Vi har gamla kopplade fönster med spröjs i vårt hus. Nu ska vi bygga till och vill hitta liknande fönster. Frågan är nu hur vi ska tänka när det gäller U-värdet på de fönster vi köper. Ska vi köpa fönster med lågt U-värde trots att vi har fönster med dåligt U-värde i resten av huset. Är det inte uppåt den mesta energin försvinner? Hur mycket energi förlorar man på att köpa fönster som har ett U-värde på 2,5 gentemot ett på 1.8? Eftersom de fönster vi har är i god kvalitet vill vi gärna inte byta ut dem också. Hur ska vi tänka?
 
Med nuvarande energikostnader är det svårt att räkna hem de energisnålare fönsterna. Det är mera andra värden man får väga in. Man slipper drag och kallras, det blir tystare inne (har iofs inte med Uv-värdet att göra, men det brukar hänga ihop).
 
Ett räkneexempel. Om vi antar följande:
Fönsteryta: 1 m2
Energikostnad 1 kr/kWh
110 000 gradtimmar, motsvarar ungefär mellansverige
Skillnad mellan fönstertyper 1,0 W/m2K

Kostnadsmässigt innebär detta:
1,0 W/m2K * 1 m2 * 110 000 gradtimmar * 1 kr/kWh *1/1000 = 110 kr

Är det 10 m2 fönster som skall bytas och skillnaden mellan U-värdet är 0,7 (2,5 vs 1,8), innebär det att skillnaden i energikostnad är 110 * 10 * 0,7 = 770 kr per år.

Se detta som ett ritkvärde. Vad skillnaden blir beror på var du bor, energipriser, uppvärmningssystem, inomhustemperatur etc.

Hoppas jag räknade rätt....
 
Fönster med bra u-värde kostar ca 6000 kr styck och det är 7 fönster vi behöver. Köper vi billiga fönster kostar de ca 2500 kr styck eller begagnade ca 500 kr styck. Skulle fönstren läcka energi för 770 kr per år tar det alltså mellan 30-50 år innan vi tjänat in de fönstren. Vi bor på landet och det är så tyst och lugnt redan så för tysnaden spelar det ingen roll. Huset är fån 20-talet och läcker naturligtvis även om vi har nya energiglasfönster. Frågan är kanske vad som händer när man ska energideklarera sitt hus.
 
Priser verkar variera med hänsyn till distributionskanalernas pålägg och fönstrens utförande. Jag betalar för fasta fönster 160 x 160 cm med U-värde ca 0,6 W/kvmh (parametrarna är Ug=0,5 W/m2K, Uf= 1,0 W/m2K och Ψ=0,04 W/mK), inkl frakt 3 900 SEK/st. Har liknande fasta fönster i alla rum utom sovrum-kök, då jag fixar ventilationen på annat sätt bl a via FTX-växlare. Två fönsterdörrar 100 x 210 cm, med fönsterdel 160 cm med 3-glas och med U-värde för hela dörren 1,2 /m2K, samt säkerhetslås, aluminiumtröskel etc kostar inkl frakt till byggarbetsplatsen 7 000 kr/st.

I dessa priser ingår ca 10% påslag för min mellanhand, något jag tycker han är värd. Kanske kan denna del pressas ytterligare, men jag vill att alla parter ska vara nöjda. Mina priser har ändå hamnat långt under mina första kalkyler, trots mycket bättre U-värden.

Jag får min leverans i maj. Då först vet jag om detta är något jag kan rekommendera, men min agent jagar inte jobb hos (besvärliga!) privatkunder, utan vill sälja till byggföretag. Jag "tvingades" därför själv göra "pappersarbete" (=nödvändigt förfrågningsunderlag med alla detaljuppgifter).

Jag tror inte priset kan pressas särskilt mycket mera, men dessa priser, inklusive min agents 10% påslag bör ge en uppfattning om var verkliga fabrikspriser för fönster och fönsterdörrar med bra U-värden (dvs U = 0,6 - 0,8) ligger. Visst kan importörers "fabrikspriser" pressas betydligt av i många fall.
 
Utifrån fönsterbeskrivningen antar jag att ni bor i ett hus byggt före 1925 och då beror det också på hur välisolerat huset är i nuläget? I efterhand kan sägas att jag stirrade mig blind på U-värden när jag satte in nya fönster, vårt hus är byggt 1900. Med tanke på hur enormt mycket golven släpper in så är jag tveksam till hur stor skillnaden är egentligen mellan att välja ett modernt fönster kontra ett dubbelkopplat. Personligen tycker jag sistnämnda är oerhört mycket mer tilltalande rent estetiskt.. Men som tidigare nämnt, när det kommer till ljudisolering är våra nya fönster överlägsna, även om det inte har påverkat uppvärmningskostnaderna i positiv riktning (vattenburen el)
 
...och där vaknade jag och såg ert svar från i eftermiddags Annjo, om jag vore i din/er situation skulle jag således köra på det billigare alternativet. Har för egen del bott i vårt hus i ca ett år men kunde aldrig tänka mig detta enorma drag från golvet, har bjälklag mot mark. Funderar allvarligt på att rensa ur golven i större delen av kåken och gjuta istället, så illa är det...
 
