Jag undrar om det är rimligt att skriva kontrakt med en husleverantör INNAN man skaffat tomt??
Det hela beror på att priset kraftigt kommer att höjas efter 31 mars på det huset som vi länge tänkt bygga.
Kommunen där vi varit uppsatta i tomtkö har skjutit upp "realeasen" av tomter vid ngr tillfällen tidigare.
Nu fick vi ett besked att tomterna skulle stå klara för byggnation RUNT årsskiftet. Vi har än sålänge inte blivit tilldelad ngn tomt men damen på kommunkontoret säger att vi ligger riktigt bra till i kön.
Husförsäljaren från LB-hus gav ett förslag att vi kunde skriva kontrakt senast 31 mars för att jag skulle slippa framtida prishöjningar. Försäljaren gav också som förslag att vi kunde skriva i avtalet att jag och min sambo kostnadsfritt hade rätt att säga upp avtalet om vi inte blev tilldelad ngn tomt.
Är det vanligt att köpare gör såhär?
Vad göra???
 
Hemmakaklaren skrev:
Är det vanligt att köpare gör såhär?
Vad göra???
Vanligt är väl att ta i men visst har jag hört att det förekommit.
Är ni 100% säkra på huset, leverantören och att huset passar
tomten så kan inte jag se några problem.

//Impossible
 
Vi är säkra på att huset är det rätta för oss, men den blivande tomten finns alltså inte än! Det ska nämligen bli ett nytt bostadsområde med ca 35 tomter första etappen. Än sålänge har vi inte blivit tilldelade en tomt
 
Hemmakaklaren skrev:
Vi är säkra på att huset är det rätta för oss, men den blivande tomten finns alltså inte än! Det ska nämligen bli ett nytt bostadsområde med ca 35 tomter första etappen. Än sålänge har vi inte blivit tilldelade en tomt
Med andra ord anser inte jag att ni är 100% säkra att huset passar tomten. Till exempel har väderstrecken på tomten stor betydelse i valet av hus och möjlig placering på tomten. Låt säga att ert planerade hus från LB-hus har altan på baksidan vilket skulle kunna innebära att den hamnar i norr-läge. Eller blir tomterna så små och smala så huset inte får plats. Är detaljplanen tagen? Vad den säger kan vara avgörande i valet av huset, såsom krav på en viss taklutning eller antal tillåtna våningar.

Har själv faktiskt varit i samma sitts som Er. Gick över ett år och planerade för byggnation av Ugglan 159, detta hus var precis vad vi önskade. När vi väl fick tomten (kommunal som också blev uppskjuten gång på gång) fick vi inte enligt detaljplan bygga 1,5-plans och max 140 m2. Därmed gick vår dröm om Ugglan-huset i krach. Vi är trots allt igång med bygget av ett hus som är långt ifrån vad vi tidigare trott skulle vara och vi skulle idag aldrig byta ut vårt nuvarande hus mot Ugglan 159.

Lycka till!
//Impossible
 
Tackar för svaren. Mmm man får kanske trots allt vänta till man blivit tilldelad en tomt och bita i det sura äpplet och betala de 50-100 00kr som priset går upp innan kommunen fått tummen ur r****....suck
 
Jag förstår att ni är sugna. Men det låter ganska riskabelt. Risken är att det ni tjänar på att skriva under nu förlorar ni när ni måste fixa till huset för att få det att passa in på en tomt som det egentligen inte passar för...

Kan tillägga i efterhand att jag själv var bergsäker på att det skulle bli ett enplanshus, men när jag väl fick tag på drömtomten så måste det bli 2-plans eller tweakat 1.5-plans av olika anledningar. Bättre att anpassa huset till tomten än tvärtom tror jag.
 
Jag skulle inte våga köpa, just av den anledning att du inte vet vilken tomt du får (om du får köpa tomt). Tycker alldeles får mpnga bygger husen utan att tänka på dess placering på tomten.
Sedan beror det även på kommunens "pålitlighet". Vi fick besked att vår tomt skulle komma ut till försäljning "innan semestern". Med de glömde de tala om vilken semetser det gällde, det tog två år innan de kom ut.
 
Inte klokt att det ska ta sån tid. Vi har väntat nu på tomt i 1 1/2 år. Frustrerande att se att husentreprenören bara höjer och höjer sin prislista samtidigt som riksbanken höjer boräntan.....Inte skyndar kommunen på för det. Samtidigt öppnar man famnen för att fler skall flytta hit. Men var skall man bo? Inte i tält väl?
 
Jag misstänker att du om du skriver på nu, ändå får betala en "indexreglering", som ändå fördyrar huset med en hel del pengar. Då är det bättre att vänta tills man har en tomt. Kanske har det då kommit andra hus att välja mellan,,,

Att säljaren vill att ni skriver på nu förstår jag. Han får sin provis så fort kontraktet är skrivet, och använder alla trick som finns för att få den.
 
Man skall också komma ihåg att snacket om prishöjningar är ofta just snack från säljarna för aqtt binda upp er. I samma ögonblick som ni skriver på så får du räkna med att varenda grej ni skall ha extra blir till listpris, finns inget att förhandla om.

Dessutom är jag lite osäker på hur hustillverkarnas indexreglering av avtalen fungerar. Jag tror (men kan ha fel) att den utlovade prishöjningen drabbar er ialla fall fast som indexreglering istället.
 
Än en gång TACK för alla svar. Det känns som att jag och min sambo har tagit ett beslut. Vi VÄNTAR tills vi blivit tilldelad en tomt, även om det tar 2 år till. Det finns ingen som helst anledning nu att stressa iväg. Klart att försäljarna vill att man skriver på så fort som möjligt. Sen när det blir dax, så ska juristen också få skumma igenom avtalet innan kråkan kommer på plats.
Det tror jag blir det bästa!
Lycka till, alla där ute
 
hempularen skrev:
Dessutom är jag lite osäker på hur hustillverkarnas indexreglering av avtalen fungerar. Jag tror (men kan ha fel) att den utlovade prishöjningen drabbar er ialla fall fast som indexreglering istället.
Stämmer bra det. Det var vad som hände oss när bygget inte kom igång inom en viss tid från avtalsskrivandet (vilket f.ö. berodde på husleverantören).
 
Ett klokt beslut
 
Tror också det var ett klokt beslut.

En snarlik tråd är: Klickiklick
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.