Tänkte höra efter lite respons på vår köksplanlösning och se om det är nått vi inte har tänkt på...
Det kommer att komma en upphöjd bardisk på ön, bakom spisen och förvaring under den, nån hemma byggd förvaring. Och hålet i högskåpet kommer diskmaskinen det är dubbla ugnar i ön i mitten skåpen. Bilden på planlösningen är inte up to date men men... skafferiet kommer att försvinna men annars är den nog ganska klar i kök/matsal/vardagsrumsdelen
 
  • img017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte dumt, inte dumt alls. Ni verkar ha lyckats med att få med allt som ska vara med på ett bra sätt.

Det enda som jag skulle kunna tänkas reagera mot är avståndet mellan köksöns kortsida och kyl/frys. Kommer man förbi på ett bra sätt när man öppnar dörren till kylen?

Just detta var något vi höll på att missa när vi ritade kök.
 
Kul att få tycka lite.

Reagerar på två saker.
1. En gammal sanning jag på min lista är att man gärna vill ha avstllningsyta på båda sidor om spisen, det ser lite trångt ut med en ho direkt till vänster i ert förslag. Kanske en mindre ho eller omfördela skåpsbredderna vore tänkvärt.
2. Diskmaskinen ser lite offside ut, gissar att vardagsporslinet hamnar i överskåpen till vänster om fönstret. Då kommer ni få springa fram o tillbaka när ni plockar ur den. Sätt den mellan kyl o micro istället, verkar mer centralt.
 
Jo hon blir inte så där stor men det fanns ingen på ikeas program som var mindre... Det blir ungefär ca50-60cm mellanrum när dörren är öppen ca110 annars och 90 på andra sidan mot fönstret. När det gäller diskmaskinen så har jag den hellre nära disken än porslinsskåpet... men då kan man ju dra den om baken.;) Jaa jag tycker själv vi har lyckats ganska bra, jag är utbildad kock å jobbar som målare så man har ju sett några kök i sina dar som man har samlat ihop lite godbitar från...:cool:
 
Mikael_L
Jag tycker också att det är nära 100%. (Fast personligen är jag inte sugen på spis i köksön, även om det finns några bra saker med det också).

Hur bred skiva ska ni ha på köksön? Jag skulle försöka få till lite extra bredd, typ 80-90 cm. Då kan man ev fundera på 40cm djupa skåp/lådor på varje sida.

Kommer ni behöva alla förvaringsutrymmen? Annars kan ni ta ner överskåpen på ytterväggen på vä sida om fönstret, dvs bara en överskåpsrad fram mot yttervägg. Ev kan man ha ett skåp på hö sida om fönstret istället / också. Anledning, lite luftigare intryck, mindre skåpöverdelar som samlar damm och fett (om ni inte bygger in) samt att hörnskåp ofta är lite opraktiska.

Vad ni än gör, så fimpa inte vatten + vask bredvid spisen. Men ursäkta mig, du var ju kock, så det vet du givetvis... ;)
 
Tips till köksön:
Ser ut som att du skall ha ngn slags barhylla på din skiss. Skippa den, och gör som tidigare föreslaget, skaffa en bred bänkskiva, så får du plats med barstolar där iaf. Blir dessutom ett jättearbetsbord, det är trevligt! Vi är mycket nöjda med vår lösning.
Annars tycker jag allt ser bra ut!

Personligen hade jag nog försökt flytta dörren till uteplattsen, fått till ett u-kök med häll/ugn där dörren är istället. Då blir det ett mer öppet kök, slipper glo på fläkten hela tiden, och Ön kan bli lite mindre. Oj, då blev det som vårt kök.. ;)
 
tack för era svar!
spis bänken blir minst 70 sen blir det en bardisk till på d typ 40-45cm... arbetsyta är bra men jag tror faktiskt d kommer att räcka... svärfar har en sån ö utan nått på med barstolar till, 2m x1,20m tror jag den är och det är ju bra d e inte frågan om d! jag har strävat lite efter att ha typ restaurang kök med öppen sikt in... man kan ha ögon kontakt med gästerna men ändå var avskild utan för mycket insyn:rolleyes:
 
Du har inte funderat på att vrida köksön 90grader moturs. Då får de som sitter på barstolarna mer kontakt med övriga sittplatser.
Eller varför inte 45grader moturs. Den berömda arbetstriangeln.
Tiden kommer nog utvisa om du skulle gjort något annorlunda.
 
45grader hade nog inte varit så dumt.... jag har lite funderat på det själv en "mycket berömd" kock jag var och jobbade lite hos hade så, det var riktigt najs!:D kan se lite konstigt ut kanske om man kommer från hallen sett men värt att fundera på!:rolleyes: Tack för d! ännu har vi tid att fundera... typ 2år!:p
 
lite tycker jag.Ungefär så den står diagonalt. Då kommer man lite ifrån det trånga vid kylskåpet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.