Vi har svajat fram å tillbaks över golvtyp till köket och hallen, 14mm ek-parkett eller laminat med ekmönster.

Golvet bör ha så bra värmegenomströmning som möjligt, för vi ska ha vattenburen golvvärme och nedåt finns bara 70mm isolering mot marken, det är allt.
Så för att få upp så mycket värme som möjligt, ska väl golvet isolera så lite som möjligt?
I senaste Hus och Hem, stod det att laminat var att föredra framför parkett vid golvvärme, pga bättre värmeledningsförmåga.

Så den senaste varianten vi fastnat för är ett Alloc Commercial laminatgolv som är 9mm tjockt (http://www.alloc.se/cgi-bin/alloc/imaker?id=13679&visdybde=3&aktiv=5762).
Men det har iofs stegdämpning, det kanske isolerar i "onödan"?

Vi har inget husdjur nu, men blir förmodligen kattvakt snart igen. Vid senaste kattvakten, blev det på en gång klösmärken i det gamla parkettgolvet vid ett hörn (bredsladd :D)
Men ett riktigt trägolv kanske trots allt är skönare att gå på?

Synpunkter erfarenheter med köksgolv tas tacksamt emot :)
 
Problemet med laminat (Pergo) som jag såg ett år efter jag lagt ett sådant i köket till en bekant, var att det blivit väldigt slitet just vid diskho och spis. Förmodligen för att det är där man står och "trampar" mest, och det även hamnar vatten och annat där.
 
saturnus skrev:
Problemet med laminat (Pergo) som jag såg ett år efter jag lagt ett sådant i köket till en bekant, var att det blivit väldigt slitet just vid diskho och spis. Förmodligen för att det är där man står och "trampar" mest, och det även hamnar vatten och annat där.
Vad var det för sorts Pergo, det finns ju många olika prisklasser?

Det vi funderar på är ju bästa sorten som man lägger i hårt trafikerade offentliga lokaler.
På en färgaffär här i stan har dom lagt den typen innanför dörren sedan ett bra tag tillbaks och den är i skapligt skick.
Dom dyrare golven har också nån sorts silikonbehandling av kanterna som ska minska vattenupptagningen i springorna - det borde väl fungera då?
Ett alternativ till Alloc som vi funderar på är Tarkett Select, också för offentliga miljöer.
 
Ja det var ett Pergo, som såldes genom Granngården för strax under 200:-/kvm. Men det är några år sedan, så det finns fler sorter att välja bland nu. Något vatten i den meningen, har inte skadat golvet, men lite stänk i samband med "hårda" skor, sliter på de flesta golv i längden. Kanske lämpligt att ha en bit mjuk matta utmed diskbänken, om man nu vistas mycket där.
 
Vad som är bäst med tanke på golvvärmen vet jag inte.
Parkett är lite skönare att gå på utan golvvärme i alla fall.
Laminat är mycket tåligare mot repor o vatten om man väljer ett av de dyrare golven typ Alloc, Pergo etc.
Å andra sidan går parkett att slipa om.
Själv har jag Alloc i köket o det är som nytt efter 3 år trots vattenspill som ibland har legat flera timmar på nån skarv under barnstolen. Ett litet intrycksmärke efter en tappad järngryta är det enda.
 
20år gammalt Pergo i kök och hall och när vi köpte vårt fanns bara en sort Pergo. Golvet är fortfarande snyggt. Det som hänt vårt golv är två intrycksmärken där vi lyckats knäcka ytan så det blivit en nedtryckning på en yta av 10mm, ett 14-15mm parkettgolv skulle nog hållit emot bättre men även där skule det ha blivit märken. Gör man som jag gjorde i ena fallet, sätter axeln under en kökslucka som var öppen med pinngångjärn och sedan ser luckan lyftas av, flyga i en båge och landa med ena hörnet i golvet, då blir det märken :).
Billigare laminatgolv får man nog räkna med att byta efter ca 10år pga slitage och har sett ett sådant slitet i en bekants kök vilket inte var vackert vid diskbänk och kring köksbordet.
 
