Har blivit med hus o ska nu försöka lösa energiproblematiken!

Huset: Byggår 1975, ca 270 m2, 1 plans med källare. Direktverkande el.
Ligger i Jönköpings län i Småland!

Nuvarande energiförbrukning (enl. ägaren 2 vuxna 3 tonåringar) Ca 45000 Kw varav ca 10000 hushållsel. De har väldigt varmt i hela huset (23gr) vilket är en av förklaringarna till Kostnaden.

Min plan är att konvertera till vattenburna radiatorer (nu 26 elradiatorer).
Denna kostnad eller ändring är inget problem!

Har sen en tanke om att borra bergvärme (goda förutsättningar) för att värma huset samt få vatten under vintersäsongen. En liten vedpanna för att kunna stödelda de få dagar det är för kallt för bergvärmen. Givetvis kommer jag att ha elpatron för att kunna hålla varmt då jag inte är hemma o kan elda.

Vill sen koppla på en ordentlig solvärmeanläggning på 10-12 m2 för att ge värme o duschvatten under vår sommar höst!

Hur bör en sådan anläggning se ut?
Tänker mig 1500-2000l ackumulatortankar för eldning / solvärme.
Bör man koppla så att man kan köra vattnet förbi dem när man kör bergvärmen under vintern?

Fjodor
 
Det låter ju jättebra men du gör ett vanligt fel när man vill ha flera energikällor nämligen att investeringkostnaderna ger en väldigt lång pay-off.

Antag att du investerar i bergvärme och att din energikostnad utan detta skulle bli 30.000:- Du vill ju inte ha det så varmt. Grovt räknat kostar det då 10.000:- efter bergvärmeinstallationen. Nu vill du elda för att spara ytterligare. Antag att du eldar duktigt och halverar energiåtgången via bergvärme till 5000:- Dessa 5000:- per år ska då täcka avskrivning på pannan, ränta på investerade pengar, sotning, underhåll av pannan och ved. Man behöver inte vara civilekonom för att förstå att det blir en låång pay-off.

Om du nu skaffar solvärme så har du att välja mellan att elda mindre och aldrig få igen pengarna för pannan eller att fortsätta elda och förstöra bergvärmekalkylen...
 
Tjena o tack för ditt svar!!

Visst ger det en lång pay off tid MEN jag gör en bra affär på huset o har därför
råd att lägga lite mer på uppvärmning!


Pannan har jag redan o den är gratis (många här som satt in fjärrvärme o då slängt fullt fungerande pannor). Det är inte världens bästa verkningsgrad men med gratis ved (nåja nästan) så borde den ekonomin gå ihop sig!

Min egentliga fråga gällde inte ekonomin för den har jag klar!!

Frågan är hur svårt det är att få ett dylikt system att fungera o hur svårt det är att köra detta ihop!

Ska man köra dem som olika system för sommar / vinter (dvs: bergvärme + panna vinter och solvärme sommartid) för att slippa värma upp ackumulatortankarna på vintern??

När solvärmen ger för mycket måste man ju kunna leda ned den i borrhålet för att "ladda" det??

Fjodor
 
Troligtvis följer all värme som du "laddar" borrhålet med grundvattent till närmaste granne, grundvattnet står ju inte stilla utan är nästan alltid rörligt.
Har du råd så satsa på en värmepump som täcker hela ditt värmebehov.
Vill du i alla fall elda skaffa en "kamin" för myseldning.
Och att skaffa en solvärme för kan du ju om du tycker att det ger dig ett mervärde men ekonomiskt kommer du aldrig att räkna hem den.
Jag värmer ca: 220 m2 med VP och det kostar mig i energikostnad runt 7-8 000:- år. Jag har eldat med ved tidigare men trots egen skog så blir det betydligt billigare om jag säljer min ved och skippar sotarn. Jag slipper skräp, sot, kapa och klyva, bära och stapla. Sotarn kostade mig 1000:- vedens värde5-6000:- minst 14 dagar som jag kan ägna mig åt trevligare saker än vedhantering.
 
