Ja, vad ska dom kosta i timmen? Cirka, sådär, har läst massa inlägg i frågan men det diskuteras ju så
mycket annat samtidigt. Är bara ute efter dessa tre siffror...

mvh
 
380-450:- + moms får väl anses vara en normal debitering idag, men det finns säkert dom som tar betydligt mer än så om det rör sig om småjobb.
 
Många elektriker kör också med olika timdebitering beroende på om du som beställare själv köper material elelr ej. Dvs om de inte får tjäna pengar på materialet så debiterar de högre timtaxa. Och vissa går inte med på att du själv står för material.

När det gäller elektriker (och vvs montörer) tror jag att det är viktigt att man ser tille helhetskostnaden för arbete OCH material. Elektriker har i många fall ett påslag på material på 500 - 800%
 
500- 800% ?
 
Bygga skrev:
500- 800% ?
Ja, det är sant! Jag lovar...
 
Bygga skrev:
500- 800% ?
JA. Ofta fungerar det så här:

Elgrossisten storel, ahlsell eller vem de nu köper ifrån, kör med en prislista. Enl. den kan en meter tråd som du köper för 1:50 på Biltema kosta typ 9kr. Elinstallationsfirman har ett avtal med grossisten. Enl det avtalet har elfirman rabatt på sortimentet. Rabattsatsen är olika för olika varugrupper. Men framförallt på "bulkvarorna" som det går åt riktigt mycket av, typ kabel så är det inte ovanligt med rabatt på 85%.

Sedan debiterar elfirman dig som kund efter vad priset hos grossisten är. Om du först har förhandlat så kanske du får en rabatt på 20%, tycker att du lyckats bra. Elfirman köper tråden för 1:35 säljer den till dig för typ 7:50. Och det kanske går åt 2-3000 meter i din villa. Andra prylar som vägguttag kanske de "bara har" 60% rabatt på.

I många fall har elfirmorna tydligen en rabatt som de får direkt vid beställningen på kanske 20-50%. Sedan har de en årsbonus där de får ytterligare rabatt på den totala volymen material de använt under hela året. Den kan ligga på ytterligare 30-40%. Fördelen för elfirman är att den rabatten syns aldrig för slutkunden. Även om firman redovisar löpande kvitton på allt material som köps in, kankse har avtal med slutkunden om "äkta kostnad" +10%". Kunden tror att elfirman tjänar 10% på de varor han köper via elfirman. Men sedan får firman ytterligare 30-40% fast först i slutet på året. Och de pengarna går aldrig att koppla till ett bestämt inköp.
 
Så folk pröjsar alltså typ 35kr /meter för ekrk 3g1,5mm2 ?
 
På den elinstallationsfirman som jag själv är involverad i så kan jag nog inte komma på någon produkt som vi har 800% i påslag eller 500 heller för den delen, men det kanske är vanligt det har jag ingen aning om.
 
hempularen skrev:
I många fall har elfirmorna tydligen en rabatt som de får direkt vid beställningen på kanske 20-50%. Sedan har de en årsbonus där de får ytterligare rabatt på den totala volymen material de använt under hela året. Den kan ligga på ytterligare 30-40%. Fördelen för elfirman är att den rabatten syns aldrig för slutkunden. Även om firman redovisar löpande kvitton på allt material som köps in, kankse har avtal med slutkunden om "äkta kostnad" +10%". Kunden tror att elfirman tjänar 10% på de varor han köper via elfirman. Men sedan får firman ytterligare 30-40% fast först i slutet på året. Och de pengarna går aldrig att koppla till ett bestämt inköp.
Så grossisterna cashar alltså in på elfirmornas konton i slutet på året dessa 30-40% som du nämner.

Har man handlat för 2 miljoner på t ex Storel så får man alltså 600- 800 tusen in på kontot pang bara!
 
Enl. vad jag hört ja.

Nu tycker jag iofs att den här tråden börjar driva iväg från det ursprungliga ämnet. Jag tog bara upp materialkostnaden för att uppmärksamma trådskaparen på att man måste värdera helheten. Inte bara stirra sig blind på timkostnaden. Det är minst lika viktigt att undersöka materialpriserna som de olika elektriker man överväger har. Det är så lätt att tycka att materialpriset måste ju vara lika osv. Det är det inte, det finns betydligt mer att förhandla om på materialpriset än på timdebiteringen.
 
Jag driver en en elfirma med flertalet anställd och 25 år i branschen. Hemmapularen bör lägga ner sig själv här, större skitsnack får vi leta efter.

Vi köper in material något billigare (ca 10-20%) än de stora konsumentkjedjerna (tex clas ohlson) säljer ut för. Vi lever i en marknadsekonomi och glöm att en firma med 30 anställda köper billigare än de stora konsumetkjedjorna.
 
Snailman
Tja, jag har ju sett att biltema och byggmax har haft exakt samma vägguttag, och biltema har tagit dubbla priset mot byggmax, så att de är stora betyder ju inte att de nödvändigtvis har låga påslag på grejorna, clas ohlson tex redovisar ju en vinst på 14% det är ju rätt mycket bättre än jag får på banken...
 
Spindel, Får du in en massa pengar på firmakontot en gång per år från grossisterna?
 
Ok om vi tar fasta på Spindels uppgifter.

Biltema säljer just nu FK 1,5 kvmm för 139kr rullen (100m). Dvs 1.39kr per meter ink moms.

Ahlsells prislista anger ett pris orabatterat på 8kr ink moms per meter. Spindel nämner att hans firma köper för 20% under vad det kostar över disk hos de stora konsumentkedjorna det ger ett pris på 1,11 kr per meter ink moms.

Om vi antar en elfirma som sedan debiterar kunden enl. Ahlsells prislista utan rabatter eller påslag (en inte helt ovanlig situation) då ger det ett påslag på 720%. Sedan finns det elfirmor som dessutom lägger på 10-20% på Ahlsells prislista, vilket ökar påslaget till över 850%.

Tar man istället ett Elko 2 vägs jordat uttag och jämför Ahlsells prislista med JULA (och räknar med Spindels uppgivna kostnadsnivå), så är påslaget "bara" 262%.

Jag lägger inga moraliska aspekter på prissättningen, prissättning är fri. Men jag tycker att man bör vara medveten om hur prisbilden ser ut även på materialet när man jämför olika hantverkare.
 
Jag tror inte att så många el firmor betalar 20% billigare än biltema på fk, tror heller inte att så många slutkunder betalar mer än Ahlsells prislista snarare mindre.

Ahlsells Elko uttag är inte samma som Julas fick jag erfara för en tid sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.