Hej,
Håller just på att välja färg på väggar till vårt nybyggda hus. Har tänkt ha nästan alla väggar vita. Vi vill egentligen ha en slät vit tapet. Hittade Duro 221-16 med matchande NCS-färg S0500-N. Vår målare tycker dock att den blir för vit mot snickeriernas färg som blir 0502Y. Snickerierna bör ha denna färg eftersom fönsterkarmarna har den färgen. Enligt målaren kommer snickerierna att se gula ut om vi väljer den tänkta tapeten och han rekommenderar istället att måla väggarna i samma nyans som snickerierna. Vi funderar nu på om det blir för platt/intetsägande eller hur jag nu ska uttrycka det med samma färg på väggar och snickerier. Det är ju dock olika underlag man målar på så vi inbillar oss att det ändå blir en viss skillnad. Är det någon därute som har erfarenhet av detta ? Kanske är det någon som har tips på en helt slät vit tapet som matchar 0502Y ?
 
Håller med om att snickerierna kommer att se gula ut mot en "helvit" vägg.
Jag tycker det är snyggt med samma kulör på både snickerier och väggar. Vi har 0500-N på både väggar och snickerier. I och med att det är olika glans på de olika färgerna blir det inte livlöst tycker jag.
hus
 
Jag har samma problem som trådskaparen och är i valet och kvalet. Vill gärna köpa färdigmålade socklar och foder då det är en hel del jobb med att måla dessa själv. Skulle det se jättekonstigt ut med 0502Y-färgade socklar och foder? Någon som har bilder kanske? Eller finns det rentav "helvita" färdigmålade foder att beställa?
 
Jag frågade på ett byggvaruhus och om jag minns rätt så ska gå att beställa dörrar och dörrfoder färdigmålade i valfri kulör. Dock kostar det en hel del extra. Skillnaden blir procentuellt sett extra stor om man väljer billiga standarddörrar. Har för mig att för en dörr som kostade ca 700 kr så kostade det ungefär lika mycket till om man ville ha dem i valfri kulör.
 
Vi har just målat ett paneltak samt taklister med 0500-N, en väldigt snygg vit nyans, tycker vi. Väggarna är målade av tidigare ägare, förmodligen med 0502-y, och kombinationen är INTE snygg! Väggarna ser skitiga ut, fast det är de kanske också.

För den som vill köpa färdigmålat skulle jag rekommendera att använda samma vita nyans till väggarna. Den kommer då inte att se gul ut, utan vit och fin eftersom det inte finns något vitare att jämföra med.
 
Jaha :) Det lutar med andra ord åt att man får bita i det sura äpplet och köpa omålade listverk. Men det är det nog värt.
 
Tack för synpunkter. I vårt fall får det nog bli 0502-y på väggar och lister eftersom fönstren är färdigmålade med den färgen och de redan sitter på plats. Är det någon som har det och är nöjd ? Har fått låna stora färgprover på de båda nyanserna från Flügger och visst ser 0502-y gulaktig ut om man jämför med 0500-N. Jag undrar om man ser det gulaktiga om man bara har 0502-y...
 
har skrivit detta förut. Vi har färdigmålade fönster i 0502-y och ville inte ha så gula väggar så vi tog halva reseptet, alltså till en 10 litershink bröt vi på 5 liters recept. Det blev jättebra, ser inte skillnaden men har vitare väggar.
 
Jilles skrev:
... och visst ser 0502-y gulaktig ut om man jämför med 0500-N. Jag undrar om man ser det gulaktiga om man bara har 0502-y...
Det är inte så att S 0500-N ser blåaktigt ut om man jämför med S 0502-Y? ;)

Jag brukar slänga in brandfacklor i trådar om vitt: måla allt (allt!) även taket S 0502-Y!
Du kommer inte att se det gula alls. Allt neutralvitt, t.ex. ett koperingspapper blir kallvitt. Och alla andra färger blir klarare i rummet. Allt beror på ögat och syncentrats sätt att referera till olika färger och motjustera mot neutralt
 
0502 Y är fin i alla miljöer tycker jag, testade en massa olika vita men antingen vart det för kallt eller för "sjukhus" Att ha 502Y på foder och lister är praktiskt; det gör att handavtryck, smuts etc inte syns så fort.
 
Satte Durotapeten igår i ett vardagsrum. Snickerierna var målade i 0502-y. Det såg riktigt kackigt ut. Helvita tapeter har aldrig varit snyggt.
 
Vitt är inte lätt men man bör ligga på samma kulör på foder, dörr och vägg om man väljer mellan s0500 och s0502-y om man blandar ser 0502 skitig ut. Kör man allt i 0502-y är det inga problem utan då ser det vitt ut. Målare använder gärna 0502-y för den täcker bättre och dom behöver inte måla två gånger.
Gör egen del kör jag med S0500-N på alla snickerier och väggar som skall vara vita även takfärgen bryter jag i det.
//M
 
Highland skrev:
Vitt är inte lätt men man bör ligga på samma kulör på foder, dörr och vägg om man väljer mellan s0500 och s0502-y om man blandar ser 0502 skitig ut. Kör man allt i 0502-y är det inga problem utan då ser det vitt ut. Målare använder gärna 0502-y för den täcker bättre och dom behöver inte måla två gånger.
Gör egen del kör jag med S0500-N på alla snickerier och väggar som skall vara vita även takfärgen bryter jag i det.
//M

Målare skulle aldrig måla ett matt tak med 0502-y. Däremot så är det en Branschstandard att måla 20-glans (kök, badrum) i 0502-y. Vet ej varför, då den ser bra gul ut jämfört med 0500-n. Att bryta takfärgen till 0500-n är ett bra tips, då nästan ingen gör det. Det blir bra mycket bättre om man ska måla väggarna i 0500-n.

Varför kan man inte få foder och fönster färdigmålade i 0500-n? Man skulle ju åtminstone få kunna välja. Om alla vill ha det borde det ju kunna hända.
 
Nu har jag kommit så långt så att det är dags att sätta upp dörrfoder och golvsocklar. Jag köpte färdigmålade lister som jag sedan målar med obruten vit lackfärg, det fungerar mycket bra och jag är mycket nöjd med resultatet.

Ni kan se hur det blir om ni klickar in på följande länk och scrollar ner en bit.

http://www.minhembio.com/gryden/

(fodren är just uppsata, det ska fogas i skarvarna)
 
Jag har gjort precis som jag gjorde i förra bostaden jag renoverade. Obrutet vitt till tak och snickerier, dvs dörrar och foder, och brutet vitt till väggarna NCS S 0502-Y. Ser inte alls "smutsigt" ut utan bara väldigt fint till det mörka valnötsgolvet.:p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.