Tjena Fjodor
Jag var inne på samma spår som dig, bergvärme, solpanel och i mitt fall vattenmantlad braskamin för extra tillskott de verkligt kalla dagarna.
Men med mycket efterforskning har jag kommit fram till att det nu kommer att bli luft/vattenpump och vattenmantlad braskamin även som mysfaktor och ett FTX system. Det var en försäljare som avrådde mig vacuumfångare, han sa att det blev kaka på kaka. Och han sålde sådana.
Luftvatten pumparna är så pass effektiva idag att de konkurerar med bergvärmepumparna. Så slipper man borrkostnaden.
Med den lösningen jag kommer att ha kan jag lägga till en tredje värmekälla om jag vill, för acktanken har 3 anslutningar.
Det sitter även en elpatron i acktanken. Har funderingar på en vindsnurra i framtiden.
Nu kommer jag att bygga nytt hus, på 170 kvadrat. Vet inte om en luftvatten klarar så stor yta som du har.
Du kan kika in på den här länken, så får du lite tips.
http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm
Thomas
 
Håller med ovanstående. Luft/vatten och pannan dockad till acctank. Låter som om det går åt en hel del värme, men jag gissar på att du skulle klara dig på en 14 kW VP. Det finns större. Har bekanta som bygger lasbilssläp och de värmer hela sin 800 m² fabrik med luft/vatten.
 
Hej Fjodor.

I grunden så håller jag också med de övriga som svarat på din fråga. Vitsen med att installera en värmepump anser jag är dels att den ger en så pass stor ekonomisk besparing att det lönar sig med den dyra investeringskostnaden på sikt och dels att det är väldigt bekvämt. Vitsen med en sol/ved lösning med ordentlig acctank är å andra sidan att man får bränslet till riktigt lågt pris per kWh (egen ved och solen är gratis) i kombination med rimlig arbetsinsats om man inte eldar på sommaren och lagom ofta på vintern. Kombinationen VP+Ved/sol tillför däremot inte mycket annat än mer investeringskostnader.

Men vill du ändå bygga som du tänkt så är det inga problem att få anläggningen att fungera. Lämpligtvis dimensionerar du i så fall acctanken efter hur mycket solpaneler du tänkt skaffa. Solpanelerna dimensionerar du efter värmelasten under den period då du räknar med att köra enbart sol (säg maj - sept/okt). Sen skaffar du en tank med 4 slingor. 2 slingor för tappvatten produktion med dubbla blandningsventiler och 2 slingor för solvärme. En termisk ventil som fördelar solvärmen efter vilken temp som solfångarna ger och en 4-vägs bivalentshunt för att ta ut värme till radiatorkretsen. Laddningen från VP styr du med en givare som stoppar pumpen när acctanken är varm ned till strax över anslutning 1 på Biv shunten. Då kommer värmen i första hand tas från den undre delen av tanken, som bara värms med ved/sol och först när den delen blir för kall tas värmen från den övre delen som även värms av VP.
 
några tips. om du nu väljer nån form av värmepump, så får du högre COP om du överdimensionerar radiatorerna kraftigt.

ett annat tips är att inte blanda hög tamp system med värmepump, för att få deta att funka så får du endera köra värmepumpen på fast kondensering, eller bygga at dyrt kompliserat & stort regler system.

När det gäller värmepump överhuvus daget, så är det svårt att på et smart set bygga ihopp det med nått annat så solvärmen ska du bara bygga ihopp om du vill göra det av miljöskäl, för ekonomiskt så räknar du inte hem det på 70-130 år eller nått, samt att det inte jobbar bra ihopp med värmepumpen.
 
en värmepump har ju bra cop, o det gör ju att det int är ekonomiskt försvarbart att tilexempel stöd elda, jag skulle istället köpa en större pump, så en klarar hela energi behovet, utan elpatron (varför vill man inte att värmepumpen ska klara att värme huset underhela åter?)
 
CarMan skrev:
(varför vill man inte att värmepumpen ska klara att värme huset underhela åter?)

