jo jag har satt upp reglar i ett betongtak reglerna sitter cc 40. Har köpt spotlights på Clasohlsson med transfornator 12v klassade Ip44 men när jag läser så står det att transformatorn bara är klassa ip 21. Tänkte sätta transformatorn direkt mot en träregel.Kan man göra detta??eller blir transformatorn varm??Sedan så ska ha gipstak och höjden från taket nu när ja satt reglerna är 7cm. och så har jag tänkt sätta in en Steamshowers (ångduschkabin) hur kan jag förhindra ånga kommer upp i taket??Tål trnasformaton ånga??:)
 
Bygg inte in en transformator. Det är både en brandrisk och otillåtet om du inte är behörig elektriker (eftersom det blir en fast 220 volts installation). Skaffa riktiga 220 volts spottar istället, eftersom du ändå kommer behöva en elektriker som installerar ångan.
Jag har ångbad hemma och jag brukar se till att det inte kommer ut så mycket ånga då jag är klar. Det görs genom att duscha efter ångbadet, då fastnar ångan på vattendropparna och det blir inte så mycket som kommer ut.
Jag har inte sett några tendenser på fuktskador någonstans i badrumet efter ca 10 års användning.
 
Om du ska ha spottarna i närheten av duschplatsen ska de vara 12V, kapslade IP67 tror jag
 
I taket över dusch räcker det med IP44 för en armatur har jag för mig. Sök! det har skrivits om det typ 2ggr i månaden de senaste åren. En IP21 transformator tror jag är OK att montera skyddad ovan tak (om den går att serva) även nära duschplats. Det som sitter ovan taket kan ju inte gärna bli överspolat med duschvatten. Ångan skall den tåla. Åtminstonde elsäkerhetsmässigt, därmed inte sagt att den inte blir förstörd av ångan.

Transformatorn skall monteras så att den är åtkomlig för utbyte/service.

Nu vet jag inte hur transformatorn som ingår ser ut. Men många av dem som ingår i "kits" är utrustade med stickpropp. I de flesta fall är dte inte OK att installera en sådan fast, genom att ex. klippa av kontakten och koppla in den i en dosa. Sladden är oftast inte av en kvalitet som är godkänd för fast anslutning. Utan är det stickpropp så skall den sättas i ett uttag. Sladden skall gå någorlunda öppet (får alltså inte bygga in en anslutningssladd).

Ovanstående skrivet med reservation för att jag kanske är helt fel ute om stickproppen, du kanske har en trafo för fast anslutning.
 
Det kittet om jag lampor som jag pratar om är hos clas ohlsson http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=28901776&_path=251882;251433;28901776

Artnr: 32-8480 under kategori badrumbelysning. Transformatorn är klassad som ip 21. Lampor Ip 44

Hur ska jag med bästa lösningen få en servicelucka i taket????Finns det att köpa luckor??. Använder mig av gips tak träreglar som är satt cc 30.

Någon som har lösning?? Vill helst inte ha trnasformator under taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.