Hej!

Är det någon här på forumet som vet vilka krav som ställs på brandskyddet mellan garaget och bostadsytrymmet i ett hus om man har garaget inbyggt i huset?

/Jonas
 
Tack för det snabba svaret Immobil...

Är det något annat jag bör tänka på vid byggnationen?

/Jonas
 
Halloj!

Här väcker jag en gammal tråd!

Min situation är följande:

*Vi har ett befintligt hus.
*Vi vill bygga ett garage som ligger mindre än 4 meter från bostad.
*Vi kommer inte ha några fönster/dörrar från huset mot garaget.
*Vi kommer inte ha några fönster/dörrar från garaget mot huset.
*Vi tänker sätta dubbelgips i tak + vägg mot huset (i garaget).
*Vi bor "centralt", d.v.s att utryckningstid för barndkår bör kunna ske inom 30min.

På stadsbyggnadskontoret kunde man inte på rak arm svara på om detta var tillräktligt, man trodde dock detta.
De ansåg att det var upp till mig att ta reda på om mitt tänkta bygge uppfyller kvaren för brandsäkerhet.

Jag har kikat i BBR 2006 på Boverkets hemsida men hittar inget "konkret" mer än 5:462 Garage.
(http://www.boverket.se/upload/publi...gler/bbr12/Regelsamling_ Avsnitt_5_BBR 12.pdf)

Var kan man hitta vilka regler som gäller?
Är det upp till mig att kontrollera detta, skall inte stadsbyggnadskontoret göra detta när man ärende skall handläggas?
 
Jag tror att det är upp till din kvalitetsansvarige att säkerställa att brandskyddet uppfylls. Dvs. jag tror inte att man begär in detaljinformation om hur det är gjort. bara att reglerna är uppfyllda.
 
Hm, så jag kommer behöva en kvalitetsansvarig + kontrollplan och hela baletten för att bygga ett garage?
 
Mikael_L
Läs här, så finner du allt jag kommit fram till:
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/85892-ei-30-rei-30-a.html

I inlägg #9 länkar jag till en PDF från paroc. I slutet så hittar du en metod att beräkna brandklassen, additionsmetoden!

I inlägg #12 länkar jag till en PDF som tar upp avstånd mellan byggnader, brandklass och fönster + dörrar.

Det hela slutade med att jag frågade bygglovshandläggaren vem dom remissar bedömning av brandkonstruktionen till, och jag fick ett namn till en på brandkåren/räddningstjänsten jag kunde rådfråga.
 
Tack för länkarna
 
Ang KA kontrollplan etc. (lite Off Topic). Ja enligt reglerna så skall du ha en KA och kontrollplan för alla byggen, även om det baar handlar om ett garage. En KA skall ha en viss formell kompetens och vara certifierad (finsn olika nivårer på certifiering).

I vissa fall vid enklare byggnation så får bygglovsmyndigheten (som skall godkänna den föreslagna KAn) välja att godkänna någon som saknar certicfiering, ex. byggherren själv. Men även om du är KA själv så måste du upprätta en kontrollplan som skall godkännas vid byggsamrådet. Det finns mer än brandskydd. Du måste presentera konstruktionsberäkningar som visar att det kommer att hålla etc.

Observera att ett garage är lite knepigare än man skulle kunna tro att få stabilt. Iom att en hel vägg i princip är borta (där porten sitter), så kan man få problem med vridstyvheten på hela garaget. Jag såg ett garage i Barkarby som rasade under en mindre storm för ca 10 år sedan. Ägaren höll på att bygga om garaget, öppnade upp bakväggen mot ett förråd som var påbyggt. Då försämrades stabiliteten även i den väggen, hela huset rasade ihop som ett korthus. Inte så kul om man just kört in sin nya bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.