Har precis låtit installera en gasflaska i ett vanligt köksskåp eftersom vi precis installerat en gashäll. Eftersom jag är lite nojig funderar jag på om man borde fixa någon slags venitlation i skåpet samt installera en gasvarnare av något slag?

Någon som har tips och erfarenheter eller kanske till och med kunskap?
 
Det är väl inte fel med en gasvarnare, även om det inte är en krav i din installation. Läs nyttig info på:
http://www.gasol.nu
 
Hemmakatten
Vi har inte våra gasolflaskor inomhus, men har ändå en gasolvarnare installerad i köket under gasolhällen. Gasolvarnaren skall sitta lågt eftersom gasol är tyngre än luft. Vår sitter på insidan av sockeln under skåpet där gasolhällen är. I skåpet är det en öppning nedåt. Vår gasolvarnare är ansluten till eluttag med vanlig stickpropp. Det finns även gasvarnare med en magnetventil som automatiskt stänger av gasolen vid läckage.

Ventilationen skall vara nedtill i skåpet, det räcker om du borrar ett par hål i nederkant. Gasolen skall också lätt kunna stängas av vid ev. brand på spisen, så se till att gasolflaskan är lättåtkomlig. Alternativt kan du sätta en avstängning på annat mera lämpligt ställe.
 
Man ska överhuvudtaget inte ha gasolflaskor inomhus. Sätt flaskan utomhus och dra kopparrör in till spisen.
 
zachris skrev:
Har precis låtit installera en gasflaska i ett vanligt köksskåp eftersom vi precis installerat en gashäll. Eftersom jag är lite nojig funderar jag på om man borde fixa någon slags venitlation i skåpet samt installera en gasvarnare av något slag?

Någon som har tips och erfarenheter eller kanske till och med kunskap?
Jag hittar det inte nu på räddningsverket, men mig veterligen är det inte tillåtet att ha gasflaskor i ett skåp i ett kök om skåpet inte är ventilerat och det rummet är ventilerat ut till utomhus (ventilen ska då vara lågt som tidigare post påpekar). Jag undersökte det rätt ordentligt innan jag skaffade min egen gasspis, och jag planerade först att ha gasen i köket. Efter lite övervägande kom jag dock på att det var avsevärt mycket bättre att dra gasledning till balkongen och ha den där istället. Då fick jag dessutom ha P11 istället för små 5 liters flaskor (eftersom jag bor i flerbostadshus). Har ni ens rätt storlek på flaskorna?
 
Fabian skrev:
Jag hittar det inte nu på räddningsverket, men mig veterligen är det inte tillåtet att ha gasflaskor i ett skåp i ett kök om skåpet inte är ventilerat och det rummet är ventilerat ut till utomhus (ventilen ska då vara lågt som tidigare post påpekar).
Jag trodde precis samma sak som du, men eftersom jag sett ett antal kök med gasflaskor i köksskåpet så började jag, godtrogen som jag är, att misstänka att det faktiskt var tillåtet. Ringde till en firma som bara sysslar med gasinstallationer och dom försäkrade att det var tillåtet, förutsatt att man hade en viss typ av flaska (storlek) - kommer inte ihåg beteckningen. Tror även att det fanns en begränsning på gasledningens längd (1,2 m?).

Det blev samma firma som till slut skötte installationen och dom hade inget att kommentera när dom såg skåpet utan utförde installationen.

Att dra ut på balkongen hade jag inte ens reflekterat över - det hade faktiskt varit väldigt enkelt i mitt fall. När jag hörde talas om att man skulle ha gasen utomhus såg jag mer framför mig hur man skulle behöva bygga något litet skåp på fasaden eller liknande och det kändes jobbigt.

Jag har köksskåp ända fram till balkongen så att säga, men det är nog 4 m dit från hällen - hur långt får man dra ledningarna (koppar?) inomhus innan man kommer ut?
 
zachris skrev:
...hur långt får man dra ledningarna (koppar?) inomhus innan man kommer ut?
Så långt det är praktiskt möjligt. Det är längden på gummislangen som är reglerad.
 
Nu hittade jag det, här står det att räddningsverket fastslagit att man måste ha det i ventilerat skåp:

http://www.raddningsverket.se/uploa...sblad/SÄI-INFO Informationsblad nr 3 1996.pdf

Innan jag skaffade min gas ringde jag till räddningsverket och då sa de att det inte måste vara som på bilden att det är ventilerat direkt ut från skåpet utan det kan vara som jag skrev innan att rummet kan vara ventilerat ut till friskluft.

Du har även ett mer formellt dokument:

http://www.raddningsverket.se/Shopping/pdf/20000.pdf

som beskriver deras restriktioner ang. gas. Det som rör bostäder finns i sektion 4.3, A-byggnad är bostad. Det finns även en kommentar som beskriver beteckningar på sid 15-16. Där står även hur det ska vara ventilerat.

Ang. flaskstorlek antar jag att det är en sådan som avbildas på sidan 12 i dokument 2?
 
Hur lång får gummislangen vara?

Mvh
xabxab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.