Har en 1 plansvilla med 3 sovrum, vardagsrum, tvättstuga, toa med badkar och kök och vill ha hjälp med olika planlösningar hur man skall bygga ut detta med 2 rum och toalett, handfat och gärna en dusch. Bifogar en bild hur det ser ut idag och syns en del av var utbyggnaden skall vara. Måttet skall vara ca 4,5 m ut och ca 7 meter långt. Går att ha upp till 8 x 5 m totalt.

Behöver tips och ideér var man skall ha genomgång till denna utbyggnad. Vi har funderat på sovrummet bredvid vardagsrummet och ha som genomgång eller till höger i vardagsrummet men inget blir bra.

Jag vill ha så mycket hjälp och tips ni kan ge mig.

(Den streckade linjen i vardagsrummet kommer vara en smal vägg för att gränsa av som ett litet datarum.)
 
  • planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Som jag ser det blir det ett väl litet vardagsrum kvar efter avskiljning med datadelen, eller har ni tänkt välta ner väggen till det lilla sovrummet till höger?

Ni måste ju på något sätt kunna ta er till tillbyggnadsdelen och om vardagsrummet redan är litet och blir mindre med 'datadelen' så blir det väldigt dåligt med möbleringsmöjligheten i resten av nuvarande vardagsrum, som nödtvunget blir genomgångsrum till tillbyggnaden. Och utan att veta var ni har tänkt att förlägga genomgången i nuvarande yttervägg är det mycket svårt att föreslå någon rumsindelning i tillbyggnaden. Bör tillfogas väderstrecken oxå och vad ni kommer att se åt de olika hållen från respektive fasader.

Så kom igen med lite mer info, så går det lättare att råda dig.
 
Vi har redan en avgränsning som den väggen visar och det funkar jättebra. Behövs inget större för oss.

Vi hade antingen tänt ta oss till utbyggnaden via sovrummet till höger om vardagsrummet eller en dörr i högra övre hörnet av vardagsrummet.

Mot baksidan där utbyggnaden är kommer en liten slänt och ovanför det ligger en gräsplätt och sedan kommer grannen längre upp för en till slänt. Till höger är det en gräsplätt och 5-6 meter innan grannens vedförråd. Till vänster om utbyggnaden kommer altanen ligga.

Taket sluttar ner mot de längsta sidorna.

Räcker denna infon?
 
Jag har kikat lite själv på detta och kommit fram till en version. Ja jag vet Sovrum 4 gör att Vardagsrummet blir litet men väggen ska vara en sådan sokm väldigt lätt kan tas bort ifall vi ångrar oss.

Sen Toan i utbyggnaden tycker inte jag behöver något fönster. Har man ljust på väggar och så blir det nog jättefint. Sen flyttar vi väggen i rummet som blir Hobby/Lek för att kunna gå in till nya delen.

Bifogar en bild för hur det ser ut nu och hur vil funderar på att ha det.

Jag vill ha tips och ideér med min exempelplanlösning och gärna andra lösningar. Det är enda håller vi kan bygga ut åt.
 
  • stamv_plan_nu_mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plan_mindre_framtid_2008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du situationsritning med hela tomten och alla byggnaders läger?
Har du kollat med byggnadsnämnden vad detaljplanen föreskriver?
 
Menar du planlösningen med alla byggnader?

Har ej kollat med byggnadsnämnden ännu. Vill ha en bra planlösning först.
Sen frågade jag när jag köpte huset om man fick bygga ut och de såg inge problem då.
 
Jag menar karta över hela tomten och gärna också lite grannskap.

Du jobbar i fel ordning om du ritar innan du kollar detaljplan.
 
Här kommer den. Vi kan alltså bara bygga ut bakåt där det är mest tomt. Där triangeln med rumret 15 i.

På Tomt 2, 3, 5 och 7 står det hus. Nummer 7 ligger ca 3-4 m högre än vårat hus. först är det plant sen kommer en slänt och sen plant och till slut en slänt till tomt nr 7.
 
  • situationsplan_mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Riv befintlig carport(garage), och bygg nytt mot grannen i norr.
2. Förläng huset mot öster.
3. Uppför taktäckt loggia med hög mur mot gatan för att skapa integritet inne i trädgården

Med denna lösning blir trädgården rymligare och klart mera användbar. Exempelvis kan ni anlägga en solig uteplats högst uppe i tomtens sydvästliga hörn. Ni bevarar hela den solbelysta slänten som anblick från huset. Här har ni toppläge för en stor perennrabatt, alternativt lekyta för ungar.

Ni får en extra kostnad med att flytta er carport. Detta borde dock uppvägas av kortare ledningsdragningar och enklare anslutning mellan befintligt hus och utbygge.

Carportbygge mot norr förutsätter grannes medgivande.
 
Ska kika på detta och återkommer till dig.
 
Får inte plats någon carport dör du skissat in den. Annars helt okej. Men tror nog på utbyggnaden som vi skissat på. Vad tycker ni andra då?
 
Jag misstänkte att det skulle bli trångt för carporten intill entrén.
Bifogar alternativ placering av carport söder om loggia.
 
...........................
 
  • plan_mindre_framtid_2008_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt okej planlösning det med. Dock blir ett av rummen i utbyggnaden lite mindre än jag tänkt mig. Men som jag skrev bra annars
 
Vill bara påpeka att det inte ser ut att bli något fönster i sovrum 4 i Doldr´s förslag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.