Olika matning i uttag brevid varandra är ju mer regel än undantag i kontorsutrymmen men inte vanligt i hemmet (än så länge). Vore ju grymt bra att ha dubbelt för att både kunna styra dem olika från central punkt och ev köra UPS på den ena.
 
Varför inte använda smart-house? smart-house består av en centralenhet, in och utgångar som ansluts till en och samma tvåtråd. Det du gör är att antingen dra de faser du skall styra genom ett 16A relä i centralen eller så ansluter du ett 13A direkt i dosan. På önskad plats/er sätter du en tryckknapp som tilldelas en adress, beroende på funktion i centralenheten uförs önskade styrningar. Flera tryckknappar med samma adreass kan självklart användas - t ex om en dimmer skall styras från olika delar av huset etc. Kolla in smart-house.nu
 
Jag försökte hitta smart house.nu utan framgång. Du råkar inte ha en riktig adress?
 
Nej Jag var slarvig och utgick från att taklampsuttag för det mesta bara har en uttagsbeunn.
Men det är riktigt att det finns uttag med separat styrning som naturligtvis går att koppla till olika grupper, men då gäller naturligtvis samma säkerhetsrisk som för vägguttagan.

som sagts är bredvidliggande uttag oftast på olika grupper på kontor, i kök osv, och ordentligt märkta.
Märkning är viktigt.
Kan man inte läsa innantill ska man inte skriva med el alls.

Smarthouse är naturligtvis fint, men då är vi tillbaka på stand-byapparater igen.
Vitsen med min lösning är att den är enkel, funktionell och drar 0 (noll) oönskad stand-byström.
Sedan har den ju förståss estetiska nackdelar.
och eventuella säkerhetsnackdelar.
 
Vad jag menar med att det inte gäller lamputtagen är inte att man skulle mata olika tändtrådar med olika grupper, utan att att man kan ha separata grupper för lamp respektive vägguttag, så att all utrustning ansluten till lamputtag släcks med en knapp.

Ang separat brunntändning så är det ju en poäng att lägga reglerade och oreglerade uttag på samma säkring, just för att vara säker på bruten spänning vid arbete osv (spänningslöshetskontroll???), men man kan ju ändå tända och släcka separat.

I praktiken är det kanske bättre med kontaktorer, även om det drar lite mer energi.
 
Ja, tiden har gått... Det blir inte nån master avstängning vid utgången. Det blir istället timer på kaffebryggaren och strykjärnet. En brunntändning till ett uttag vid tv plats är forfarande aktuellt. Möjlighet till timer på spisen är kvar i medvetandet men en färdig lösning är rätt dyr... Borde vara en smal sak att fixa med en klocka och en kontaktor.

Jag hade faktist glömt detta i röran av alla beslut som ska tas och allt man måste forska i när man bygger hus för första gången...

:)
 
Hos mor o far slocknar TVn när man släcker lyset i TV-rummet, liksom alla bordslampor som ansluts till vanliga vägguttag. Har alltid tyckt det är lite krångligt, särskilt om man programmerat videon, men det kanske finns vissa finesser med det också.
 
Köp lite bättre kaffebryggare med automatisk avstängning. finns på strykjärn också. Induktionshällen jag har stänger av sig själv om det inte står kastruller på eller om det kokar torrt. Blir ju för övrigt inte varmt heller om det inte står något magnetiskt på hällen. Glömmer man verkligen att stänga av hårtorken?

Nu tänker jag gå ut på tunn is: Har man tvångstankar blir man nog inte av med dem på det här sättet. Blir istället, har jag stängt av brytaren? Funkar utrustningen som stänger av strömmen?

Att ta ett litet snack med en terapeut kanske vore en bättre investering, inget illa ment.
 
Hade en flickvän som var på PRECIS samma sätt. Nojig om el
Vi snackade med varandra ett tag och hon förstod sedan att det bara var hjärnspöken.
Ta ett snack med frun, inget elakt menat mot henne, men det man är osäker på blir man oftast mer rädd för.

Bästa tipset, förklara, prata och diskutera elen i huset.
Vad är det som säger att det bara är tv:n, strykjärnet, spisen eller hårtorken som börjar brinna när ni är utomhus?
Allt kan hända ju, felspikat i elkabel, kabel i kläm, fel installation och många flera saker!
Enda sättet att vara säker från elbränder är att inte använda el. Men det är inte bättre med fotogen lampor...
 
