Vi ska sätta nytt kakel samt nya bänkskivor i vårt kök och jag har huggit bort kaklet på första väggen. Jag fick slita med varje platta och jag fick inget gratis :mad: . Plattorna var mer likt klinker och inget av fixet följde med ner. Putsen som fixet sitter på verkar sitta riktigt bra och jag undrar om jag måste ta bort fixet... Kan jag inte använda något (fix, spackel, puts eller något), för att jämna till ytan innan uppsättning av det nya kaklet. Försöker jag hugga ner fixet kommer säkert putsen att gå sönder och jag får ändå bättra på väggen. Att slipa ner fixen med vinkelslip undviker jag gärna, då jag kan tänka mig hur dammigt det blir.

Tack på förhand /Björn
 
  • vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha primat och sedan satt upp nytt kakel över alltihopa utan att spackla eller slipa eller annat.
 
Men plattorna vi ska sätta är 5x5 cm mosaik på nät. Är det inte svårt att få fixet jämt med en sån där tandad skrapa om inte underlaget är jämt?
 
Du kan låta fixet sitta kvar, men jämna till det med t ex husfix. Annars blir underlaget lite för ojämt för 5 x 5 mosaik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.