Vi skall rotera vårt kök 180 grader, så där det nu är gipsskiva uppreglat ca 35mm från den gamla väggen med luftspalt emellan på hela den sidan, skall det upp skåp. Finns tre olika möjligheter som jag ser det

1) Riva hela innerväggen, och fixa till allt igen. Kan man passa på att titta på elen, men måste då göra om dörrkarmarna för den nya innervägen.
2) Sätta up kökskåpen utanpå gipsen med något fiffigt fästelement (molly) och hoppas att man inte borrar i elledningar.
3) Såga ur och riva bort gipsskivan bara där skåpen skall upp och tjonga dit någto hållbarare än gips (plywood, OSB). Kan man samtidigt dona lite med elen i väggarna, och se hur det ser ut där, men kan behålla väggne som den är där skåpen inte skall upp.

Jag tycker alt. 3, vad tycker ni?
 
Alt 1 tycker jag.

Men måste du riva reglarna också? räcker det inte med gipsen bara?

1 Dels för att då kan du sätta plyfa och ha bra fäste på hela väggen,
2 dra om elen som och kanske lägga till något samt anpassa var du drar ut elen så du får minimalt med synliga ledningar
3 Det ska inte vara så enkelt jämt ;)

Är väl egentligen som nr 3 men att du tar bort all gips och sätter ny plyfa samt gips där. Att såga ut för varjeskåp och kortla känns ungefär som att det kommer ta lika lång tid som att riva ner befintliga gipsen och göra som ovan samt få en stabilare vägg med bra fäste över hela.
 
Det var väl mest att jag slapp dona med karmarna, men om man håller väggen på samma avstånd som den gamla, så är det väl inget jox direkt. Att dra om elen är aldrig fel, det skall upp lite ljus och uttag på den sidan.

Hade tänkt ta bort all gips i ett enda stort hål på den sidan, så att skarven kom någon cm innanför kanten till skåpen, så att det inte blir synligt skarv bara. Synligt -> gammla gipsvägg, bjaom skåpen -> ny plywood.

Hur skall jag göra där det blir synligt (tänkte nog rolla väggarna), renoveringsgips utan på plywood? Bredspackla? Måla direkt?
 
Är det underskåpen det gäller så sätter man väl alltid en regel på väggen som
skåpen vilar på, den fäster du lämpligen i väggreglarna. I framkant på skåpen sätter man
ben.
Dom skruvarna som du sedan skruvar fast skåpen med i väggen behöver inte
hålla för många kilo, dom ser bara till att skåpen står still.
 
Det är både övver- och underskåp
 
Kan du inte dra riktigt långa skruvar, så att du skruvar igenom den nya väggen och träffar den gamla väggen.
Annars så skulle jag nog riva sätta OSB+gips

Den gamla väggen som är synlig skulle antingen
1.spackla med gipsbruk för att sedan finspackla.
2 "limma" fast renoveringsgipset med gipsbruk beroende på hur skev den befintliga väggen är.

Alternativ 2 är bra om det är svårt att skruva i den gamla väggen.
 
Den gamla väggen är till stor del murstock. Det blir nog en liten innervägg där, antagligen med råspont och gips utanpå. Räcker det med renoveringsgips utanpå råspont, förresten?

Tack för alla tips!
 
Om väggen inte är plan så upplever jag att det är svårt att skruva renoveringsgips (skruvarna åker lätt igenom hela gipsskivan)
Då skulle jag nog plana ut med gipsbruk.
men om det är plant så går det bra.
 
Jag skulle plocka ned befintlig vägg och sen dra el och ev vatten samt kottla för skåpen.Sedan tex plyfa +gips utanpå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.