Hej,
ska snart börja lägga trallen på nya altanen (http://trakvista.blogspot.com) och har börjat fundera hur jag ska kapa trallbräderna för att minimera spill och samtidigt försöka göra altanen så snygg som möjligt. Trallbrädorna är 3900 långa och altanen är 9804 bred som mest men bredden varierar över altanen. Golvreglarna sitter ungefär cc 60.

Som jag ser det finns det flera alternativ

1) Minimera spillet. Varenda spillbit, hur kort den än är, bara den kan vila på två golvreglar, kan skuvas fast. Nackdelarna som jag ser det är att man får väldigt många skarvar och att det kan se fult ut.

2) Minimera skarvarna. Där altanen är som bredast behövs 3 st trallbrädor, dock så blir det två bitar på 880 respektive 969 över när man skarvar över en golvregel. Fördelen är att man minimerar skarvarna, vilket säkert blir snygg, praktiskt och skönare att gå på. Nackdelen är att det blir hemskt mycket spill, drygt 1,9 meter per trallrad (20%)!

3) Ett slags mellanläge där man använder spillbitar men bara om de är över en viss längd.

Hur tänker ni?

Är det en fördel om man försöker undvika att placera skarvarna på en och samma golvregel?

/Martin
 
Hejsan!

För min egen del baserade jag virkeshanteringen på att jag ville sprida ut skarvarna oregelbundet över altanen och få lite spill. Därav följde att jag helt enkelt lade ut trallen löpande och tog skarvarna där de hamnade så att säga. I något enstaka fall hade jag en kortis på 60 cm men det är väl inte att betrakta som optimalt (inga problem med svaj/svikt dock). Bäst är väl att ha trallen vilande på minst tre upplag/reglar.

Jag är mycket nöjd med skarvarnas spridning. Skarvarna försvinner ju inte på något sätt men i och med spridningen får man (läs jag) en bättre helhetsupplevelse. Notera att jag beställde virkeslängder baserat på min plan att sprida skarvarna. Har inte närmare kollat hur dina 3,9 meters längder passar för skarvspridning på din 9,8 meters altanbredd.

Hos andra altanbyggare ser jag att man velat ha långa längder/få skarvar och då lagt skarvarna på samma ställe, på varannan rad. Skarvlinjerna blir då mycket påtagliga, vilket jag tycker inte ser bra ut - men, det är jag det. Som alltid finns det flera alternativ och respektive hemmabyggare har säkert lika många motiv för sin lösning :D

Lycka till! / Peter

P.S. Ser att du roat dig med SketchUp - visst är det programmet ruggigt användbart?
 
Tack för ditt svar Peter, efter att ha läst lite om dina projekt på din hemsida så är du en person vars råd betyder mycket.

Jag har också tänkt på skarvlinjer, och jag tänker definitivt undvika att råka ut för dem.

SketchUp är grymt, synd bara att man inte kan bygga lika exakt i verkligheten som på datorn :)
 
Har nyss lagt ett altangolv, jag började med en fullängdsbräda på vänsterkanten, nästa bräda bredvid den första kapades så att det blev två sektioner kortare, tredje brädan ytterligare två sektioner kortare. När det bara var två el tre sektioner kvar före kanten så tog jag en fullängd igen. Fortsättningen på varje bräda åt höger fick bli som det blev fram till kanten. Av någon anledning så blev spillet försumbart kanske beroende på min altanlängd vad vet jag. Fördelningen av skarvar blev i alla fall bra. Tänk på att vända brädorna rätt.
 
Min altan är 12,5 m lång och trallen var 4 m, det fattades alltså ca 60 cm på 3 längder. Jag gjorde en mittensektion på 3,9 m la sedan 3 st trallbrädor på tvären på varje sida, därefter ca 3,9 m på varje ände. Jag fick kottla för de tvärgående brädorna så det blev lite extra jobb med det, men det blev snyggt.
 
  • Gilla
LäsLus
  • Laddar…
Tjena Martin,

får jag sno din tråd lite och fråga var du fick tag på jordborren? Jag är själv på g att bygga altan nu i vår ute på en leråker och efter att ha grävt sandlådan nyss är jag inte så sugen på 30 plinthål.. ;) Är det något man kan köpa billigt eller hyra?

I like SketchUp!! ;)

altan_grund_195x45_145x45.jpg

/ Nicke
 
Jag skulle rekommendera att slipa (putsa) skarvarna, så att kapytorna får samma rundning som brädornas längd.
 
Hittade en gammal tråd där man bl.a. hanterade detta med jordborr. Själv hade jag tänkt puffa för Skurupsborren, som jag hört mycket gott om (den omnämns i ovannämnda tråd - dock fel länk). Väl ute på den färgranna sidan :D kan du klicka på "Användningsområden"

Har man leråker är nog borr riktigt bra! Någon nämner också att han hoppade över formrör och gjöt plintarna direkt i borrhålet - spännande!

Vet inte om Jula har jordborr numer . . .

Peter
 
Nu har jag hittat massor om jordborrar på nätet, Jula säljer muskldrivna för 199:- eller så hyr man bensindrivna (1 eller 2 mans) för 130 - 470 :- / dygn, En sådan får det allt bli!! Tack för tipsen!

/Nicke
 
Köpte min på Jula!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.