering enligt alternativ A eller B
 
Hejsan!

Frågar först som i min rubrik. Är det korrekt att den högra bärlinan (kolumn BJ) har en spännvidd på 2,9 meter?

Är raden/regeln (1E:1BJ) monterad mot en husvägg?

Är de små, gröna kvadraterna också plintar? (Ex. E7 och X7)

Beroende på svaren på ovannämnda frågor blir dimensioneringen helt olika.

Riktigt bra Excel-skiss förresten - fyllda rutor istället för en ritad skiss! Coolt :cool:

Återkom gärna så kan vi reda ut det hela tillsammans.

Peter
 
Tackar för berömmet Peter:)
Här har du svaren på din kompleterande frågor

Det stämmer att kolumnen (BJ) har spännvidden 2,9 m

Ja raden/regeln (1E:1BJ) är monterad mot en husvägg

Nej de små, gröna kvadraterna är inte plintar.

Göran
 
Vad gäller golvbjälkar så skulle jag välja dim. 45x145 även om det, enligt den spännviddstabell jag tittar i, skulle räcka med 45x120 (kanske ett gränsfall).

För att klara en spännvidd för bärbjälkarna/bärlinorna på 2,9 meter, skulle du behöva gå upp till dim. 70x195 eller möjligen 95x195! Vi snackar nästan stockar här :D

Om möjligt så skulle jag välja att gjuta en mittplacerad plint under de bärlinor som idag har en spännvid på 2,9 och möjligen också under den kortare bärlinan. Då skulle du lätt kunna gå ned till en mer "normal" dimension på bärlinorna - 45x120. Själv skulle jag valt samma virke som till golvreglarna, 45x145. Att undergjuta en plint i efterhand är inte alls knepigt. Själv undergjöt jag alla mina plintar till altanen för att slippa mäta/väga in varje enskild plint - kolla HÄR.

Vad gäller Alternativ A eller B så kan jag tänka mig att Alt. B faktiskt förstärker bjälken i och med att man fäster (skruvar & limmar) ytterligare virke längs med den. Dessutom antar jag att belastningen från respektive golvbjälke på bärbjälken breder ut sig mer. Det här resonemanget är mina egna funderingar och inget som du bör basera din dimensionering på. Det finns säkert någon medlem där ute som kan ge dig väl underbyggd information kring detta ;). Skillnaden i övrigt mellan A och B är ju annars att du sparar bygghöjd i Alt. B.

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.