Hej!
Vi håller på och planerar stödmur mot granne. Höjd min 1,2 m! och ca 30 m lång!
Någon som har tips på vad som kan passa? Kostnad ca med entreprenör kontra själv?
Vi har tittat på byasten, l-mur, St Eriks mm....

Tips/erfarenheter mottages tacksamt!

Mvh
Fredde
 
När jag skulle bygga stödmur i våras undersökte jag många olika metoder, men kom fram till att oavsett metod så verkar det kosta ungefär 1500 kr/m2 med en entreprenör.

Materialkostnaden för de varianter jag kollade på låg runt 1000 kr/m2. Jag tittade bland annat på EPS och då räknade jag in såväl cellplast-blocken som betongen i materialkostnaden.

Mitt val föll till slut på prefabricerade L-stöd eftersom jag ändå hade maskiner på plats som kunde hantera dom sjukt tunga elementen.

Det man inte får glömma bort är själva markarbetet som behövs kring muren, främst för dränering, men detta är jag ingen expert på.
 
  • Gilla
galaxy85
  • Laddar…
"prefabricerade L-stöd" - intressant!
Hur tunga är de?
Hur breda?
Vet du någon internetsida man kan läsa om dem?
 
Jag hade också funderingar på L-stöd från början men insåg att det inte skulle passa så bra med huset. Vi valde att göra vår höjning som är lite över tre meter som högst som bilden visar. Fler bilder på muren kan hittas bland inläggen i Oktober 2007 på vår hemsida.

Rent ekonomiskt var detta oslagbart i och med att vi byggt såhär nästan 60 meter men också väldigt mycket lättare i och med att vi har varierande höjder på vår mur.
IMG_4611-705529.JPG
 
Compac, rak, grå el. grafit, från Keystone!... ca pris är 2-3000:-/m2 beroende på tillgänglighet o dyl. kompl arb inkl moms. Bara granit slår Keystone på fingrarna.
Mitt andrahandsval får bli L-stöd med utanpåliggande armering (göres av dig själv i efterhand) för att låta murgröna täcka ytan. Betongytor är snygga men det kan bli för mycket med 1,2x30 m!
 
Jag har gjort egna L-stöd till uppfarten. Gick 32 st 1X1 meters till den övningen. Kostade ca 10' i matrial för ca 3 år sedan. I sommras gjorde jag en lite mindre mur men den klädde jag på ena sidna med tryckvirke för att få ett "lättare" intryck
 
Det är länge sedan sen någon skrev något här men vet ni om det finns någon billigare alternativ av Compac Keystone men som fungerar likt deras system?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.