Hej.

Vi bygger med totalentreprenad ovan grund, dvs vi gör själv alla markarbeten och grunden.
Husfirman har en försäkring som träder i kraft den dagen huset kommer.
Kan man teckna en försäkring fram tills dess själv, dvs på grunden, avloppsanläggning och liknande?

Jag pratade nyss med Vesta som vi har vår nuvarande villa försäkrad i och där kunde man bara teckna en försäkring baserad på hur huset ser ut när det är klart med en bindningstid på ett år.
Vi behöver bara ha försäkringen i två månader.
Det är ju dessutom stor värdeskillnad på ett hus för 2,5 miljoner och en grund + avlopp för kanske 250.000 totalt.
Visserligen är ju inte en villaförsäkring så dyr, men...

Hur har ni andra gjort?

- Mvh Håkan
 
Kan man försäkra fastigheten redan innan huset påbörjades så borde man rimligtvis kunna försäkra grunden innan generalentreprenaden startar. Kolla med flera försäkringsbolag.
 
hm....å andra sidan...vad kan hända med grunden och avloppet? Det lär ju inte brinna, grunden tål fukt och att någon kommer för att stjäla den medelst kranbil verkar högst osannolikt..

Bara min syn på det hela.
 
Nej, jag tänker mest på skadegörelse.

Man vet aldrig vad satungarna av idag kan ställa till med ;-)
 
Där har du såklart en poäng! Inte så kul om de går dit och kapar sönder rör och annat.

Dagens ungar...annat var det på den gamla goda tiden då en annan var ung!

Baseballträ och en hederlig gammal rotting borde göra susen. Risken är väl dock att du inte får njuta av huset på ett tag utan att staten bjuder på logi.....
 
Jag har för mig att det finns en tråd från några år sedan där någon råkat ut för just det.
Alla rör avkapade jäms med plattan. (undra vad man skall söka på för att hitta den)
 
Aj, aj, aj, det kan inte vara en trevlig syn :(

För min del blir det krypgrund, så det är ju inte lika allvarligt.

Det handlar ju trots allt bara om 6 veckor tills huset kommer och grunden ska precis påbörjas.
Man kanske inte ska befara det värsta, det är ju faktiskt ett ganska lugnt område :)
 
Men bygger ni med riktig totalentreprenad så är det väl inte alls ert ansvar. Ni har då egentligen inte rättighet att gå in i huset själv utan byggarnas samtycke, innan huset är klart. Er byggfirma har ju då hela ansvaret, det är ju det ni betalar extra för.
 
Fast vi har bara totalentreprenad ovan grund.

Grunden, vatten, avlopp och bergvärme har vi själva anlitat andra entreprenörer för.

- Håkan
 
Hemmakatten
Jag skulle absolut teckna en villaförsäkring. Förutom skydd för åverkan, så ingår även rättsskydd vilket kan visa sig vara en viktig del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.