Tobbe31 skrev:
Vad som är bäst med tanke på golvvärmen vet jag inte.
Parkett är lite skönare att gå på utan golvvärme i alla fall.
Laminat är mycket tåligare mot repor o vatten om man väljer ett av de dyrare golven typ Alloc, Pergo etc.
Å andra sidan går parkett att slipa om.
Själv har jag Alloc i köket o det är som nytt efter 3 år trots vattenspill som ibland har legat flera timmar på nån skarv under barnstolen. Ett litet intrycksmärke efter en tappad järngryta är det enda.
Vet du vilken sorts Alloc, finns serien kvar nu?
 
Alloc original heter det. Jag tror att det finns nu också.
 
Det lutar nog åt Alloc orginal "Ek plank". Det har en "trästruktur" som gör det väldigt skön att gå på - känns inte lika kallt som ett helt slätt. Och sen var det väldigt snyggt oxå.

Men ett par funderingar:
Aluminiumskenan som Alloc har, strular den inte till kapningen?
Hur kapar man?
Skenan sticker faktiskt ner under golvet i övrigt, ca 1mm. Kan det finnas risk att den ligger och nöter på golvvärmeslangar?
 
Det är bara att såga igenom aluminiumskenan med sticksåg, laminaten är mycket hård så räkna med att byta blad i sticksågen rätt så ofta. Vid en del kapningar kan det vara bra att ha en avbitare el. plåtsax att nypa av den yttersta delen av skenan.
Jag har för mig att det finns skum under skenan också.
Ligger golvvärmeslangarna ovanpå golvet o du tänker lägga golvet direkt på dem?
 
Tobbe31 skrev:
Det är bara att såga igenom aluminiumskenan med sticksåg, laminaten är mycket hård så räkna med att byta blad i sticksågen rätt så ofta. Vid en del kapningar kan det vara bra att ha en avbitare el. plåtsax att nypa av den yttersta delen av skenan.
Jag har för mig att det finns skum under skenan också.
Ligger golvvärmeslangarna ovanpå golvet o du tänker lägga golvet direkt på dem?
Jag ska regla upp ett 70mm Nivell regelgolv på max 600cc regelavstånd.
Ovanpå en 22mm golvspån som har frästa spår för golvvärmeslang. Jag tror inte det är mycke spånskiva kvar i botten på spåren, men man ska lägga skivorna vinkelrätt mot reglarna för att få bärighet.
Ovanpå spånen läggs spridningsplåtar som är formade så att dom går ner i spåren.
Slangen trycks ner i plåtspåren och då ska resultatet vara en slät yta. Möjligtvis så diffar det lite vid varje slang.
Ovanpå hade jag tänkt lägga ett laminatgolv direkt på.
En del har sagt att jag ska lägga en tunn lastfördelningskiva under laminatgolvet eftersom det är så tunt, men Wirsbo Uponor som gör de urfrästa golvspånskivorna säger att det inte behövs.
Jag har funderat på att sätta ett tätare regelavstånd istället för att vara på den säkra sidan.
När det gäller alu-skenan så täcks den tydligen av den mjuka plasten, men eftersom den bygger ner ca 1mm under så trycks platsen ihop mer under skenan. En tanke var alltså att skumplasten skulle kunna nötas ut på sikt och då kommer alu-skenan mot slangen.
Konstigt att inte skenan är infräst plant mot själva "golvplankan"?!
Men det kanske är onödiga funderingar. alloc borde väl ha tänkt på dom här aspekterna?
 
H
Finns väl ingen anledning alls att välja plastparkett i stället för riktig ekparkett. Inte minst den dag du ska sälja kåken så drar ju plastparketten ned värdet flera gånger mer än vad ett ekparkettgolv kostar. Ingen vill börja med att riva ut golven innan man flyttar in och ingen vill klappra omkring på plastparkett. Vill man ha ökad slitstyrka på ekparketten så är det bara att lacka ett par gånger extra. Ser man dessutom till miljö och utsläpp av växthusgaser ska man väl inte heller välja plastparkett.
 
apotekarnes
Vi byggde ut för ett par år sedan, platta på 200mm markisolering. I ett rum ligger trägolv och i ett annat ett laminatgolv från pergo men jag kommer inte riktigt ihåg vilket (jag har ett paket kvar på vinden men jag orkar integå och kolla). Hur som helst, båda rummen ligger på samma golvärmeslinga och man kan bara konstatera att laminatgolvet alltid känns varmare. Jag har aldrig jämfört med termometer och det kanske bara är inbillning, men intrycket är i alla fall att laminatgolvet snabbare värms upp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.