Ger P-G helt rätt. Vårt "hus" är en ca 80 kvm tillbyggnad till ett gammalt hus, och kan snart (tack vare våra fönsters låga U-värden) liknas med ett passivhus, fast med ovanligt stora fönster. Detta gör att vi kan utnyttja ljusets och platsens möjligheter maximalt. Ett lågt U-värde på fönstren betyder mycket för vår uppvärmningskostnad. Tak, väggar och golv är mycket väliosolerade, så värmeläckaget genom de stora fönstren blir den största värmeförlusten. Och stora fasta fönster (160 cm x 160 cm) med U-värde= 0,6 blev långt billigare än jag trodde. Den första fönsterofferten med U = 1,1 var 50% högre än vad mitt slutpris för U=0,6 blev, när jag väl visste vad jag ville ha.

Den gamla 1800-talsdelen har vi tilläggsisolerat allt utom yttertak och byte av fönster. De gamla 2-glasfönstren lär få sitta kvar ännu många år. De är få och små (120 x 130 cm). Det går inte att räkna hem vare sig fönsterbyten eller takbyte där med den uppvärmningskostnad vi nu har.
 
Det finns firmor som kan byta ut en ruta mot dubbelglas har jag läst om. Detta ska bli mycket billigare om man har en karm som klarar det, måste gå att få hem någon som kan titta på detta och lämna prisförslag.
 
annjo skrev:
Vi har gamla kopplade fönster med spröjs i vårt hus. Nu ska vi bygga till och vill hitta liknande fönster. Frågan är nu hur vi ska tänka när det gäller U-värdet på de fönster vi köper. Ska vi köpa fönster med lågt U-värde trots att vi har fönster med dåligt U-värde i resten av huset. Är det inte uppåt den mesta energin försvinner? Hur mycket energi förlorar man på att köpa fönster som har ett U-värde på 2,5 gentemot ett på 1.8? Eftersom de fönster vi har är i god kvalitet vill vi gärna inte byta ut dem också. Hur ska vi tänka?
Vad gäller tillbygge till gammalt hus skulle jag tänka mera på det estetiska än på u-värdet. Har just suttit en dag i bil genom det svenska landskapet och har slagits av hur många som förfular sina vackra hus med opassande utbyggnader och moderna fönster. Många tycks tro att bara de väljer spröjsat så ser det gammeldags ut. Mycket kan bli fel: Proportionerna höjd/längd... Avstånd mellan spröjsen..... Antal spröjs..... Tjockleken på spröjsen...... Vissa har spröjsen innanför rutan så att det ser ut som om dom har tejpat rutmönster med eltejp.....:D Hos andra liknar det ett fängelsegaller.....

En snickare kan göra fönster i trä som ser likadana ut som de fönster ni har, med samma mått och riktiga spröjs i den yttre bågen. Sedan kan ni sätta en isolerande ruta i den inre bågen. Då har ni kvar utseendet men med bättre isolervärde än i den gamla delen.
 
Tack för alla era synpunkter. Eftersom det estetiska är jätteviktigt för oss kommer det bli kopplade 2-glas fönster. Jag ryser varje gång man åker förbi vackra gamla hus med fula fönster som förstör hela byggnaden. Vi vill inte göra samma misstag. Hade det varit ett nytt hus vi skulle bygga hade vi nog tänkt annorlunda. Skönt att det finns fler som tänker som vi. Tack!
 
Jag håller med sommartorparn om att proportionerna på fönsterna är väldigt viktigt för att få ett vackert utseende. Nya glas är dessutom spegelblanka (till skillnad från blåsta) och kan ge äldre hus ett ihåligt (jag tycker sjukt) utseende. Jag har ett hus från -25 med stora fönster (4 rutor i höjd nere o 3 uppe) men kan liksom ovan ändå inte räkna hem ett utbyte på mindre än ca 40år enligt mina kalkyler. Jag valde att tilläggsisolera inifrån vilket är ekonomsikt mycket mer fördelaktigt och sparar utseendet. Mina fönster är inte målade sedan slutet på 60-talet och saknar 50% av linoljefärgen och kanske 60% av kittet (på södersidan, i norr är de bättre). Trots det är samtliga fönster helt friska i träet!! Jag gissar att silikonet och aluminiumet har kärvat ihop inom 40år så vad är det då för återbetalningstid? PS. Jag ska renovera mina fönster men har ingen panik. Har de klarat 40år, tror jag de klarar 1-2år till. DS.
 
D davido1925 skrev:
Jag håller med sommartorparn om att proportionerna på fönsterna är väldigt viktigt för att få ett vackert utseende. Nya glas är dessutom spegelblanka (till skillnad från blåsta) och kan ge äldre hus ett ihåligt (jag tycker sjukt) utseende. Jag har ett hus från -25 med stora fönster (4 rutor i höjd nere o 3 uppe) men kan liksom ovan ändå inte räkna hem ett utbyte på mindre än ca 40år enligt mina kalkyler. Jag valde att tilläggsisolera inifrån vilket är ekonomsikt mycket mer fördelaktigt och sparar utseendet. Mina fönster är inte målade sedan slutet på 60-talet och saknar 50% av linoljefärgen och kanske 60% av kittet (på södersidan, i norr är de bättre). Trots det är samtliga fönster helt friska i träet!! Jag gissar att silikonet och aluminiumet har kärvat ihop inom 40år så vad är det då för återbetalningstid? PS. Jag ska renovera mina fönster men har ingen panik. Har de klarat 40år, tror jag de klarar 1-2år till. DS.
Fönsterna i norr öst har klarat sig alldrles utmärkt i 12år till utan åtgärd. Ska ta tag i detta i vår, pga: jag vill hålla min renoveringstidplan på 15år och vore fint att få dem snyggare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.