Vi ska i dagarna börja bygga staket och har tänkt måla spjälorna med linoljefärg. Hittade följande målningsråd på Ottosson färgs hemsida:
Målning med Standardkulör, en strykning
Underlag sågat trä. Matt glans. Välj en standardkulör och blanda enligt följande: 50% färg/ 40% rå linolja/ 10% terpentin. Stryk färgen i ett jämnt lager. Färgen har så god täckförmåga att ytan får kulör på denna enda strykning. Underlaget suger in överskottet av linoljan och ytan får matt glans efter ett dygn. Denna enkla behandling är lämplig på plank, staket, fasader där man önskar en slamfärgsliknade effekt.

Är det någon som prövat på denna metod? Resultat? Blir resultatet sämre om man har hyvlade spjälor (som jag förstått att de oftast är)?
 
Tänk på att du måste måla med linoljefärg nästa gång du ska måla om staketet. Har du inte använt den förut bör du tänka en gång till.
 
5.2 racing skrev:
Tänk på att du måste måla med linoljefärg nästa gång du ska måla om staketet. Har du inte använt den förut bör du tänka en gång till.
???? Vad menar du ?
 
Med vad menar du?
 
Jag förstår inte heller vad du menar 5.2 racing.

Jag har målat lite innan med linoljefärg och mina föräldrar desto mer (på min inrådan). Som jag förstår det åldras linoljefärgen med mattning till skillnad från plastfärg som flagar. Att behöva använda linoljefärg även i fortsättningen ser jag inte som något negativt utan tvärt om. Att det sedan kanske är lite meckigt att få på och in färgen innan man kan knepet får man väl ta. Lite därför som jag undrade om någon prövat på att bara måla ett lager enligt Ottossons beskrivning.
 
Den är tunn, rinnig, skall målas helst tre-fyra ggr, första gångerna utspätt med lacknafta(!) luktar illa, extremt lång torktid, risk vid blåst att det kanar av. Men om du vill använda linoljefärg så gör det. För mig känns det väldigt hedenhös.

Linoljefärg är nåt som Ernst Kirsteiigehrer skulle kunna hitta på att använda i sitt tv-program.
 
Blanda ALDRIG linolja med lacknafta. Köp god kvalitet då får du en tunn fin färg som du målar 2 till 4 ggr med. Lägg på väldigt tunnt. En liter räcker till ca 12-16 kvm.
 
Leo M skrev:
Blanda ALDRIG linolja med lacknafta. Köp god kvalitet då får du en tunn fin färg som du målar 2 till 4 ggr med. Lägg på väldigt tunnt. En liter räcker till ca 12-16 kvm.

Ok, men fortfarande kasst med linolja.
 
5.2 racing skrev:
Den är tunn, rinnig, skall målas helst tre-fyra ggr, första gångerna utspätt med lacknafta(!) luktar illa, extremt lång torktid, risk vid blåst att det kanar av. Men om du vill använda linoljefärg så gör det. För mig känns det väldigt hedenhös.
Hur mycket har du målat med linoljefärg, på vilka ytor, med vilket underarbete och med vilka fabrikat på färg? Det skulle vara intressant om du kunde ge lite mer information.
Balsamterpentin är vanligare att spä med än lacknafta och jag tycker inte att terpentinet luktar särskilt illa. Inte i de koncentrationer vi talar om (5-10%) och dessutom utomhus! Ofta kan man skippa terpentinet helt.


Jag tror inte att en enda strykning är tillräckligt, om man inte vill att färgen ska vara laserande förstås. Men jag har ju aldrig provat just Ottossons färg...
 
Tillräckligt för att kunna säga att den är väldigt bökig att jobba med om du jämför med akrylat/oljefärg/täcklasyr. Har väl målat ett helt hus, plus kanske tio dörrar med linoljefärg. Kul att måla ett staket tre gånger! Om det nu inte ska se laserat ut. Då finns det iofs vanliga lasyrer. En arbetskamrat målade ett helt hus med linoljefärg, dagen efter har all färg blåst(!) av. Hela altanen, alla teakmöbler var förstörda.
Ser ingen anledning att måla ett staket med linoljefärg, då det finns bätttre, miljövänliga alternativ.
 
Karakorum skrev:
Hur mycket har du målat med linoljefärg, på vilka ytor, med vilket underarbete och med vilka fabrikat på färg? Det skulle vara intressant om du kunde ge lite mer information.

Du verkar ju ha målat väldigt mycket och verkar kunnig inom gammalt måleri och renovering. Tycker du, ärligt talat att det är en bra ide med linoljefärg på ett staket?
 
Jag har hållt mig till att måla invändigt, med något enstaka undantag. Jag är mer van vid traditionella färgtyper och använder därför helst dessa. Det är stor skillnad på linoljefärg och linoljefärg, det var därför jag var nyfiken på att få veta vilka fabrikat du har använt. Jag tror att det finns många sk linoljefärger på marknaden som man bör undvika. Jag använder ren linoljefärg utan lösningsmedel för den är trevlig att arbeta med och ger ett bra resultat.