Mikael_L
Mot nojighet är timerlösningar det allra bästa. Med timer finns det inget att glömma bort.
Så timer på några väl valda ställen kan vara bra för dom med lika uselt minne som mig, men större oro ...

Sen kan det väl ändå finnas någon finess med en "master-off" -knapp som stänger av diverse strömätande, men inte brandfarliga, prylar.
Upp till var och en, typ.

edit:
Jag kan tillägga att min mamma och plastpappa installerade en sån där lösning i huset som byggdes runtikring 1980. En kontaktor som bröt bort diverse utrustning och vägguttag.
Såvitt jag minns så användes aldrig denna brytare, iofs delvis på att manöverbrytaren satt vid "finentren" som vi som bodde där aldrig använde. Men jag tror inte att den hade varit någon hit även om den gått att manöverera ifrån groventren.
 
En finess med avstängningsknappen är ju att spara ström för stanby apparater.

Men faktum är att bränder startas av spisen, tv:n , tvättmaskinen och andra hhapparater i mycket högre andel än fel på elinstallationen.

Det finns numer en typ av brand avstängning som bryter strömmen på uttaget om en brandvarnare börjar tjuta.
 
jakim skrev:
En finess med avstängningsknappen är ju att spara ström för stanby apparater.

Men faktum är att bränder startas av spisen, tv:n , tvättmaskinen och andra hhapparater i mycket högre andel än fel på elinstallationen.

Det finns numer en typ av brand avstängning som bryter strömmen på uttaget om en brandvarnare börjar tjuta.
Japp, det är jag med på.

Som sagt kör en Induktionshäll, kaffebryggare med automatisk avstängning. kör tvätt, tork samt diskmaskin när du är vaken och är hemma. När saker inte används så stänger man av dem med huvudbrytaren. ex teven så sparar man 1 W i timmen och sover lite lugnare. Jag stänger av golvvärmen när jag går och lägger mig eller går hemifrån. Nu är den ju bara till för komfort i hallen och ej ämnad för uppvärmning.

Är det nån gång jag skulle vilja bryta strömmen är det när jag går och sover. Komma hem till ett nedbrunnet hus är ju inte fantastiskt roligt men bättre än att vakna i det kan jag tänka mig.

Nu var det inte min mening att tala om för dig hur ni skall leva ert liv. Gör så att ni känner er trygga, det är det viktigaste.
Alla pekpinnar är ju egentligen väldigt OT. Ber om ursäkt för detta.
 
Fein skrev:
Japp, det är jag med på.

Som sagt kör en Induktionshäll, kaffebryggare med automatisk avstängning. kör tvätt, tork samt diskmaskin när du är vaken och är hemma. När saker inte används så stänger man av dem med huvudbrytaren. ex teven så sparar man 1 W i timmen och sover lite lugnare. Jag stänger av golvvärmen när jag går och lägger mig eller går hemifrån. Nu är den ju bara till för komfort i hallen och ej ämnad för uppvärmning.

Är det nån gång jag skulle vilja bryta strömmen är det när jag går och sover. Komma hem till ett nedbrunnet hus är ju inte fantastiskt roligt men bättre än att vakna i det kan jag tänka mig.

Nu var det inte min mening att tala om för dig hur ni skall leva ert liv. Gör så att ni känner er trygga, det är det viktigaste.
Alla pekpinnar är ju egentligen väldigt OT. Ber om ursäkt för detta.
Alla pekpinnar är ju egentligen väldigt OT :(
 
Fredde_ols skrev:
Varför inte använda smart-house? smart-house består av en centralenhet, in och utgångar som ansluts till en och samma tvåtråd. Det du gör är att antingen dra de faser du skall styra genom ett 16A relä i centralen eller så ansluter du ett 13A direkt i dosan. På önskad plats/er sätter du en tryckknapp som tilldelas en adress, beroende på funktion i centralenheten uförs önskade styrningar. Flera tryckknappar med samma adreass kan självklart användas - t ex om en dimmer skall styras från olika delar av huset etc. Kolla in smart-house.nu
Borde man i så fall inte stänga av Smart-House prylarna oxo. Vad är det som säger att inte dom skulle fatta eld? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.