Därför att det inte är ekonomiskt försvarbart att ha en så stor pump att den täcker 100% av energibehovet hela tiden. Pumpens årsmedelverkningsgrad sjunker och investeringskostnaden blir större.
 
Vilket alternativ blir då billigare? om man räknar totala kostnaden
 
Matss skrev:
Därför att det inte är ekonomiskt försvarbart att ha en så stor pump att den täcker 100% av energibehovet hela tiden. Pumpens årsmedelverkningsgrad sjunker och investeringskostnaden blir större.
Där har du fel !

det skiljer typ 2000:- / steg större pump man köper & COP blir bätte, specielt om man mäter årscop!!!

anledningen är att man förritiden inte hade bra styrdatorer, som kunde hantera styrninge av effekten (en pump går ju bara on off, den ger alltså full kräm när den går) i dag är detta inget problem.

skulle du välja 3 storlekar större pump eller med, kan en volymförstorare behövas, detta fördyrar instalationen med låt säga 5000:-
 
Jag har väldigt sällan fel, i alla fall enligt mig själv :)

COP blir kanske bättre med en större pump men det är antagligen beräknat vid ett större energiuttag under året. Det säger sig självt att tar man en väldigt för stor pump kommer verkningsgraden att sjunka om man inte utnyttjar den tillräckligt mycket.

Jämför med två bilar en med liten motor och en med stor turbomotor, turbon har högre verkningsgrad vid full effekt än vad den lilla motorn har vid full effekt. Ändå blir bränsleförbrukningen högre på turbon vid normal körning...

Tidigare sa man att en värmepump blev mest lönsam om den dimensioneras så att den täcker 80%. Men det är mycket möjligt att den siffran har stigit med bättre grejer som du säger.

NIBE säger så här:
En värmepump dimensioneras för bästa drift och det får man om den är lite för liten (effektstorlek) dom absolut kallaste dagarna på året (det är då elen går in som spets) och lagom de andra dagarna på året. En för stor kompressor skulle leda till sämre drift och i längden kanske kortare livslängd.
 
>>Fjodor, du har inte funderat på vattenburen golvvärme istället för att byta 16 element? (Uppskattar att du har
10 element i källaren också men de kan ju få vara kvar).

Vilken installationskostnad har du/element?
Byter du till golvvärme så "får" du även nya golv.

Något du/ni funderat på?
 
Det där med bil motorerna var et bra exempel, bara det at du tänker fel. (båda motorerna kan bara joba på full varv, eller stå still)

en större pump har marginelt högre COP, om du tittar i effekt bladen.
en störe pump drar mycke riktigt mer ström, vilket jag tror du hakar upp dig på, men den kommer att av ge mer energi också. denna energi akumuleras i radiatorsystemet & även i husetsi sig. deta gör att pumpen kan stå still under långa perioder o bara arbeta i bland. vart efter huset drar mer energi (det blir kallare ute) så står den stil kortare stund.
en liten pmump kommer att nå en punkt där den går kontinuerligt, o blir det kalalre så behöver elpatronen hjälpatill. den större pumpen kommer aldrig nå den punkt där elpatronen behöver gå in. & genom att hålla elpatronen borta, så ökar årscop drastiskt.

anledninge till att Nibe skriver som dom gör, gissar jag att det är för att en överdmensionerad pump, kräver en mer nogran inställninga av ägaren, något man gör under första vintern, sen funkar alt av sig själv.


jag har en mycket kraftig överdimensionerad pump & kan inte klaga alls (min pump är så kraftig att den behöver volymförstorare, den har givetvis också fått ett kraftigt radiatoreystem att jobba mot för at hålla ner framledningstempraturen o på så sett trimma cop ännu mer) har ett hus på 230m2 iklusive uppvärmt garage på 30m2 (håller 15,5, grader där) värme + varmvatten ligger på 5000-5500 kWh/år (har självdragsventiletion. o huset är från 1969, men är till lägggsisolerat)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.