Vi vill ta bort ett förnster i köket (vi ska bygga hus) och ha skåp där istället. Någon med erfarenhet av att ha ett litet fönster under skåpen, ett lite avlångt? Vill gärna ha sikt ut mot garageinfarten...
 
Jag gjorde ett litet experiment för att se hur det skulle se ut med ett lång small fönster mellan skåperna.
Här ser du resultatet.
Jag bara satt upp några skåp  ;D

typkok.jpg

En till:

typkok2.jpg
 
Ja, det är det som är problemet. Fönstret kanske inte passar på ett trähus, däremot kanske på ett puts. Vi lutar nu åt att skippa fönster helt på den väggen, vi har grovköksentren precis bredvid köket så man kan glutta där om man vill.
 
jureit skrev:
Kan du fixa en variant med fasaden oxå?
Ja, jag kan göra det ikväll eller imorgon, men jag skulle behöva se modellen på huset.
Jag tror inte att från fasadens sida skulle se så konstigt ut, egentligen, mycket beror på var fönstret sitter, hur resten av huset ser ut.
Jag funderade på att göra ett rund fönster, men sen insåg jag att höjden var emot det, i o m att ett rund fönster ska ha en viss höjd för att det ska vara snyggt.

Att ta bort ett fönster i köker tycket jag att det är inte så lysande idé. Men det beror mycket på hur resten ser ut.
Annawb kan man se någonstans planritningen?
 
Planlösningen går att se på Myresjohus.se, "Herrestorpet". Anledningen till att vi vill ta bort ett fönster är att vi anser att köket inte är tillräckligt stort för tre fönster, skåpsutrymme går förlorat, det blir i stort ingenting kvar och köket får ingen helhet. Det blir antagligen inget fönster alls på den väggen.
 
Annawb -> Hur stort fönster har du tänkt dig ha ?
Jag frågar för att rita den på liknande sätt som du vill ha det.
 
Jag håller med dig. 3 st fönster är för mycket och du förlorar skåp i det fallet.

Du har tillräcklig med dagsljus med bara två.

När jag tittar på husmodellen ser jag att ett lång och smal fönster inte skulle passa där. Det skulle se konstigt ut på fasaden.

Lycka till!
 
Tack för hjälpen! Det blir inget fönster...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.