Jag tycker det är viktigt att använda färger med så liten miljöpåverkan som möjligt oavsett om det är en modern färgtyp eller ej. Ett staket skulle jag kunna tänka mig att måla med något annat än linoljefärg. Men om Lilla_My har tid och lust så är det väl inget problem? Jag tror att slutresultatet kan bli bra. För du menar väl inte att det är något fel på linoljefärg när den väl är på plats? Det är vägen dit som du ogillar, om jag har uppfattat dig rätt?
 
Jag har själv inte erfarenhet av denna "linoljefärgslasyr" men funderar starkt på att använda den till vedbod, pergola och lite andra grejer. Det ska bara behövas en strykning. Färgen finns färdigblandad i kulörerna Genarpsröd och Vitriolgrå, men man kan också göra blandningen själv av valfri kulör. Så här skriver Ottoson om hur man målar med denna "enstrykningsfärg" för utomhusbruk:
http://www.ottossonfarg.com/saMalarDu/malningStandarEnStrykningUtomhus.php

Att måla en akrylfärg ovanpå en oljefärg går bra, men inte tvärtom. Men varför skulle man över huvudtaget vilja måla en annan färg på en linoljefärg???? Väljer man att måla linoljefärg så är det för att den har fördelar som inga andra färger har. En fördel är att ytan vittrar, så att när det är dags att måla om så behöver man bara tvätta (inte skrapa flagor som med akryl och akyloljefärger).

Min enda betänklighet är om "linoljefärgslasyren" har lätt för att mögla. Har lärt mig att ju blankare den linoljefärgsmålade ytan är desto svårare för möglet att få fäste. Målar man med utspädd färg blir ju ytan inte blank, och kanske får den lättare att mögla? Någon som har erfarenhet?

Annars är ju falurödfärg en utmärkt färg för staket. Innehåller den inte något som motverkar mögel? Linoljan har ju tyvärr den egenskapen att den kan mögla.
 
Sommartorparn; Så du skulle måla ett nytt hus med ny träpanel med linoljefärg EN gång?

Karakorum; Kommer ej ihåg vad det var för fabrikat, Skall kolla med en kollega, nåt okänt för mig var det iaf.
Jo visst, det kanske finns ställen där linoljefärgen funkar bra, men om den inte gör det då? Om du få mögelangrepp på ditt hus när du har målat med linoljefärg, då måste du ju använda samma igen, eller hur? Om det kommer tillbaka då? Ska man byta hela panelen då? Man målar in sig i ett hörn tycker jag, (grymt ordspråk just här).

Ledsen om jag trampat nån på tårna ang. linoljefärg, men att stryka nåt en gång utomhus, känns väldigt riskabelt. Givetvis får Lilla_my stryka vad hon vill med vad hon vill, men min åsikt är att det är dumt att använda linoljefärg. Och det var Hon som undrade över metoden/resultatet.
 
5.2 racing skrev:
Sommartorparn; Så du skulle måla ett nytt hus med ny träpanel med linoljefärg EN gång?

Karakorum; Kommer ej ihåg vad det var för fabrikat, Skall kolla med en kollega, nåt okänt för mig var det iaf.
Jo visst, det kanske finns ställen där linoljefärgen funkar bra, men om den inte gör det då? Om du få mögelangrepp på ditt hus när du har målat med linoljefärg, då måste du ju använda samma igen, eller hur? Om det kommer tillbaka då? Ska man byta hela panelen då? Man målar in sig i ett hörn tycker jag, (grymt ordspråk just här).

Ledsen om jag trampat nån på tårna ang. linoljefärg, men att stryka nåt en gång utomhus, känns väldigt riskabelt. Givetvis får Lilla_my stryka vad hon vill med vad hon vill, men min åsikt är att det är dumt att använda linoljefärg. Och det var Hon som undrade över metoden/resultatet.
Racing, om du läser länken som jag lade ut till Ottossons beskrivning av hur denna färg ska användas ser du att den rekommenderas just till staket, plank och fasader där man önskar en slamfärgsliknande effekt. Skulle jag måla ett nygg hus i linoljefärg så skulle jag se till att jag hade hyvlad panel på gammeldags sätt och sedan måla en täckande färg med 2-3 strykningar. Om det är en sågad panel skulle jag förmodligen använda slamfärg. Men tydligen ska det funka lika bra med Ottossons 1-strykningsfärg.

Jag förstår inte varifrån du har fått idén att det inte går att måla någon annan färg på linoljefärg. Det går alldeles utmärk! Så sluta nu att tjata om det. (det enda som inte går är slamfärg!)

Mögel är inte något som bara drabbar linoljefärger. Enligt folksams senaste test så klarade sig faktist vissa av linoljefärgerna bättre än både alkylolja och akrylat, men det skiljer mellan tillverkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.