Halloj fellow verktygsfetischister!

Har precis köpt en begagnad 6317 för att ha att borra med och och diverse övriga grovjobb. Jämfört med min 6270 som skall vara hälften så stark enl specarna så imponerar den inte vid nåt arbetsmoment.
Motorbromsen är inte heller lika rapp som på min 6270.
Kan detta härledas till kolen? Vad kostar nya kol? Nån som vet var man köper.

Fick med en 6916 slagskruvdragare oxå! Jävlar i min lilla låda vilken trevlig sak. Skitsugen på att byta till sommardäck nu så får man se om den klarar det också.
 
Prova med Småmaskinservice, om jag inte minns fel så ligger de utanför Gbg.

/Kent
 
Fredells skall kunna ta in allt från www.essve.com, vilket är Makitas General Agent (tror jag) Jag beställde en laddare samt stift till Makita stiftpistolen där utan problem.
 
E
Motorbromsen styrs av strömbrytaren

Skruva loss kollocken och se på kolen, är dom inte slut så är det nog inte problemet, är motorn slö så är det nog motorn som börjat ge sig eller batteriet som är gammalt.

fel är svårt att veta när man inte har maskinen i handen själv ;)

Art.nr på kol till 6317: 1919713
 
Kol går säkert också att få tag i från Elektrolindning i Bandhagen. Har en Elufräs som lät konstigt. Bytte kolen som snarare var trasiga än utslitna och det visade sig vara en av de små kopparplattorna som kolen går emot som lossnat lite och tuggade i sig kolen. Både Elma maskinservice och Elektrolindning sa att det inte gick att laga rotorn, men jag tycker det borde gå att löda fast plattan och slipa till den lite. OK, det här är rätt OT, men är det nån som har nån idé?
 
Elfson skrev:
Motorbromsen styrs av strömbrytaren

Skruva loss kollocken och se på kolen, är dom inte slut så är det nog inte problemet, är motorn slö så är det nog motorn som börjat ge sig eller batteriet som är gammalt.

fel är svårt att veta när man inte har maskinen i handen själv ;)

Art.nr på kol till 6317: 1919713
Jag har skruvat av locken men inte vågat göra nåt mer. Kan jag dra ut de där kopparfärgade sakerna utan att riska att ha sönder nåt? Hur ser jag om de är slut.
 
Gött ska hem å kolla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.